Η θέση του γενικού γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών χηρεύει από τότε που ο Γιάννης Καπελέρης ενεπλάκη στην υπόθεση με τα πρόστιμα στους εμπόρους πετρελαίου θέρμανσης και απομακρύνθηκε.

Για την επιλογή του διαδόχου, λόγο πλέον θα έχει και η τρόικα καθώς μέσω του μνημονίου μας υποχρέωσε να τοποθετήσουμε στην Καραγιώργη Σερβίας (ή όπου αλλού μετακομίσει το υπουργείο Οικονομικών) «μόνιμο γενικό γραμματέα εσόδων». Για τη θέση ήδη…σφάζονται παλικάρια καθώς στο πρόσωπο του θα συγκεντρωθούν υπερ-εξουσίες, πολλές εκ των οποίων θα αφαιρεθούν από τον εκάστοτε υπουργό Οικονομικών.

Και μόνο το γεγονός ότι ο νέος γραμματέας του υπουργείου θα έχει υπό τον έλεγχό του το ανθρώπινο δυναμικό φτάνει. Ουσιαστικά θα έχει λόγο για τους εφόρους και τους ελεγκτές σε ολόκληρη τη χώρα οι οποίοι μάλιστα, με το νέο πλαίσιο, θα μπορούν ακόμη και να καθαιρούνται σε περίπτωση που δεν θα επιτυγχάνουν τους εισπρακτικούς στόχους.   

Ο διορισμός του νέου γενικού γραμματέα θα πρέπει να γίνει έως το τέλος Μαρτίου δηλαδή προεκλογικά. Ακόμη δεν έχουν καταλήξει στη διαδικασία επιλογής καθώς, όπως είναι φυσικό, λόγο θέλουν να έχουν και τα δύο μεγάλα κόμματα. Η λύση του …opengov μάλλον δεν θα προχωρήσει (τουλάχιστον με τον τρόπο που υιοθετήθηκε μέχρι σήμερα).

Κι αυτό διότι η εμπειρία έδειξε ότι το opengov ήταν τελικώς μια «βιτρίνα» προκειμένου στο τέλος να γίνουν κομματικές επιλογές. Αρχικά, τοποθετήθηκε ο Δημήτρης Γεωργακόπουλος, πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ και στενός συνεργάτης του Γιώργου Παπανδρέου και μετά ο Γιάννης Καπελέρης, επι σειρά ετών κομματικό στέλεχος αλλά και υποψήφιος βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ.

Η λύση του ανοικτού διαγωνισμού, προς το παρόν παραμένει στο τραπέζι και θα υιοθετηθεί μόνο αν τα «βρουν» ΠΑΣΟΚ και Νέα
Δημοκρατία ως προς τους όρους και τις προϋποθέσεις.

Πάντως, στους διαδρόμους του υπουργείου Οικονομικών έχουν ήδη αρχίσει να κυκλοφορούν ονόματα υποψηφίων ενώ δεν λείπουν και οι…αυτοπροτεινόμενοι. Δύο-τρεις περιπτώσεις, αφορούν σε στελέχη που υπηρετούν ήδη στο υπουργείο. Το πιθανότερο είναι ότι οι διαρροές γίνονται για να καούν υποψηφιότητες.

Άλλωστε επιλογή από μέσα από το υπουργείο, έχει εξ’ ορισμού μειονεκτήματα καθώς αυτός που θα αναλάβει τη θέση, θα πρέπει να μπορεί να πάψει συναδέλφους του εφόρους και να προχωρήσει τις διαδικασίες των μετατάξεων με διαφανή και αντικειμενικά κριτήρια.

Έως σήμερα αυτό δεν συμβαίνει καθώς στις περιόδους μεταθέσεων, το υπουργείο Οικονομικών μετατρέπεται σε… αρένα όπου οι υποψήφιοι κονταροχτυπιούνται για να καταλάβουν θέσεις της αρεσκείας τους χρησιμοποιώντας άλλοτε πολιτικά και άλλοτε συνδικαλιστικά μέσα. Στο τραπέζι υπάρχει βέβαια και η λύση του να επιλεγεί πρόσωπο από την αγορά το οποίο όμως να γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα καθώς οι συνθήκες στο υπουργείο Οικονομικών είναι τέτοιες ώστε να μην επιτρέπουν μεγάλες περιόδους προσαρμογής.

Ο σούπερ-έφορος, από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του, θα κληθεί να αντιμετωπίσει τεράστιας σημασίας ζητήματα όπως:

    * Η είσπραξη δύο δισεκατομμυρίων ευρώ από το καλάθι των ληξιπρόθεσμων οφειλών χωρίς μάλιστα να μπορεί να χρησιμοποιήσει την πεπατημένη της ρύθμισης
    * Το κλείσιμο μερικών δεκάδων εφοριών
    * Το συντονισμό του ελεγκτικού μηχανισμού ο οποίος με βάση το νέο μνημόνιο θα πρέπει να επιτυγχάνει συγκεκριμένους στόχους
    * Την είσπραξη φόρων ύψους τουλάχιστον 40 δισεκατομμυρίων ευρώ από τον Απρίλιο του 2012 εως το τέλος του έτους, προκειμένου να επιτευχθεί και ο αναθεωρημένος στόχος του προϋπολογισμού




Αρίστος Οικονομίδης