current views are: 10

3 Ιανουαρίου 2017
Δημοσίευση12:18

Η Φροσύνη αναβιώνει στη σκηνή του Μεγάρου

Η δραστήρια Ομάδα Μουσικού Θεάτρου Ραφή θα παρουσιάσει το αριστούργημα του Παύλου Καρρέρ για πρώτη φορά μετά από την δραματική διάσωση της παρτιτούρας στη χωματερή Άνω Λιοσίων

Δημοσίευση 12:18’

Η δραστήρια Ομάδα Μουσικού Θεάτρου Ραφή θα παρουσιάσει το αριστούργημα του Παύλου Καρρέρ για πρώτη φορά μετά από την δραματική διάσωση της παρτιτούρας στη χωματερή Άνω Λιοσίων

Η δραστήρια Ομάδα Μουσικού Θεάτρου Ραφή θα παρουσιάσει το αριστούργημα του Παύλου Καρρέρ για πρώτη φορά μετά από την δραματική διάσωση της παρτιτούρας στη χωματερή Άνω Λιοσίων

Το αριστούργημα της Επτανησιακής Σχολής και του λαμπρού εκπροσώπου της Παύλου Καρρέρ, η όπερα «Φροσύνη» παρουσιάζεται από την Ομάδα Μουσικού Θεάτρου Ραφή στο πλαίσιο του Κύκλου Όπερα στο Μέγαρο.

Το μεγαλύτερο μέρος του αριστουργήματος του συνθέτη βρέθηκε από έναν ρακοσυλλέκτη στη χωματερή Άνω Λιοσίων το 1992 και δεν έχει παρουσιαστεί σκηνικά για παραπάνω από έναν αιώνα. Για το συγκεκριμένο εγχείρημα συμπράττουν με την Ομάδα δύο από τους πιο πρωτοποριακούς δημιουργούς της εγχώριας καλλιτεχνικής σκηνής, η σκηνοθέτις-χορογράφος Ζωή Χατζηαντωνίου και ο εικαστικός Πέτρος Τουλούδης, επιχειρώντας μία τολμηρή και ρηξικέλευθη ανάγνωση του Επτανησιακού μελοδράματος που αφηγείται την ιστορία της Ευφροσύνης Βασιλείου και την τύχη του παθιασμένου έρωτά της με τον Μουχτάρ Πασά.

Η ανάγνωση της «Φροσύνης» συμπυκνώνει τα ζητήματα που εγείρει η εποχή μας και γεννά επίκαιρα ερωτήματα που αφορούν τη διαχείριση της ιδεολογίας, της θρησκείας, της αστικής ηθικής, του αλλόφυλου, των κοινωνικών συμβάσεων, του απαγορευμένου έρωτα, της ιστορίας.

Πώς μεταγράφεται η ιστορία προκειμένου να δημιουργηθούν εθνικά ή θρησκευτικά σύμβολα;

Πού συναντά η αλήθεια τον μύθο και πού η ιστορία τον θρύλο;

Κι αν η εξιστόρηση των παθημάτων της Φροσύνης γινόταν από μια ομάδα Τούρκων τί θα αφηγούνταν άραγε; Τι θα ακούγαμε αν ο ίδιος ο Αλή Πασάς αφηγείτο την ιστορία;

Με αναφορές στην αρχική πηγή έμπνευσης του λιμπρετίστα Ελισσαβέτιου Μαρτινέγκου, το έργο του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη «Η κυρά Φροσύνη, ποίημα εις τέσσαρα άσματα διηρημένον», η σκηνική σύνθεση ακολουθεί τις μουσικές ακροβασίες της παρτιτούρας του Καρρέρ που δεν διστάζει να ενσωματώσει στο ρομαντικό εθνικό μελόδραμα αστικά δημοφιλή τραγούδια, λαϊκά άσματα, ανατολίτικους αμανέδες αλλά και χορωδιακά εμβατήρια.

Η ενορχήστρωση του μαέστρου Μιχάλη Παπαπέτρου, με την ευφάνταστη χρήση της βιόλας, του κοντραμπάσου, της κιθάρας, του σαξόφωνου και του μπαγιάν, συνδιαλέγεται με τη γραφή του συνθέτη, αναδεικνύοντας τον μελωδικό πλούτο και την ποικιλία των ηχοχρωμάτων που διαπερνούν την όπερα «Φροσύνη», μια δημιουργία ιδιαίτερα τολμηρή για την εποχή της.

Η Αύρα Ξεπαπαδάκου, λέκτωρ του Πανεπιστήμιου Κρήτης, στο βιβλίο της «Παύλος Kαρρέρ»  από τις εκδόσεις Fagotto, που βραβεύτηκε πριν λίγες εβδομάδες από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών, αναφέρει για τη μουσική της «Φροσύνης» : «Ήδη από την πρώτη σκηνή η ανατολίτικη χλιδή και η νωθρότητα συμπλέκονται με τον νευρώδη, θριαμβευτικό και πολεμοχαρή χαρακτήρα. Ο Καρρέρ θέλει τη Φροσύνη γνήσια Γιαννιώτισσα και, προκειμένου να τονίσει τον αισθησιασμό της, δημιουργεί για εκείνη μία φωνητική γραφή που μας παραπέμπει σε εκείνα τα «μακρόσυρτα», «λυπητερά» γιαννιώτικα τραγούδια για τα οποία έγραψε αργότερα ο Κωστής Παλαμάς. Η επιλογή του να συνομιλήσει με την αστικολαϊκή μουσική που εκτελούσαν οι Γύφτοι οργανοπαίκτες στο παλάτι του Αλή-πασά των Ιωαννίνων στις αρχές του 19ου αιώνα, μπορεί να θεωρηθεί τουλάχιστον πρωτοποριακή».

Η ταυτότητα της παράστασης:

Δροσύνη
Τραγικόν Μελόδραμα εις τέσσαρας πράξεις
ή Μια εκδίκηση του έθνους

Σκηνοθεσία, Δραματουργία: Ζωή Χατζηαντωνίου
Ενορχήστρωση, Μουσική Διεύθυνση: Μιχάλης Παπαπέτρου
Σκηνικά, Κοστούμια: Πέτρος Τουλούδης
Σχεδιασμός Φωτισμού: Αλέκος Γιάνναρος
Σχεδιασμός βίντεο: Στάθης Αθανασίου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ανδρέας Ανδρέου
Μουσική προετοιμασία: Θάνος Μαργέτης

Ερμηνεύουν: Λητώ Μεσσήνη (Φροσύνη), Σωτήρης Τριάντης (Αλή Πασάς), Γιάννης Καλύβας (Μουχτάρ),  Αναστασία Κότσαλη (Ειρήνη/Χάμκω), Γιάννης Σελητσανιώτης (Ταχήρ/Ιγνάτιος).

Παίζουν οι μουσικοί: Μαρίνα Σταλιμέρου (βιόλα), Αντώνης Χατζηνικολάου (κιθάρα), Δημήτρης Τίγκας (κοντραμπάσο), Γιώργος Λώλας (μπαγιάν), Guido De Flaviis (σαξόφωνο)

Φωτογραφίες: Ηλίας Μαδούρος, Γιώργος Τσακνιάς

Φροσύνη, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο 14, Κυριακή 15, Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2017, ώρα 20:00. Τιμές εισιτηρίων: 12 € (Ζώνη Β), 20 € (Ζώνη Α), Πολύτεκνοι, 65+ 8 €, Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ 5 €. Πληροφορίες -προπώληση εισιτηρίων: τηλ. 210 7282333, www.megaron.gr