Με τον τζίρο των καταστημάτων ένδυσης να υποχωρεί συνεχώς, οι λιανέμποροι στη Γερμανία επιχειρούν αυτές τις ζεστές μέρες του Ιουλίου να προσελκύσουν τους καταναλωτές με εκπτώσεις που φτάνουν έως και το 70%.

Sale, Sale, Sale. Παντού η ίδια εικόνα. Με εκπτώσεις από 30% έως και 70% οι καταστηματάρχες στη Γερμανία προσπαθούν να προσελκύσουν αυτές τις μέρες τους καταναλωτές στα κέντρα των πόλεων για να ψωνίσουν. Για τις μπουτίκ, τα πολυκαταστήματα και τα επώνυμα καταστήματα το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους ήταν αρκετά απογοητευτικό, κατά περίπτωση μάλιστα και καταστροφικό. Σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, ο αριθμός των πελατών στα καταστήματα, όπως επίσης τζίρος και κέρδος μειώθηκαν σημαντικά.

«Πολλοί έμποροι αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα», σχολιάζει ο σύμβουλος επιχειρήσεων Τόμας Χαρμς. «Πολλοί το αποδίδουν στον καιρό, αλλά στην πραγματικότητα πολλά προβλήματα τα προκάλεσαν οι ίδιοι οι έμποροι», όπως λέει. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα αγοράς, μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου ο τζίρος των καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης μειώθηκε κατά 2%, ο αριθμός των πελατών κατά 4% και ο αριθμός των πωληθέντων προϊόντων κατά 5%. Σημαντική μείωση του τζίρου τους όμως δεν κατέγραψαν μόνον οι μικρομεσαίοι αλλά ακόμη και οι κολοσσοί του χώρου. Η σουηδική H&M σημείωσε στη Γερμανία απώλειες κερδών που έφτασαν το 5%.

Στα ύψη το ηλεκτρονικό εμπόριο

Δυο ήταν τα βασικά προβλήματα που αντιμετώπισε ο κλάδος κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους: αφενός ο ασυνήθιστος καιρός που μετά τις πολικές σχεδόν θερμοκρασίες του Μαρτίου εκτόξευσε τον Απρίλιο τον υδράργυρο σε καλοκαιρινά επίπεδα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εκλείψει ουσιαστικά η άνοιξη και να μείνουν στα αζήτητα τα ανοιξιάτικα ρούχα των εμπόρων. Αφετέρου συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς η επέλαση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Σύμφωνα με τον σύνδεσμο E-Commerce, κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2018 ο τζίρος από την πώληση προϊόντων ένδυσης στο διαδίκτυο αυξήθηκε κατά 9% στα 2,8 δις ευρώ.

Τα προβλήματα των καταστηματαρχών κρίνονται ακόμη πιο σοβαρά εάν αναλογιστεί κανείς ότι η Γερμανία διανύει μια πολύ καλή φάση οικονομικής ανάπτυξης. Οι μπουτίκ και τα πολυκαταστήματα όμως δεν μπορούν να επωφεληθούν από την υψηλή καταναλωτική διάθεση των πολιτών. Αυτό δεν θα πρέπει να προκαλεί έκπληξη, σχολιάζει ο σύμβουλος επιχειρήσεων Χαρμς: «Ήδη οι ντουλάπες στη Γερμανία είναι ασφυκτικά γεμάτες. Υπάρχει κορεσμός στην αγορά. Μεγάλο μέρος των ρούχων που αγοράζονται δεν φοριούνται καν, όπως δείχνουν έρευνες».

Τα λάθη του κλάδου

Υπάρχουν όμως και «ασυγχώρητα» λάθη που κάνει ο ίδιος ο κλάδος. «Είναι παράλογο να υπάρχει στις βιτρίνες ήδη η φθινοπωρινή και χειμερινή σεζόν. Με τον τρόπο αυτό το εμπόριο ανοίγει το λάκκο του. Εάν τα προϊόντα έμπαιναν στα ράφια στην εποχή τους, ίσως να μην έπρεπε να ξεπουληθούν στη συνέχεια», σχολιάζει ο ειδικός. Επιπλέον, σύμφωνα με τον ίδιο, πολλοί καταστηματάρχες συνεχίζουν να υποτιμούν τον διαδικτυακό ανταγωνισμό. «Το ηλεκτρονικό εμπόριο μόδας αναπτύσσεται με αλματώδεις ρυθμούς. Πολλοί μεγαλέμποροι όμως δεν το παίρνουν στα σοβαρά και κάνουν λες και αύριο θα εξαφανιστεί πάλι. Αλλά φυσικά αυτό δεν θα συμβεί», επισημαίνει ο Χαρμς.

Την ίδια ώρα φθίνει το ενδιαφέρον των καταναλωτών για τη μόδα. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ιδρύματος Καταναλωτικών Ερευνών, το 36% των Γερμανών σκοπεύουν να ξοδέψουν φέτος λιγότερα για ρούχα από ότι το 2017. Μόλις το 22% δηλώνει ότι προτίθεται να ξοδέψει περισσότερα. Για τους καταστηματάρχες της Γερμανίας προμηνύονται ακόμη χειρότερες μέρες.

Πηγές: DW, DPA