Ο Jérôme Loubère αν και Γάλλος έχει “πολιτογραφηθεί” Έλληνας. Όχι μόνο μιλά άπταιστα τα ελληνικά, -ξεκίνησε εντατικά μαθήματα από την πρώτη μέρα που προσγειώθηκε στη χώρα-, αλλά λόγω της πολύχρονης εμπειρίας του στα ελληνικά πράγματα. Κάπως έτσι, φαίνεται να καταλαβαίνει καλύτερα από τους προκατόχους του τη γλώσσα της αγοράς. Αυτός ήταν άλλωστε και ένας από τους βασικούς λόγους που πριν από λίγους μήνες οι μέτοχοι της Carrefour – Μαρινόπουλος αποφάσισαν να του αναθέσουν εκ νέου τα ηνία του «μαγαζιού».  Κι έτσι μετά από ένα διάλειμμα τριών ετών ο Jérôme Loubère, από το περασμένο Φθινόπωρο, επέστρεψε στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου Carrefour Μαρινόπουλος. Για όσους δεν το γνωρίζουν ο Loubère έχει εργαστεί στον Όμιλο Carrefour από το 1998 έως το 2008, και διατελώντας Διευθύνων Σύμβουλος της Carrefour Ελλάδος, από το 2004 έως το 2008. 


Φυσικά από τότε μέχρι και σήμερα, έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι. Η Ελλάδα βρίσκεται σε βαθιά ύφεση, η αγορά
έχει στερέψει από ρευστό, η κατανάλωση έχει μειωθεί και η αλυσίδα στην οποία ηγείται έχει χάσει τον προσανατολισμό της.  Ζημιές, ραγδαία υποχώρηση των πωλήσεών και προμηθευτές οι οποίοι αποσύρουν τα προϊόντα τους από τα ράφια της ως ένα μέσο πίεσης προκειμένου να πληρωθούν συνθέτουν τη σημερινή εικόνα


Την ίδια ώρα οι φήμες για αποχώρηση της αλυσίδας από τη χώρα προκαλούν ρίγη ανησυχίας σε πιστωτές, προμηθευτές και εργαζόμενους. Ανησυχία που δεν καταφέρνουν να κατευνάσουν ούτε οι δηλώσεις στελεχών της ότι κάτι τέτοιο δεν ευσταθεί ούτε οι επίσημες τοποθετήσεις του CEO του γαλλικού ομίλου Lars Olofsson


Εν μέσω αυτού του εχθρικού κατά γενική ομολογία περιβάλλοντος, ο Jérôme Loubère καλείται να βγάλει τα “κάστανα από τη φωτιά” και να εξομαλύνει τις σχέσεις της αλυσίδας με τους προμηθευτές της οι οποίοι βρίσκονται στα "κάγκελα" και κάποιοι εξ αυτών έχουν προσφύγει και στη δικαιοσύνη


Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν εδώ και πέντε μήνες ο Jérôme Loubère και το επιτελείο του έχουν καταστρώσει ένα Plan B, βασική φιλοσοφία του οποίου είναι η εξομάλυνση των πληρωμών και η δραστική αλλαγή της διάρθρωσης του κόστους. 


Συγκεκριμένα, το πλάνο περιλαμβάνει διαρκή εστίαση στις χαμηλές τιμές, επιτάχυνση του εκτεταμένου λανσαρίσματος των προϊόντων Carrefour Discount (άλλωστε η ιδιωτική ετικέτα εδ΄β και καιρό κυριαρχεί στις προτιμήσεις των Ελλήνων), αναδιάρθρωση του κόστους, κυρίως σε ό, τι αφορά τα ενοίκια, τις δαπάνες προσωπικού και άλλες λειτουργικές δαπάνες, αυστηρή διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων και ελαχιστοποίηση των επενδυτικών δαπανών. 


Το ερώτημα βέβαια είναι αν μπορεί να πετύχει ένα τέτοιο plan B. Οι αριθμοί είναι αρνητικοί για μια τέτοια εξέλιξη: οι πωλήσεις του γαλλικού ομίλου στην Ελλάδα υποχώρησαν κατά 8,1% το 2011 σε σχέση με το 2010, φτάνοντας στα 2,497 δισ. ευρώ, ενώ σε συγκρίσιμη βάση η μείωση ήταν 8,3%. 


Η Carrefour δραστηριοποιείται στην χώρα μας από το 2000. Σήμερα απασχολεί περισσότερους από 15.000 εργαζόμενους ενώ το δίκτυο του ομίλου αριθμεί 33 σουπερ μάρκετ Carrefour, το  Carrefour Planet (Γέρακας), 279 σουπερμάρκετ Carrefour Μαρινόπουλος, 221 Carrefour Express, 36 καταστήματα με το σήμα 5' Μαρινόπουλος, 78 καταστήματα με το σήμα Ok Anytime και 94 καταστήματα με το σήμα Smile). Ο όμιλος  έφθασε στο υψηλότερο επίπεδο κύκλου εργασιών & καθαρών κερδών το 2008 (2,6 δις Ευρώ κύκλος εργασιών και καθαρά προ φόρων κέρδη 72,4 εκ. Ευρώ). Έκτοτε, άρχισε η αντίστροφη μέτρηση με μείωση του κύκλου εργασιών (2,5 δις Ευρώ το 2009, 2,2 δις Ευρώ το 2010 και ακόμα χαμηλότερα το 2011) αλλά και ζημιές (για πρώτη φορά το 2010 ύψους 117,4 εκ. Ευρώ). 

 

Γιώργος Παλαιολόγος