Πρόταση για την υιοθέτηση μηχανισμού αυτόματου «παγώματος» του Ειδικού Φόρου Πετρελαίου (ΕΦΚ) στα καύσιμα, όταν αυξάνονται οι διεθνείς τιμές πετρελαίου κατέθεσε το υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στο υπουργείο Οικονομικών.

Η παρέμβαση αυτή βασίζεται στη λογική ότι ο μηχανισμός αυτόματου επανυπολογισμού του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα θα ενεργοποιείται όταν αυξάνεται η τιμή διυλιστηρίου, η οποία όσο υψηλότερα διαμορφώνεται, τόσο αυξάνει και την επίπτωση του ΕΦΚ στα δημόσια έσοδα και την τιμή της αντλίας.


Όπως υπογραμμίζουν στελέχη της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης είναι ένας «αξιακός» φόρος, ο οποίος σήμερα φτάνει στα 67 λεπτά το λίτρο.


Ακολουθεί η τιμή διυλιστηρίου, η οποία σε σημερινές τιμές διαμορφώνεται στα 695 ευρώ/κυβικό και στο άθροισμα των δύο αυτών προστίθεται ο ΦΠΑ 23%.


Έτσι, όσο ανεβαίνει η τιμή διυλιστηρίου, τόσο αυξάνεται το άθροισμα με αποτέλεσμα την αύξηση του ΦΠΑ που εισπράττει το κράτος και κατ΄ επέκταση την αύξηση της λιανικής τιμής των καυσίμων.


Με το σύστημα που προτείνει το υπουργείο Ανάπτυξης,  θα τεθεί μια ρήτρα ειδικού φόρου και όταν οι αυξήσεις στις τιμές διυλιστηρίου διαμορφώνουν τα έσοδα του κράτους πάνω από το 1 ευρώ, τότε θα λειτουργεί και θα παγώνει τον φόρο. Μάλιστα έχει υπολογιστεί ότι αυτό θα γίνεται όταν η τιμή διυλιστηρίου φτάνει τα 66 λεπτά το λίτρο.