Η ταινία «The Social Network», που προβάλλεται εδώ και μέρες στους κινηματογράφους, είναι εστιασμένη στην πιο ενδιαφέρουσα περίοδο της ζωής του ιδρυτή του Facebook Μαρκ Ζάκεμπεργκ:

στα χρόνια των σπουδών του στο Χάρβαντ, όταν εξελίχτηκε σε έναν αυτοδημιούργητο κροίσο. O σκηνοθέτης της ταινίας, Ντέιβιντ Φίντσερ, δεν βιογραφεί γενικώς και αορίστως ακολουθώντας τον ήρωα από τα τρυφερά του χρόνια. Ούτε ηθικολογεί. Τα πλάνα, σχεδόν στο σύνολό τους, έχουν ως κέντρο βάρους το πρόσωπο του Ζάκεμπεργκ. Το ειδικό βάρος της ταινίας, όμως, μετατοπίζεται τεχνηέντως σε μια σκοτεινή πλευρά, μακριά από τις σκιές που αφήνει η λεπτή φιγούρα του ηθικά διφορούμενου και κατά κάποιο τρόπο τραγικού μίστερ Facebook. Το πραγματικό ενδιαφέρον κρύβεται πίσω από το success story, σε σημαντικά ζητήματα γύρω από έννοιες όπως η προστασία των προσωπικών δεδομένων ή των πνευματικών δικαιωμάτων. Η ιδέα του Facebook προήλθε από μια παραβίαση προσωπικών δεδομένων. Η ίδρυση του Facebook, όμως, συνοδεύτηκε από έναν δικαστικό μαραθώνιο σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα της ιδέας.

Σε ό,τι αφορά την παραβίαση, η ζωή απέδειξε πως τίποτα δεν παίρνει διαστάσεις παγκόσμιου φαινομένου χωρίς τη συναίνεση του «θύματος» (που είναι και εν δυνάμει θύτης). Σε ό,τι αφορά την «κλοπή πνευματικών δικαιωμάτων», οι ιδέες αυτές καθαυτές δεν εμπίπτουν στην έννοια του νόμου.Οι ιδέες δεν έχει νόημα να κατοχυρωθούν ως κτήμα κάποιου - απεναντίας, έχει νόημα να εξασφαλίζεται η ελεύθερη διακίνησή τους.

Υπ' αυτό το πρίσμα, η πραγματική και άκρως ενδιαφέρουσα κόντρα στο «The Social Network» διεξάγεται ανάμεσα στις κλειστές λέσχες των γαλαζοαίματων του Χάρβαντ και στην ανοιχτή «λέσχη» του «τρελοεφευρέτη» της νέας εποχής, μίστερ Facebook, που έγινε κροίσος με το πάτημα ενός πλήκτρου. Χάρη σε έναν αλγόριθμο, αλλά και με τη βοήθεια ενός αυτόκλητου μέντορα: του μίστερ Napster, Σον Πάρκερ, που είχε ήδη γκρεμίσει τη δισκογραφική βιομηχανία.

ΠΗΓΗ: Καθημερινή

TAGS