Σε σειρά λανθασμένων χειρισμών στο πιλοτήριο καθώς και σε ελλιπή εκπαίδευση των πιλότων, αποδίδεται από το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, η πτώση του αεροσκάφους Airbus 330 το οποίο εκτελούσε την πτήση της Air France AF447 από το Ρίο ντε Ζανέιρο προς το Παρίσι, τον Ιούνιο του 2009, στα ανοιχτά της Βραζιλίας, στον ωκεανό. Η γαλλική υπηρεσία ερευνών και αναλύσεων για τα αεροπορικά δυστυχήματα (BEA), αρμόδια για την έρευνα και ανάλυση των αεροπορικών δυστυχημάτων, θα ανακοινώσει επισήμως το απόγευμα τα συμπεράσματά της, όμως τα βασικά στοιχεία του πορίσματος έχουν διαρρεύσει σήμερα στον γαλλικό τύπο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, η κατάσταση στο πιλοτήριο κατά τα 54 μοιραία δευτερόλεπτα που οδήγησαν στην συντριβή, ήταν η εξής :

Ο κυβερνήτης είχε πάει να ξεκουραστεί, αφήνοντας τα ηνία στους δύο συνκυβερνήτες και ενώ το αεροπλάνο ήταν στον αυτόματο πιλότο, συνήθης κατάσταση για τις υπερατλαντικές πτήσεις.

Σε δεδομένη στιγμή οι αισθητήρες ταχύτητας Pitot, που δίνουν τις αερομετρικές πληροφορίες πάγωσαν, με συνέπεια να αποσυνδεθεί ο αυτόματος πιλότος.

Στο πιλοτήριο ο πιλότος που κάθεται δεξιά είναι ο λιγότερο έμπειρος και έχει την ευθύνη να αναλάβει τους χειρισμούς, ενώ ο δεύτερος πιλότος αριστερά έχει την αρμοδιότητα να αντιμετωπίζει τις βλάβες και να δίνει τις πληροφορίες στον συνάδελφό του.

Μετά την αποσύνδεση του αυτόματου πιλότου, ο δεξιά πιλότος έδωσε ώθηση ανυψώνοντας το ρύγχος του αεροσκάφους οδηγώντας το στα 37.500 πόδια.

Σύμφωνα όμως με τους εμπειρογνώμονες αυτό ήταν το πρώτο λάθος γιατί στο ύψος αυτό και με τέτοιου είδους ανύψωση, ο κίνδυνος για τον πιλότο να χάσει τον έλεγχο είναι πολύ μεγάλος.

Παρ’ όλ’ αυτά, σε αυτό το σημείο, οι αισθητήρες ταχύτητας Pitot επαναλειτούργησαν και θα μπορούσε ο πιλότος να επαναφέρει το σκάφος στην κανονική πορεία και τη σωστή ταχύτητα. Αντίθετα όμως συνέχισε την ανυψωτική πορεία.

Ο δεύτερος πιλότος στα αριστερά, έχασε πολύτιμο χρόνο ασχολούμενος με τον συναγερμό για να ειδοποιηθεί ο κυβερνήτης να επανέλθει στο πιλοτήριο.

Έτσι δεν συνειδητοποίησε ότι ο συνάδελφός του χειρίζετο τη μανέτα αντίστροφα απ’ ό,τι έπρεπε συνεχίζοντας την ανοδική πορεία του αεροπλάνου.

Όταν ο κυβερνήτης επανήλθε στο πιλοτήριο, ήταν ήδη πολύ αργά.

Οι δύο πιλότοι δεν ήταν σε θέση να του δώσουν σωστές πληροφορίες και σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες δεν είχαν καν καταλάβει ότι το αεροσκάφος ήταν ήδη εκτός πορείας, ανεξέλεγκτο και σε πτώση.

Στο πόρισμα της BEA αναφέρεται επίσης ότι το εν λόγω πλήρωμα δεν είχε παρακολουθήσει τη ειδική εκπαίδευση ΙΑS που αφορά στην αντιμετώπιση των καταστάσεων όταν γίνεται βλάβη στους αισθητήρες ταχύτητας και χάνονται οι ανεμομετρικές πληροφορίες.

Το θέμα αυτό υποχρεώνει τη διοίκηση της Αιρ Φρανς να αναθεωρήσει το σύστημα εκπαίδευσης των πιλότων της, παράλληλα με την αναδιοργάνωση του πληρώματος της νύχτας στις υπερατλαντικές πτήσεις, όπου η ανάληψη των χειρισμών από τον λιγότερο έμπειρο πιλότο, προφανώς δεν είναι η πλέον ενδεδειγμένη.
TAGS