current views are: 8

22 Φεβρουαρίου 2018
Δημοσίευση19:01

Μια πολύ μοντέρνα Λουτσία ντι Λαμμερμούρ τον Μάρτιο

Η περίφημη όπερα του Ντονιτσέττι, σε συμπαραγωγή με την Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, κάνει αθηναϊκή πρεμιέρα μετά από την αποθέωση που γνώρισε στη βρετανική πρωτεύουσα

Δημοσίευση 19:01’

Η περίφημη όπερα του Ντονιτσέττι, σε συμπαραγωγή με την Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, κάνει αθηναϊκή πρεμιέρα μετά από την αποθέωση που γνώρισε στη βρετανική πρωτεύουσα

Θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του μπελ κάντο, που έστρωσαν τον δρόμο στον Βέρντι. Με ιταλικό ταμπεραμέντο και θέμα από τη «Νύφη των Λαμμερμούρ» του σκοτσέζου σερ Ουώλτερ Σκοτ,  έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το 1835 στη Νάπολη και αποτέλεσε το επισφράγισμα μιας ένδοξης καριέρας –ο Ντονιτσέττι είχε ήδη υπογράψει μεγάλες επιτυχίες όπως το «Ελιξίριο του έρωτα» και η «Λουκρητία Βοργία».

Την θριαμβευτική αναβίωσή της στις λυρικές σκηνές όλου του κόσμου η «Λουτσία ντι Λαμμερμούρ» την  οφείλει στην Μαρία Κάλλας που προσέδωσε στη δεκαετία του ’50 στον πρωταγωνιστικό ρόλο την δραματική διάσταση που έλειπε στις παλιότερες ερμηνείες.

Στην Εθνική Λυρική Σκηνή η όπερα παίχτηκε για πρώτη φορά στη διάρκεια της Κοτοχής, το 1943, και από τότε αποτελεί μέρος του ρεπερτορίου της.

Το φετινό ανέβασμα της θρυλικής όπερας από την Ε.Λ.Σ. είναι πολλαπλά σημαδιακό. Πρόκειται για την πρώτη συμπαραγωγή μεταξύ της Λυρικής και της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, ο οποία έκανε πρεμιέρα πέρυσι στην βρετανική πρωτεύουσα. Πρόκειται επίσης για την πρώτη συνεργασία της καταξιωμένης σκηνοθέτιδας Κέιτι Μίτσελ με την Βασιλική Όπερα. Τέλος, επισφραγίζει το άνοιγμα της Ε.Λ.Σ. προς τις νέες καλλιτεχνικές δυνάμεις: την ορχήστρα θα διευθύνουν ο  Γιώργος Πέτρου, διευθυντής της Καμεράτας και η Ζωή Τσόκανου, διευθύντρια της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, ενώ τον κεντρικό ρόλο θα ερμηνεύσουν οι υψίφωνοι Χριστίνα Πουλίτση,  η οποία από τη φετινή σεζόν ανήκει στο καλλιτεχνικό δυναμικό του συγκροτήματος, και η Βασιλική Καραγιάννη.

Η υπόθεση της «Λουτσία ντι Λαμμερμούρ»

Η Λουτσίας είναι ερωτευμένη με τον Εντγκάρντο του οίκου των Ρέιβενσγουντ, για τον οποίο ο αδερφός της λόρδος Ενρίκο Άστον αισθάνεται άσβεστο μίσος. Αποφασισμένος να αποτρέψει τη σχέση ο Ενρίκο οργανώνει τον γάμο της αδερφής του με τον Αρτούρο Μπάκλω. Την ώρα της τελετής καταφθάνει ο Εντγκάρντο, ο οποίος σε έξαλλη κατάσταση καταριέται τη Λουτσία. Εκείνη χάνει τα λογικά της, στη συνέχεια φονεύει τον Αρτούρο και καταρρέει. Πληροφορούμενος τον θάνατο της αγαπημένης του ο Εντγκάρντο αυτοκτονεί.

Παρότι είναι κυρίως γνωστή για τη «σκηνή της τρέλας» του πρωταγωνιστικού ρόλου, η Λουτσία ξεχωρίζει επίσης για μία σειρά από άλλους λόγους. Η συμβολή του Ντονιτσέττι στη διαμόρφωση των ξεχωριστών χαρακτηριστικών του ρομαντικού τενόρου υπήρξε ιδιαίτερα σημαντική. Η τελική σκηνή για τον Εντγκάρντο δεν έχει προηγούμενο στην ιστορία της ιταλικής όπερας και θέτει τις βάσεις για τους ήρωες του Βέρντι. Μαζί με τη «σκηνή της τρέλας» για την πρωταγωνίστρια, αποτελεί μια από τις κορυφαίες τραγικές ενότητες της ιταλικής όπερας του 19ου αιώνα.

