Ο καπετάνιος του Costa Concordia πέρασε πάρα πολύ κοντά από τις ακτές του νησιού Τζίλιο, θέλοντας να ευχαριστήσει τον προϊστάμενο των σερβιτόρων του πολυτελούς κρουαζιερόπλοιου, ο οποίος κατάγεται από το ιταλικό αυτό νησί, γράφει σήμερα η εφημερίδα Corriere Della Sera, αναφερόμενη στην ευθύνη που φέρει για το ναυάγιο ο κυβερνήτης Φραντσέσκο Σκετίνο.  Την ίδια στιγμή, μία ηχογραφημένη τηλεφωνική συνομιλία ανάμεσα στο λιμεναρχείο και στον καπετάνιο του Costa Concordia δείχνει ότι ο τελευταίος αρνήθηκε να πάει στο κατάστρωμα για την εκκένωση των επιβατών, σύμφωνα με το πρακτορείο Ansa.  Άρχισαν εκ νέου οι επιχειρήσεις εξεύρεσης επιζώντων, οι οποίες είχαν διακοπεί νωρίτερα λόγω περαιτέρω βύθισης του πλοίου. Συγκλονίζουν οι ανθρώπινες ιστορίες από το ναυάγιο. Οι ύφαλοι στους οποίους προσέκρουσε το πλοίο ήταν χαρτογραφημένοι.

Σύμφωνα με την εφημερίδα, ο καπετάνιος είχε απευθυνθεί λίγο πριν από το δυστύχημα στον επικεφαλής των σερβιτόρων Αντονέλο Τιέβολι, καλώντας τον στη γέφυρα του πλοίου. "Αντονέλο, έλα να δεις, είμαστε πολύ κοντά στο Τζίλιο σου", είπε, σύμφωνα με τους αυτόπτες μάρτυρες που επικαλείται η εφημερίδα.

Σύμφωνα με την Corriere, ο Τιέβολι θα έπαιρνε άδεια την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά λόγω έλλειψης αντικαταστάτη αναγκάστηκε να παραμείνει στο πλοίο. Ο καπετάνιος Σκετίνο ήθελε ως εκ τούτου να τον ευχαριστήσει και πέρασε το τεράστιο κρουαζιερόπλοιο κοντά από τις βραχώδεις ακτές του νησιού αυτού της Τοσκάνης.

Ο Τιέβολι ανέβηκε στη γέφυρα, έσκυψε στην κουπαστή και βλέποντας το πλοίο να πλησιάζει επικίνδυνα στο νησί, φώναξε στον καπετάνιο: "προσοχή, είμαστε πάρα πολύ κοντά στην ακτή". Όμως το πλοίο προσάραξε ακριβώς μετά την προειδοποίηση αυτή, σύμφωνα με την Κοριέρε.

Ο προϊστάμενος των σερβιτόρων κατέθεσε στην ακτοφυλακή και αναμένεται να επαναλάβει την κατάθεσή του στους καραμπινιέρους, στο πλαίσιο της έρευνας για την εξακρίβωση των συνθηκών του δυστυχήματος, σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα.

Χθες το βράδυ η εταιρεία στην οποία ανήκει το Costa Crociere επέρριψε ευθέως την ευθύνη στον καπετάνιο του, κατηγορώντας τον ότι διέπραξε σφάλματα όσον αφορά την πορεία του πλοίου, αλλά και τη διαχείριση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης που προέκυψε.





Ηχογραφημένη συνομιλία δείχνει ότι ο καπετάνιος αρνήθηκε να επιστρέψει στο πλοίο

Μία ηχογραφημένη τηλεφωνική συνομιλία ανάμεσα στο λιμεναρχείο και στον καπετάνιο του Costa Concordia δείχνει ότι ο τελευταίος αρνήθηκε να πάει στο κατάστρωμα για την εκκένωση των επιβατών, σύμφωνα με το πρακτορείο Ansa.

Στις 00H46 GMT, την ώρα που εκατοντάδες άτομα έπρεπε να εγκαταλείψουν το πλοίο, ένας αξιωματικός του λιμεναρχείου είπε στον καπετάνιο Φραντσέσκο Σκετίνο να επιστρέψει στο κρουαζιερόπλοιο.

"Τώρα θα πάτε στην πλώρη και θα συντονίσετε την εκκένωση. Πρέπει να μάς πείτε πόσα ακόμη άτομα υπάρχουν, πόσα παιδιά, γυναίκες, επιβάτες, τον ακριβή αριθμό σε κάθε κατηγορία" ανέφερε ο αξιωματικός του λιμεναρχείου στη συνομιλία που υπήρχε σε ένα από τα μαύρα κουτιά.

"Καπετάνιε, είναι διαταγή, εγώ διατάζω τώρα, κηρύξατε την εκκένωση του πλοίου, θα επιστρέψετε στην πλώρη και θα συντονίσετε την εκκένωση" ανέφερε ο αξιωματικός, προσθέτοντας ότι υπάρχουν ήδη νεκροί.

"Πόσοι" ρώτησε ο Σκετίνο και ο αξιωματικός απάντησε ότι εκείνος πρέπει να του πει πόσοι είναι.


Άρχισαν ξανά οι επιχειρήσεις διάσωσεις, με τις ελπίδες να λιγοστεύουν

Ξανάρχισαν,  το απόγευμα οι προσπάθειες σπηλαιολόγων και πυροσβεστών, για τον εντοπισμό τυχόν επιζώντων στο εσωτερικό του κρουαζιερόπλοιου Concordia, το οποίο ναυάγησε την Παρασκευή το απόγευμα σε μικρή απόσταση από το νησί Τζίλιο της κεντρικής Ιταλίας.

Η θαλασσοταραχή, αργά σήμερα το πρωί, είχε προκαλέσει ελαφρά μετακίνηση του πλοίου και, κατά συνέπεια, οι ιταλικές αρχές είχαν αποφασίσει την προσωρινή διακοπή των επιχειρήσεων για την προστασία της ακεραιότητας των διασωστών. Το Concordia είχε μετακινηθεί κατά εννέα πόντους κάθετα και ενάμιση πόντο οριζόντια.

Οι έρευνες σταμάτησαν τις βραδινές ώρες, εξαιτίας της νύχτας.

Τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης, στο μεταξύ, αναφερόμενα σε πηγές της γερμανικής κυβέρνησης, μεταδίδουν ότι στην λίστα των αγνοουμένων, φέρονται να συμπεριλαμβάνονται και τουλάχιστον δέκα γερμανοί πολίτες.

Αυτό που φοβούνται οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων διάσωσης, είναι ότι αν δεν βελτιωθούν, σταθερά, οι καιρικές συνθήκες, το κρουαζιερόπλοιο , το οποίο έχει ακουμπήσει σε "σκαλί" από βράχια, στα 30 μέτρα βάθους, μπορεί να "γλιστρήσει" πολύ πιο κάτω, στα 70 μέτρα και να βυθιστεί εντελώς.

Ο δήμαρχος του νησιού Τζίλιο, τέλος, Σέρτζιο Ορτέλλι, δήλωσε ότι "οι ελπίδες να βρεθούν και άλλοι επιζώντες είναι, δυστυχώς, πλέον ελάχιστες". "Το μόνο στο οποίο θα μπορούσαμε να βασιστούμε-συμπλήρωσε ο Ορτέλι-είναι ότι, ενδεχομένως να υπάρχει, ακόμη, κάποιος χώρος, στα κάτω πατώματα του πλοίου, που να μην έχει καλυφθεί ολοκληρωτικά από το νερό".

Συγκλονιστικές ανθρώπινες ιστορίες

Κι ενώ οι διασώστες δίνουν μάχη με το χρόνο, οι τελευταίες πληροφορίες της ιστοσελίδας της Daily Mail μιλούν για ένα πεντάχρονο κοριτσάκι από το Ρίμινι της Ιταλίας και τον 34χρονο πατέρα της, οι οποίοι είναι ανάμεσα στους αγνοούμενους του ναυαγίου.

Η μικρή Νταϊάνα, της οποίας οι γονείς ήταν χωρισμένοι, βρισκόταν σε διακοπές με τον πατέρα της, Γουίλιαμ Αρλότι. Η μητέρα του κοριτσιού, Σούζι Αλμπερτίνι, δήλωσε στην ιταλική εφημερίδα Voce di Romagna: "Έχω κάνει εκατοντάδες τηλέφωνα στον πρώην σύζυγό μου, αλλά δεν απαντά. Έχω καλέσει το αστυνομικό τμήμα της Marina di Grosseto και την πυροσβεστική υπηρεσία, όμως κανείς δεν είναι σε θέση να μου πει τι έχει συμβεί με την κόρη μου... Η τελευταία φορά που είδα την Dyana ήταν το πρωί της προηγούμενης Πέμπτης, οπότε και την πήγα στο νηπιαγωγείο. Το ίδιο βράδυ ήρθε να την πάρει ο πατέρας της. Δεν ήταν η πρώτη φορά που οι δυο τους έφευγαν για κρουαζιέρα". Οι συγγενείς τους έμαθαν πως υπήρχαν προβλήματα στο κρουαζιερόπλοιο, το Σάββατο το πρωί, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουν νεότερα για τους δικούς τους.

Μία νεαρή κοπέλα από το Dorset, η οποία εργαζόταν ως χορεύτρια στο «Concordia», η 22χρονη Ρόουζ Μέτκλαφ, είχε την τύχη με το μέρος της, καθώς, λίγο πριν αναγκαστεί να εγκαταλείψει το πλοίο, σώθηκε από τους διασώστες που κατέφθασαν στην περιοχή. "Ήταν ένα δράμα… Η χειρότερη σκέψη ήταν η βουτιά στα παγωμένα νερά, μέσα στη νύχτα" διηγείται.

Η νεαρή υπάλληλος ήταν από τους τελευταίους εργαζομένους του πλοίου, που θα το εγκατέλειπαν. Όλα τα προσωπικά της αντικείμενα, όπως και το διαβατήριο και όσα χρήματα είχε επάνω της, έμειναν στο βυθιζόμενο πλοίο. Αμέσως μετά τη διάσωσή της, η 22χρονη χορεύτρια ενημέρωσε τους δικούς της πως είναι καλά.

Επίσης, τυχερός στάθηκε και ένας εκ των υψηλόβαθμων μελών τού πληρώματος, ο 57χρονος Μανρίκο Τζιαμπερτόνι, ο οποίος ανακαλύφθηκε μέσα σε ένα από τα πολυτελέστατα εστιατόρια τού πλοίου, στο οποίο είχε ήδη περάσει νερό, αλλά δεν ήταν σε επικίνδυνα επίπεδα.

Παρέμεινε πίσω μόνο και μόνο για να βοηθήσει τους επιβάτες να μπουν στις βάρκες, σε αντίθεση με τον πλοίαρχο, ο οποίος και εγκατέλειψε το πλοίο. Στην προσπάθειά του να εγκαταλείψει το κρουαζιερόπλοιο, λέγεται ότι έσπασε το πόδι του και δεν μπορούσε να μετακινηθεί. Κατά τη διάρκεια του 36ωρου εφιάλτη που έζησε, ο διευθυντής εξυπηρέτησης καμπίνας δεν έπαψε να ελπίζει ότι θα σωθεί, όπως και έγινε.

"Υπήρξαν μέλη του πληρώματος που φέρθηκαν ηρωικά" λέει η εταιρεία

Ο διευθύνων σύμβουλος της πλοιοκτήτριας εταιρίας Costa Crociere Λουίτζι Φόσκι, σε συνέντευξη τύπου στην Γένοβα, αναφέρθηκε στο τραγικό ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Concordia: "Απομακρύναμε περίπου τέσσερις χιλιάδες άτομα μέσα σε δυο ώρες, υπό ακραίες συνθήκες. Ένα μικρό μέρος των επιβατών, που είχε ανέβει στο πλοίο στην Τσιβιταβέκια, κοντά στην Ρώμη, δεν είχε ακόμη λάβει όλες τις οδηγίες σχετικές με την αντιμετώπιση των καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης. Το περιθώριο που παρέχει ο νόμος είναι είκοσι τέσσερις ώρες", τόνισε εμφανώς συγκινημένος ο Φόσκι.

"Ζητώ συγγνώμη που μιλώ με τα δάκρυα στα μάτια αλλά μπορώ να πω ότι υπήρξαν μέλη του πληρώματος που φέρθηκαν πραγματικά ηρωικά", πρόσθεσε ο διευθύνων σύμβουλος της Costa Crociere.

Παράλληλα, τόνισε ότι το πλοίο θα αντικατασταθεί και μέχρι αύριο θα γίνει γνωστό πότε ακριβώς θα μπορέσει να απομακρυνθεί από το σημείο του ναυαγίου. Ο υπεύθυνος της ιταλικής πλοιοκτήτριας εταιρίας υπογράμμισε ότι "προς το παρόν, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η θαλάσσια περιοχή έχει μολυνθεί από τα καύσιμα του Concordia".

"Δεν θα ήθελα να ήμουν ο καπετάνιος του Τιτανικού!"

"Δεν θα ήθελα να βρεθώ ποτέ στη θέση του καπετάνιου του Τιτανικού, ο οποίος ήταν υποχρεωμένος να πλεύσει στον ωκεανό ανάμεσα στα παγόβουνα", δήλωνε ο ίδιος ο Σκετίνο το Δεκέμβριο του 2010 στη Dnes σε μια συνέντευξη που αναδημοσιεύει σήμερα η εφημερίδα στην ιστοσελίδα της.

"Όμως πιστεύω ότι χάρη στην προετοιμασία, μπορεί κανείς να θέσει υπό έλεγχο κάθε κατάσταση και να προλάβει ενδεχόμενα προβλήματα", σημείωνε. "Η ασφάλεια των επιβατών μετράει πάνω απ'όλα!", υπογράμμιζε τότε ο Σκετίνο.

O κυβερνήτης του πλοίου, από την φυλακή, διαμηνύει μέσω του δικηγόρου του ότι "είναι συντετριμμένος". Σύμφωνα με τον ιταλικό τύπο, κινδυνεύει να καταδικασθεί σε τουλάχιστον είκοσι χρόνια φυλάκιση.

Οι ύφαλοι ήταν χαρτογραφημένοι

Χάρτες ναυσιπλοΐας, που εξασφάλισε το Γερμανικό πρακτορείο, δείχνουν ότι οι ύφαλοι, στους οποίους προσέκρουσε το κρουαζιερόπλοιο είναι με ευκρινή τρόπο χαρτογραφημένοι. Οι χάρτες, που εκδίδει το Ινστιτούτο του Πολεμικού Ναυτικού της Ιταλίας, με έδρα τη Γένοβα, απεικονίζουν αρκετούς μικρούς ύφαλους γύρω από μια ομάδα μεγαλύτερων ύφαλων, κοντά στο νησί Τζίλιο (ή Λε Σκόλε).

Αντίθετα, ο καπετάνιος του τεράστιου κρουαζιερόπλοιου που καθελκύστηκε μέσα στο 2006, ο Φρανσέσκο Σετίνο, υποστήριξε μιλώντας στα ιταλικά μμε ότι, "οι ύφαλοι στην περιοχή του ναυαγίου δεν είναι χαρτογραφημένοι".

Τον ισχυρισμό του καπετάνιου αντέκρουσε όμως ήδη ο δημόσιος κατήγορος, που επιφορτίστηκε με τη διαλεύκανση των συνθηκών του ναυάγιου.

