Με αύξηση κατά το εντυπωσιακό 10,47% σε σχέση με πέρυσι, αλλά και με σημαντική διεύρυνση του μεριδίου τους από τη συνολική διαφημιστική πίτα, έκλεισαν τον Οκτώβριο οι εφημερίδες.

Σε μια περίοδο που τα άλλα τρία μέσα παρουσιάζουν πρωτοφανή κάμψη και στα δυο προαναφερθέντα μεγέθη, τα ημερήσια και εβδομαδιαία φύλλα, εμφανίζουν θετικό πρόσημο και σε επίπεδο 10μήνου, με αύξηση σε σχέση με πέρυσι κατά 1,12% και παράλληλη αύξηση του μεριδίου τους κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες.

Η επιστροφή των διαφημιστικών κονδυλίων του δημοσίου τον μήνα Οκτώβριο -αν και στο 10μηνο το κονδύλι παρουσιάζει μείωση-, εν όψει των εκλογών της Κυριακής και κυρίως η αύξηση της διαφήμισης των τραπεζών, έδωσαν σημαντική ώθηση στις εφημερίδες, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, τα ημερήσια και εβδομαδιαία φύλλα, αναδεικνύονται ως η πιο συμφέρουσα επιλογή -τόσο από πλευράς κόστους, όσο και από πλευράς διείσδυσης- για την προβολή των διαφημιζομένων.

Πρωταθλήτριες σε ό,τι αφορά τα μερίδια αγοράς, αναδεικνύονται οι εφημερίδες, τόσο στο 10μηνο του 2010, όσο και το μήνα Οκτώβριο.

Ειδικότερα το μερίδιο αγοράς των εφημερίδων, εκτινάχθηκε στο 24,68% τον περασμένο μήνα, από 17,51% δίνοντας στο μέσο κάτι παραπάνω από 7 ποσοστιαίες μονάδες.

Αντίθετα ισχυρές πιέσεις ασκούνται στην τηλεόραση, η οποία είδε το μερίδιο της να συρρικνώνεται στο 29,51%, από 38,62% τον περσινό Οκτώβριο. Επισημαίνεται ότι το μερίδιο αγοράς των εφημερίδων απείχε αυτό το μήνα μόλις 5 ποσοστιαίες μονάδες από εκείνο της τηλεόρασης, λιγότερο δηλαδή από όσο κέρδισε το μέσο σε σχέση με πέρυσι.

Αύξηση καταγράφεται στο μερίδιο αγοράς των περιοδικών, το οποίο ανήλθε στο 39,33%, έναντι 37,33% πέρυσι, ενώ το μερίδιο αγοράς του ραδιοφώνου παρέμεινε οριακά σταθερό με πτωτικές τάσεις, αφού διαμορφώθηκε στο 6,48% από 6,54% πέρυσι.

Τα θετικά αυτά ποσοστά για τις εφημερίδες, αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα, αν κοιτάξει κανείς το πώς διαμορφώνεται η κατάσταση τόσο στα άλλα τρία μέσα και κατ' επέκταση σε συνολικό επίπεδο. Ειδικότερα προκύπτει ότι οι εφημερίδες, αποτελούν τη μοναδική τροχοπέδη, σε μια πρωτοφανή βουτιά της διαφημιστικής δαπάνης.

Το συνολικό ποσό της διαφημιστικής δαπάνης στη χώρας μας διαμορφώθηκε στα 1,53 δισεκατομμύρια ευρώ, έναντι 1,75 δισεκατομμυρίων ευρώ πέρυσι. Η κάμψη που καταγράφεται σε επίπεδο 10μήνου είναι της τάξης του 12,34%, ενώ σε επίπεδο μηνός Οκτωβρίου είναι της τάξης του 21,6%.

Η εικόνα αυτή οφείλεται στην τεράστια μείωση της δαπάνης στην τηλεόραση, η οποία ξεπερνά το 40%, ενώ ανάλογα διαμορφώνεται η κατάσταση και στα περιοδικά όπου η κάμψη κινείται στο 17%, για τον Οκτώβριο. Στο ραδιόφωνο, για ένα ακόμη μήνα, η μείωση παραμένει διψήφια ξεπερνώντας το 22,23%. Τα πράγματα εμφανίζονται καλύτερα στο 10μηνο -λόγω των προηγουμένων μηνών βεβαίως- με το κονδύλι της τηλεόρασης, να είναι μειωμένο κατά 15,12% και των περιοδικών στο 14,07%. Αντίθετα για το ραδιόφωνο το οποίο τους τελευταίους 6 μήνες παρουσιάζει διαρκώς ευρεία υποχώρηση, η κάμψη ανέρχεται στο 26,93%.

Τα ποσοστά

Η κατάσταση στο 10μηνο σε ό,τι αφορά τη διαφημιστική πίτα, διαμορφώνεται ως εξής: η τηλεόραση κατέχει το 30,98% (31,99% στο 10μηνο του 2009), τα περιοδικά το 39,21% (40% στο 10μηνο του 2009), οι εφημερίδες το 23,32% (20,22% στο 10μηνο του 2009) και το ραδιόφωνο το 6,49% (7,79% στο 10μηνο του 2009).