«Tα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ»: Σωστή παράσταση, λάθος κοινό!

«Tα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ»: Σωστή παράσταση, λάθος κοινό!

Από τη Φανή Πλατσατούρα

Το Εθνικό θέατρο επέλεξε να ανεβάσει στο υπόγειο του Rex ένα αιχμηρό έργο με πολιτικές αναφορές και φόντο τον έρωτα μιας γυναίκας για μια άλλη: «Τα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ» του γερμανού Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, μια παράσταση για λεσβιακούς έρωτες, εξαρτήσεις, την διαφθορά της εξουσίας και την απόγνωση του ανθρώπου όταν νιώθει ανίσχυρος ή χάνει τα αποκλειστικά δικαιώματά του πάνω σε έναν άλλον άνθρωπο. Χαρακτηριστική η φράση της πρωταγωνίστριας του έργου: «Δεν την αγάπησα ποτέ μου. Ήθελα μόνο να την κατέχω»...

Η μοντέρνα αυτή πρόταση ανατέθηκε στην πρωτοποριακή σκηνοθέτη Άντζελα Μπρούσκου που ψυχογράφησε σε βάθος τους ήρωες. Φώτισε τις αδυναμίες τους, απέδωσε πιστά το δράμα τους και καινοτόμησε επιτρέποντας στο κοινό να δει τι διαδραματίζεται όχι μόνο μπροστά αλλά και πίσω από τη σκηνή. Συγχρόνως, έπαιξε τον ρόλο της ψύχραιμης Σιντονί Φον Γκράζεναμπ σε μία παράσταση νευρωτική, που φορά πολλά κουστούμια, ντύνεται με τις δυνατές μουσικές της Nalyssa Green, κερνά παραισθήσεις και ολοκληρώνει τον σκοπό της: φεύγοντας ο θεατής έχει ερωτήματα, δεύτερες σκέψεις, συναισθήματα, διάθεση να σχολιάσει την δυνατή ερμηνεία της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη, την ασεξουαλική εμφάνιση της βραβευμένης με την καρφίτσα της Μερκούρη, Γιούλικας Σκαφιδά και την μεγάλη έκπληξη που λέγεται Παρθενόπη Μπουζούρη και το πόσο εντυπωσίασε με τη βουβή ερμηνεία της. 

Έξι συνολικά γυναίκες πέρασαν πάνω από τη σκηνή -διαφορετικοί χαρακτήρες με πάθη, ανασφάλειες, μεγεθυμένα εσωτερικά κενά- με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη να κρατά τον βασικό ρόλο της εξουσιομανούς και αναγνωρισμένης σχεδιάστριας μόδας. Η κατάλληλη ηθοποιός στον κατάλληλο ρόλο. Δυναμική και ανεξάρτητη, αναγνωρισμένη και πλούσια, γοητευτική και χορτασμένη από επιτυχίες η Πέτρα Φον Καντ. 

Μια σύγχρονη γυναίκα καριέρας που έχει μάθει να χειρίζεται ανθρώπους και καταστάσεις, χωρίς ιδιαίτερους συναισθηματισμούς. Η ίδια αυτή γυναίκα γίνεται σωστό κουρέλι όταν ερωτεύεται μια 23χρονη που σκορπά τα «σ΄αγαπώ» της. Καίγονται τα σωθικά της από έρωτα, της ανατρέπονται βεβαιότητες και σταθερές, σέρνεται στα πατώματα σαν μικρό κορίτσι που μόλις ένιωσε το σκίρτημα ή σαν ώριμη γυναίκα που συνειδητοποίησε σε μια στροφή, ότι πήρε τη ζωή της λάθος. Μια τραγική φιγούρα που απαρνιέται οικογένεια και πατρίδα για έναν έρωτα ανεκπλήρωτο...

Σε γενικές γραμμές, πρόκειται για μια καλοδουλεμένη παράσταση βασισμένη σε αιρετικό έργο με φορτωμένο, πολύχρωμο σκηνικό και μια συγκλονιστική Καραμπέτη να μην την αποχωρίζεται λεπτό η σκηνή. Η έκπληξη βέβαια, ήρθε από το συντηρητικό κοινό της παράστασης. 

Άνθρωποι μεγάλης ηλικίας γέμισαν το Μικρό Rex, οι οποίοι φάνηκε να μην πολυσυνενούν στον αρρωστημένο αυτό έρωτα που διαδραματιζόταν πάνω στη σκηνή. Χαρακτηριστική η φράση διπλανής κυρίας, γύρω στα δεύτερα «-ήντα», όταν η αυλαία έκλεισε: «καλύτερα να απουσίαζαν οι τόσο προκλητικές σκηνές». Έλειπε το νέο αίμα σε μια παράσταση που έδειξε με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο ότι η ψυχή δεν έχει γεννητικά όργανα...

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο