Αγορές από το παζάρι, το καλάθι και τις προσφορές επιβάλλει η οικονομική πραγματικότητα η οποία έχει οδηγήσει σε γενναίο haircut την κατανάλωση. Κούρεμα το οποίο έχει ήδη αναγκάσει τις εταιρείες να προχωρήσουν σε γενναίες προσφορές (με συνηθέστερη  αυτή που δίνει 1+1 δώρο σε κάθε προϊόν) και μειώσεις τιμών που φθάνουν σε κάποιες περιπτώσεις και το 80%. 
Ακόμη και στο ψωμί, που αποτελεί ανελαστική δαπάνη ο πόλεμος τιμών με εκπτώσεις 35% μόλις ξεκίνησε. Ήδη η γνωστή αλυσίδα Βενέτης άνοιξε προ ημερών τον χορό των προσφορών και σε αυτό το κομμάτι της αγοράς μειώνοντας την τιμή του άρτου στα 0,49 ευρώ την φρατζόλα για το χειροποίητο χωριάτικο ψωμί, κίνηση η οποία αναμένεται να πυροδοτήσει ένα νέο πόλεμο μεταξύ αρτοποιών, οργανωμένων σημείων και αρτοβιομηχανίας.  

Εμπορική πολιτική η οποία όπως όλα δείχνουν θα συνεχιστεί με ακόμη μεγαλύτερη ένταση σε όλους τους κλάδους της οικονομίας και όποιος αντέξει. Γιατί εκτός από τους καταναλωτές πρόβλημα επιβίωσης έχουν και θα έχουν και αρκετές δεκάδες χιλιάδες εταιρείες για τις οποίες οι προσφορές αποτελούν μονόδρομο ο οποίος κατ’ ανάγκη δεν θα τις βγάλει από το τούνελ.   

Επειδή όμως η ελπίδα πεθαίνει τελευταία, και με 1 στους 2 καταναλωτές να προτιμούν τις εκπτώσεις, τις προσφορές, τις φθηνές μάρκες και τα private label, οι ελιγμοί για το λιανεμπόριο είναι περιορισμένοι. Άλλωστε 7 στους 10 καταναλωτές αγοράζουν πια μόνο τα απαραίτητα, ενώ το μότο των αγορών είναι: «Τόσα μπορώ να διαθέσω»!  

Για του λόγου το αληθές, ακόμη και στις εκπτώσεις το καταναλωτικό πνεύμα δεν τονώθηκε. Αντιθέτως η απώλεια για επιχειρήσεις και κράτος εκτιμάται ότι άγγιξε τα 6 δισ. ευρώ από τη καθίζηση της αγοράς όπως διαπιστώνει έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).  Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα η μείωση του τζίρου των εμπορικών επιχειρήσεων σε μικρές και μεγάλες πόλεις της Ελλάδας κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στο 43%, ενώ σε αρκετές πόλεις καταγράφηκε μείωση τζίρου μεγαλύτερη του 60%.    

Να η ευκαιρία, αλλά…
 

Υπό αυτά τα δεδομένα η αύξηση των προσφορών και οι μειώσεις τιμών θα αποτελέσουν το νέο trend στην αγορά. Ήδη οι καταναλωτές μπορούν να βρουν συνθέσεις σαλονιού και τραπεζαρίας με τιμές έως 1.800 ευρώ, κρεβάτι με 60 ευρώ, στρώμα ύπνου από 150 ευρώ, σετ τραπεζαρίας με 290 ευρώ, επτάκιλο πλυντήριο ρούχων προς 249 ευρώ. Και οι προσφορές δεν σταματούν εδώ. Οι καταναλωτές μπορούν επίσης να αγοράσουν φορητούς επώνυμους υπολογιστές προς 300 ευρώ, τηλεοράσεις 32 ιντσών γνωστής μάρκας προς 290 ευρώ κ.α.  


Ο πόλεμος των τιμών – προσφορών εντείνεται και στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ήδη η ΑΒ Βασιλόπουλος μείωσε τις τιμές 300 και πλέον προϊόντων της στα επίπεδα του 2008, ενώ, σειρά βασικών προϊόντων καθημερινής κατανάλωσης πωλούνται με έκπτωση έως 50%. Την ίδια ώρα η αλυσίδα Carrefour – Μαρινόπουλος διαθέτει επώνυμα προϊόντα προσφέροντας τα με 80% έκπτωση το δεύτερο όμοιο προϊόν. Παράλληλα η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης προσφέρει 410 προϊόντα με έκπτωση 35%! 

Την ίδια ώρα αρκετά σούπερ μάρκετ σε συνεργασία με τη βιομηχανία προσφέρουν προϊόντα στο concept «1+1 δώρο», όπου ο καταναλωτής αγοράζει δύο όμοια προϊόντα στην τιμή του ενός.  
Τάση η οποία όπως υποστηρίζουν οικονομικοί αναλυτές θα γίνει πιο έντονη τα επόμενα δύο τουλάχιστον χρόνια απ’ όσες επιχειρήσεις παραμείνουν στο παιγνίδι και επιθυμούν να διατηρήσουν μια θέση στην αγορά.


Γιώργος Παλαιολόγος