Star Alert: «Κυρ Μήτσο; Μια Τσικ Αμέρικα, ένα Ταμ Ταμ και το Φαντάζιο»…

Star Alert: «Κυρ Μήτσο; Μια Τσικ Αμέρικα, ένα Ταμ Ταμ και το Φαντάζιο»…

Από την Αλεξάνδρα Τσόλκα

Πλημμυρίζουν τα περίπτερα! Και από ότι μαθαίνουμε πουλάνε τρέλα. Είναι η νέα γενιά περιοδικών, που όπως και η κοινωνία μας και η πραγματικότητά μας, έχουν μεταφερθεί στο παρελθόν, στα μέσα του περασμένου αιώνα.

Φτηνό χαρτί. Ξεγυριστή φωτογραφία, για να παίζει η ίδια και να μην αγοράζουν συνέχεια. Χτυπητά χρώματα να βγάζουν μάτι κι από το απέναντι πεζοδρόμιο, όπως κρεμιούνται στα μανταλάκια. Τίτλοι κλισέ: «Μητέρα και πιο αδύνατη από ποτέ», «Σαραντάρα και πιο ωραία από ποτέ» (μόνο «άνεργη από την τηλεόραση και χωρίς δουλειά, ξανά, ποτέ» δεν παίζει), «βόλτα στα μαγαζιά», «βόλτα στην παραλία», «βόλτα στο σινεμά» τον χειμώνα, τίτλοι με μπάνια το καλοκαίρι και στα εποχιακά ποιες πάνε το παιδί στο σχολικό, ποιες πρώτη μέρα στον Αγιασμό και ποιες στην παιδική χαρά. Όλα αυτά με πρόσωπα πρώτης επιλογής: Μενεγάκη (παντός καιρού), δεύτερης Βανδή, Σκορδά μετά συζύγου, Κοκκίνου με αγαπημένο, Παπαβασιλείου πιο στα γυμνά και από 'κει και πέρα ότι κάτσει καλό θα 'ναι.

Οι φωτογραφίες οι καινούργιες είναι σε όλα τα περιοδικά ίδιες. Οι παλιότερες είναι ξεπερασμένες από την πολύ χρήση. Τα κείμενα είναι ανύπαρκτα, τα στησίματα αναπνευστά και η θεματολογία κοινότυπη. Στις δεκαετίες του '80, του '90 και στις αρχές του 2000 τα περιοδικά έψαχναν αισθητικό στίγμα, έδιναν βήμα σε καλλιτέχνες – φωτογραφίες, αφήναν περιθώριο σε αναζητήσεις και πειραματισμούς σε κείμενα και μορφή. Τελικά; Η κρίση έφερε την πλήρη οπισθοδρόμηση και απορίες. Πόσο δηλαδή μπορείς να ευχαριστιέσαι βλέποντας τη Μενεγάκη να αλλάζει μαγιό και τη Σκορδά –με τον σύζυγο πάντα- να την ανταγωνίζεται στην καταμέτρηση μπικίνι; Πόσο να απολαύσεις τις σέξι πόζες της Βανδή με το ίδιο ύφος και σταυροπόδι; Γιατί να σε νοιάξει να μάθεις όλα όσα δεν ξέρεις για την Βίκυ Κάβουρα και τι ευτυχία θα αποκομίσεις άμα δεις τον Αρναούτογλου να περπατάει για άλλη μια φορά χεράκι – χεράκι με την αγαπημένη του; Να λέγανε όλοι αυτοί οι άνθρωποι κάτι, να φωτογραφίζονταν κάπως, να δήλωναν την ανατροπή τους, να το καταλάβουμε! Αναλλοίωτοι, ίδιοι, όπως πέρυσι και πρόπερσι και πριν 20 χρόνια που ξεκινούσαν καριέρα παραμένουν! Άρα σε ποια περιέργεια απαντούν!

Γιατί λοιπόν «πουλάνε» αυτά τα έντυπα; Διότι μάλλον το κοινό, ψάχνει διέξοδο να ξεχαστεί! Να αφεθεί στο ροζ, στο κίτρινο και στις αποχρώσεις τους. Να ξεχάσει τη μιζέρια, τη φτώχεια, τη δυσοίωνη προοπτική. Και έτσι παραδίδεται στη φτήνια.
Και όσο τα περιοδικά αυτά επιβραβεύονται με πωλήσεις, τόσο κατακλύζουν την αγορά περισσότερα, σε ένα χάρτινο Ελ Ελντοράντο, εμπορία οπισθίων και χειροποίητων μπούστων διάσημων γυναικών και τάχα αποκαλυπτικών λεπτομερειών της ζωής τους, που ούτως ή άλλως δεν κρατήθηκε ποτέ κρυφή! Ακόμη, η συναισθηματική εκπαίδευση του αναγνωστικού κοινού, εναρμονίζεται με αυτήν της τηλεοπτικής του καλλιέργειας, όπου τα μουσουλμανικής ηθικής τουρκικά κατασκευάσματα λένε για έναν που αγάπησε μια σε περιβάλλον πλούσιας επίπλωσης, χωρίς να χρειαστεί να φιληθούν καν.

Και μπορεί να επιστέψαμε αισθητικά στο 1960 αλλά το Ντομινό, το Ρομάντζο, το Φαντάζιο, το Πάνθεον υπήρξαν και πρωτοπορία της εποχής, είχαν και καλό γραφιά μέσα, κάποια ιστορία άιντε και κάνα φωτορομάντζο με καλές φωτογραφίες. Εδώ παρακολουθούμε μια σύγχρονη φωτο – ιστορία των ίδιων χάρτινων ειδώλων στην ίδια στάσιμη πόζα τους. Και επικροτούμε κιόλας! Και κάποτε αγαπήσαμε τόσο τα περιοδικά… Από παιδιά. Με τα Κλασικά Εικονογραφημένα, τον Μπλεκ, τον Μικρό Αρχηγό, την Μανίνα. Μετά συνεχίσαμε με τα επαναστατικά ΠΡΟΣΩΠΑ, ΚΛΙΚ, 01. Για να καταλήξουμε σήμερα στους οδηγούς αγορών για γυναικεία κραγιόν και τσιμπιδάκια για τα φρύδια, αποτριχωτικά και αποσμητικά, ή ανακυκλωμένες φωτογραφίες διακοπών και ρετουσαρισμένων μπικίνι. Πάει και λίγο από το ιλουστρασιόν όνειρο. Όλα στη φτήνια…

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο