Τα έντυπα μέσα ενημέρωσης της Ιταλίας διανύουν μία περίοδο βαθιάς κρίσης, με τις πωλήσεις εφημερίδων και περιοδικών να έχουν μειωθεί κατά 22% την τελευταία 5ετία, ενώ τα έσοδα από τις διαφημίσεις έχουν καταβαραθρωθεί στα επίπεδα του 1991, προκύπτει από τα ευρήματα μίας έρευνας που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.

«Μέσα σε μία 5ετία, από το 2007, οι εφημερίδες έχασαν πάνω από 1,15 εκατ. φύλλα, που αντιστοιχεί σε πτώση άνω του 22%», υπογραμμίζεται στην έκθεση της Ιταλικής Ομοσπονδίας Εκδοτών Εφημερίδων (FIEG).

«Από το 2001, με μόνη εξαίρεση την ισχνή άνοδο 0,9% που καταγράφηκε το 2006, ο αριθμός των πωλήσεων των εφημερίδων βρίσκεται σε σταθερή πτωτική πορεία. Αυτή η μείωση των φύλλων έχει ενταθεί από το 2008 με την έναρξη της οικονομικής κρίσης», προστίθεται στο ίδιο κείμενο.

«Στη χώρα μας, το 2012 υπήρξε η δεινότερη χρονιά μέσα στην τελευταία 20ετία για την αγορά της διαφήμισης: το σύνολο των διαφημιστικών επενδύσεων στα έντυπα ανήλθε στο 7,442 δισεκ. ευρώ, ήταν δηλαδή κατά 14,3% μειωμένα σε σχέση με το προηγούμενο έτος», επισημαίνουν οι εκδότες, υπογραμμίζοντας πως εάν αφαιρεθεί ο πληθωρισμός, «οι διαφημιστικές επενδύσεις έχουν υποχωρήσει στα επίπεδα του 1991».

Ούτε τα εβδομαδιαία και μηνιαία περιοδικά δεν έχουν μείνει αλώβητα από την κρίση στον Τύπο, αν και το πλήγμα που έχουν δεχθεί είναι μικρότερο, με μείωση της κυκλοφορίας τους το 2012 κατά 5,2% και 6% αντίστοιχα, εν σχέσει προς το αμέσως προηγούμενο έτος, τονίζουν οι συντάκτες της έκθεσης.

Επίσης και οι εκδοτικοί όμιλοι έχουν πληγεί από την κρίση, με τους ισολογισμούς πολλών εξ αυτών να βρίσκονται σε παθητικό: «η έκδοση των εφημερίδων και των περιοδικών διανύει μία μεγάλη κρίση. Οι συνέπειες της τεχνολογικής εξέλιξης φαίνεται πως μεγεθύνονται από την αρνητική οικονομική συγκυρία», σύμφωνα με την έκθεση. Ο πρόεδρος της FIEG Τζούλιο Ανσέλμι απηύθυνε έκκληση προς την κυβέρνηση για την προστασία του τομέα, ο οποίος αντιπροσωπεύει ταυτόχρονα «έναν ζωτικό τομέα της δημοκρατικής ζωής της χώρας και μία στρατηγικής σημασίας βιομηχανία».

Μεταξύ άλλων, οι εκδότες ζητούν την επιστροφή χρημάτων εκ φόρων υπέρ των επιχειρήσεων που δημοσιεύουν διαφημίσεις τους στον Τύπο, δωρεάν κουπόνια, ή συνδρομές, για ορισμένες κοινωνικές κατηγορίες (νέοι και ηλικιωμένοι), ή επιστροφή φόρων για επενδύσεις σε καινοτόμες τεχνολογίες και την ανάπτυξη της ψηφιακής παραγωγής.