Ο μυστηριώδης αστεροειδής «Ομούαμούα» έγινε πρωτοσέλιδο πέρυσι τον Οκτώβριο, όταν οι αστρονόμοι ανακοίνωσαν ότι πρόκειται για το πρώτο γνωστό αντικείμενο που καταφθάνει στο Ηλιακό Σύστημα από τον διαστρικό χώρο. Νέα μελέτη υποδεικνύει τώρα την πιθανή προέλευσή του.

«Είναι εντυπωσιακό να βλέπουμε για πρώτη φορά ένα φυσικό αντικείμενο που προέρχεται εκτός του Ηλιακού Συστήματος» σχολιάζει ο Δρ Άλαν Τζάκσον του Πανεπιστημίου του Τορόντο, πρώτος συγγραφέας της δημοσίευσης στο Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Ο Ομούαμούα, ένας μακρόστενος βράχος με μήκος γύρω στα 230 μέτρα, εντοπίστηκε για πρώτη φορά στις 19 Οκτωβρίου 2017 από τηλεσκόπιο στη Χαβάη. Ο υπολογισμός της τροχιάς και της ταχύτητάς του επιβεβαίωσε ότι το σώμα δεν προέρχεται από το Ηλιακό Σύστημα ούτε θα παραμείνει στο εσωτερικό του για πολύ –σήμερα βρίσκεται ήδη πέρα από τα σύνορα της γειτονιάς μας.

Αν και είναι αδύνατο να προσδιορίσει κανείς από ποιο πλανητικό σύστημα προέρχεται ο περαστικός επισκέπτης, η ομάδα του Δρ Τζάκσον προσπάθησε να υπολογίσει τις πιθανότητες.

Το πιθανότερο σενάριο, καταλήγει η μελέτη, είναι ότι ο αινιγματικός αστεροειδής σχηματίστηκε σε ένα «δυαδικό σύστημα», δηλαδή στο σύστημα δύο άστρων που κινούνται σε τροχιά το ένα γύρω από το άλλο.

Δύο είναι οι βασικοί λόγοι: πρώτον, τα δυαδικά συστήματα είναι άφθονα στον Γαλαξία, πιθανώς πιο άφθονα από τα μοναχικά άστρα όπως ο Ήλιος. Και δεύτερον, τα δυαδικά συστήματα είναι πιθανότερο να εκτοξεύσουν αντικείμενα στον διαστρικό χώρο, λόγω των ισχυρών βαρυτικών επιδράσεων που ασκούν σε ό,τι βρίσκεται γύρω τους.

Το πλησιέστερο στη Γη δυαδικό σύστημα είναι το Άλφα Κενταύρου, σε απόσταση 4,37 ετών φωτός, το οποίο σύμφωνα με πρόσφατες παρατηρήσεις διαθέτει τους δικούς του πλανήτες. Δεν πιστεύεται όμως ότι σχετίζεται με τον Ομούαμούα.

Το πιθανότερο είναι ότι ο διαστημικός βράχος ταξιδεύει μόνος στο Διάστημα εδώ και εκατομμύρια ή και δισεκατομμύρια χρόνια.

Συνεχίζει τώρα το ταξίδι του με άγνωστο προορισμό.