Η «Λουτσία ντι Λαμμερμούρ» κατά  Κέιτι Μίτσελ

Η Μίτσελ επιχειρεί να διεισδύσει στον κόσμο των γυναικών του 19ου αιώνα και να δει την πλοκή μέσα από τα μάτια της κεντρικής ηρωίδας. Ως αντίστιξη στον σκοτεινό ανδροκρατούμενο κόσμο του βορρά, όπως το φαντάστηκε ο σερ Ουώλτερ Σκοτ, η Μίτσελ φέρνει στο προσκήνιο τη γυναικεία οπτική και τοποθετεί το έργο συνολικά στο πλαίσιο της λογοτεχνίας της εποχής, στην ατμόσφαιρα έργων όπως τα έργα των αδελφών Μπροντέ.

Η Μίτσελ, σε συνεργασία με την κορυφαία βρετανίδα σκηνογράφο – ενδυματολόγο Βίκι Μόρτιμερ, προτείνει τη χρήση ενός -χωρισμένου στα δύο- σκηνικού χώρου, ο οποίος μας επιτρέπει να δούμε όχι μόνον όσα συμβαίνουν σε κάθε σκηνή της παράστασης, αλλά και γεγονότα τα οποία συμβαίνουν ταυτόχρονα, σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας, συμπληρώνοντας τα κενά. Με άλλα λόγια, η παράσταση δεν μας παρουσιάζει μονάχα την ιστορία όπως περιγράφεται στο λιμπρέτο της όπερας, αλλά το σύνολο αυτής, δηλαδή και τα γεγονότα που συμβαίνουν σε άλλα δωμάτια, εν όσο ξετυλίγεται η γνωστή αφήγηση. 

Η ταυτότητα της παράστασης

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου (14, 16, 18, 21, 23, 28/3) – Ζωή Τσόκανου (17, 24/3)
Σκηνοθεσία: Κέιτι Μίτσελ
Αναβίωση σκηνοθεσίας: Ρόμπιν Τέμπατ
Σκηνικά-κοστούμια: Βίκι Μόρτιμερ
Κινησιολογία-χορογραφία: Τζόζεφ Άλφορντ
Φωτισμοί: Τζον Κλαρκ
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Ενρίκο: Μάρκο Καρία (14, 16, 18/3) – Κύρος Πατσαλίδης (17, 21/3) – Τάσης Χριστογιαννόπουλος  (23, 24, 28/3)
Λουτσία: Χριστίνα Πουλίτση  (14, 16, 18, 21, 23, 28/3) – Βασιλική Καραγιάννη (17, 24/3)
Εντγκάρντο: Αλεξέι Ντόλγκοφ (14, 16, 18, 23/3) – Γιάννης Χριστόπουλος (17, 21, 24, 28/3)
Αρθούρος: Νίκος Στεφάνου (14, 16, 18, 24/3) – Γιάννης Καλύβας (17, 21, 23, 28/3)
Ραιμόντο: Χριστόφορος Σταμπόγλης (14, 17, 23, 24, 28/3) – Τάσος Αποστόλου (16, 18, 21/3)
Αλίζα: Θεοδώρα Μπάκα (14, 16, 18, 23/3) – Λυδία Βαφειάδη (17, 21, 24, 28/3)
Νορμάννο: Χαράλαμπος Βελισσάριος (14, 16, 18, 24/3) – Θανάσης Ευαγγέλου (17, 21, 23, 28/3)

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Λουτσία ντι Λαμμερμούρ, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 14, 16, 17, 18, 21, 23, 24, 28 Μαρτίου στις 20:00. Τιμές εισιτηρίων: 15, 20, 35, 50, 55, 80 ευρώ,  φοιτητικό, παιδικό 12 ευρώ, περιορισμένης ορατότητας 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: Στα ταμεία της Ε.Λ.Σ. στο Κ.Π.Ι.Σ.Ν., στο τηλ. 213 0885700, στα καταστήματα Public, στα http://tickets.public.gr/, www.ticketservices.gr, www.nationalopera.gr