Φόβοι για οικολογική καταστροφή μετά το ναυάγιο

Σύμφωνα με πηγές της ιταλικής ακτοφυλακής, οι ειδικοί που βρέθηκαν με ελικόπτερα πάνω από το σημείο του ναυαγίου, παρατήρησαν ότι γύρω από το πλοίο, έχουν αρχίσει να δημιουργούνται κηλίδες πετρελαίου περιορισμένης έκτασης.  Φόβους για οικολογική καταστροφή μετά το ναυάγιο, εξέφρασε σήμερα ο ιταλός υπουργός Περιβάλλοντος Κοράντο Κλίνι, ο οποίος  θα κηρύξει σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης την περιοχή, ώστε να αποδεσμευθούν κρατικά κονδύλια για την αποφυγή μίας περιβαλλοντικής καταστροφής.

"Ο κίνδυνος για το περιβάλλον στο νησί Τζίλιο είναι ιδιαίτερα αυξημένος και πρέπει επειγόντως να επέμβουμε. Στόχος μας είναι να αποτρέψουμε διαρροή του καυσίμου στη θάλασσα. Εργαζόμαστε πάνω στο θέμα αυτό. Αυτός είναι ο εφιάλτης μας από εκείνη τη νύχτα" εξομολογήθηκε ο υπουργός σε συνέντευξή του στην εφημερίδα La Stampa. Ο υπουργός ανέφερε ότι οι δεξαμενές του πλοίου είναι γεμάτες με παχύρρευστο, βαρύ πετρέλαιο εσωτερικής καύσης που μπορεί να καταλήξει στον πυθμένα, ενδεχόμενο καταστροφικό. Φοβούμενος το χειρότερο, ο Κλίνι εξήγησε ότι το καύσιμο αυτό μπορεί να διασκορπιστεί στη θάλασσα, μολύνοντας μια εξαιρετική ακτή με τις γνωστές στις περιπτώσεις αυτές επιπτώσεις για τη θαλάσσια πανίδα και τα πουλιά.

"Είμαστε έτοιμοι να επέμβουμε σε περίπτωση διαρροής στη θάλασσα. Όταν μπορέσουμε, θα αντλήσουμε το καύσιμο από τις δεξαμενές. Το πρόβλημα είναι ότι πρέπει να λάβουμε υπόψη μας την επαπειλούμενη ισορροπία του πλοίου", πρόσθεσε ο Κλίνι. Για τον υπουργό προτεραιότητα παραμένει η διάσωση επιζώντων. «Κάποια στιγμή θα πρέπει να απομακρύνουμε το πλοίο το οποίο κλείνει την είσοδο του λιμανιού και αποτελεί οικολογικό απειλή και πρόβλημα για τον τουρισμό», τόνισε ο Κλίνι.

Πέντε στοιχεία για το Costa Concordia

1. Το Concordia ανήκει στην εταιρεία Costa Cruises. «Έπεσε» για πρώτη φορά στη θάλασσα το 2006 και θεωρούταν το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο με ιταλική σημαία.  

2. Το πλοίο ζυγίζει όσο 110 αεροπλάνα Boeing 747, έχει μήκος 291 μέτρα και ύψος 69,4 μέτρα. 

3. Ανάμεσα στις ανέσεις του περιλαμβάνονται: κέντρο ευεξίας, 5 εστιατόρια, 13 μπαρ, 4 πισίνες και μία τεράστια κινηματογραφική οθόνη. Επίσης, διαθέτει 1.500 καμπίνες.  

4. Το όνομα «Concordia» στα ιταλικά σημαίνει «αρμονία».   

5. Περίπου 4.200 άτομα βρίσκονταν στο πλοίο, όταν αυτό ναυάγησε. Οι περισσότεροι από τους επιβάτες ήταν Ιταλοί, Γάλλοι και Γερμανοί. Ακόμη, ανάμεσα στους επιβάτες υπήρχαν 32 Περουβιανοί, 53 Βραζιλιάνοι, 126 Αμερικάνοι και 3 Έλληνες.  


Mε πληροφορίες από protothema.gr