Φθηνότερο σε σχέση με πέρυσι θα είναι το πασχαλινό τραπέζι, σύμφωνα με έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).

Τα κρεατικά εμφανίζονται φθηνότερα κατά 10,44% κατά μέσο όρο, ενώ στα λαχανικά και τα φρούτα η μείωση είναι της τάξης του 5,80%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών για τα Σούπερ Μάρκετ, τις Λαϊκές – Δημοτικές Αγορές και την Κεντρική Αγορά Αθηνών (Βαρβάκειος).


Πιο συγκεκριμένα, για τα κρεατικά υπήρχε μεγάλη προτίμηση το φετινό Πάσχα στα ντόπια αμνοερίφια με μείωση της τιμής τόσο του νωπού αρνιού (17,11%) όσο και του κατσικιού (13,36%), ενώ πτώση παρουσιάζουν το κοτόπουλο (10,59%) καθώς και η χοιρινή μπριζόλα (0,68%). 


Οι τιμές στα λαχανικά παρουσιάζουν μία μεσοσταθμική μείωση που προσεγγίζει το 6%. Η τιμοληψία πραγματοποιήθηκε στις 26 Μαρτίου 2012, την ίδια ημέρα δηλαδή με πέρυσι, ενώ ολοκληρώθηκε στις 5 Απριλίου και περιλαμβάνει προϊόντα που ανήκουν τόσο στην κατηγορία των λαχανικών όσο και σε αυτή των κρεάτων. 

Με βάση, λοιπόν, τα παραπάνω στοιχεία, το μέσο κόστος του φετινού πασχαλινού τραπεζιού, υπολογίζεται περίπου στα 102 ευρώ για μία πενταμελή οικογένεια, μειωμένο κατά περίπου 10,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, όπου το αντίστοιχο κόστος του ανερχόταν περίπου στα 114 ευρώ, με τις τιμές των βασικών ειδών διατροφής (λαχανικά – κρεατικά) να εμφανίζουν μία πτωτική τάση η οποία ξεπερνάει το 8%.


Το Εμπόριο δεν έμεινε απαθές μπροστά στη δύσκολη θέση στην οποία έχουν περιέλθει τα ελληνικά νοικοκυριά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της μείωσης του διαθέσιμου προσωπικού εισοδήματος, όπως αυτή αποτυπώνεται ξεκάθαρα με την πτώση του Κύκλου Εργασιών (τζίρου) του Λιανικού Εμπορίου, εκτός των Μηχανοκίνητων Οχημάτων και των Μοτοσυκλετών, αλλά και του Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο των Τροφίμων, των Ποτών και του Καπνού, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΕΣΕΕ. 


Αναλυτικότερα, από τον Απρίλιο του 2009, οπότε και οι πρώτες επιπτώσεις της παγκόσμιας ύφεσης είχαν μόλις αρχίσει να γίνονται αντιληπτές στην Ελλάδα, ο κύκλος εργασιών του Λιανικού Εμπορίου (πλην οχημάτων) υποχώρησε κατά 4,48% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2008, ενώ η πτώση συνεχίστηκε και τον Απρίλιο των δύο επόμενων ετών, με ρυθμό της τάξης του 10,64% και 4,48% αντίστοιχα. Η συγκρατημένη, σε σχέση με το 2010, υποχώρηση του τζίρου το 2011, αν και καθόλου αμελητέα για εορταστική περίοδο (Πάσχα), φανερώνει και την αδυναμία και κόπωση των καταναλωτών να περικόψουν δραστικότερα τη ζήτησή τους, αναφέρει η ΕΣΕΕ. 


Η κατάσταση στον τομέα των τροφίμων, ποτών και καπνού φαίνεται κάπως καλύτερη, αφού ο Κύκλος Εργασιών για τον Απρίλιο του 2009 εμφανίζεται αυξημένος κατά 1,38% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2008, ενώ τα δύο επόμενα έτη κινείται μεν πτωτικά κατά 4,55% και 2,39%, αλλά σε μικρότερο βαθμό συγκριτικά με το σύνολο του Λιανικού Εμπορίου. 
 

Η εκτίμηση της ΕΣΕΕ ακολουθώντας την πορεία της αγοράς, το πρώτο τρίμηνο του 2012, για τη φετινή πασχαλινή αγορά δείχνει, ότι τόσο ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών, όσο και ο Δείκτης Όγκου στο λιανικό εμπόριο, θα σημειώσει μείωση σε σύγκριση με πέρυσι κατά τουλάχιστον 10%. 


Αναλυτικότερα, ανά κλάδο υπολογίζεται μείωση στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 4%, στα μικρά καταστήματα τροφίμων και ποτών 9%, στα πολυκαταστήματα 11%, στα καταστήματα καλλυντικών 13%, στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης 18%, στα καταστήματα εποχιακών δώρων 12%. 


Ο συνολικος τζίρος της πασχαλινής αγοράς κυμαίνεται ετησίως στα περίπου 5 δις, εκ των οποίων τα 600 εκατ. ευρώ αφορούν στο λιανικό εμπόριο τροφίμων. Ο φετινός τζίρος της πασχαλινής αγοράς αναμένεται να μειωθεί στα 4,5 δις και ο τζίρος των τροφίμων στα 570 εκατ. ευρώ. 


Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να υπογραμμιστεί η σημασία της συγκράτησης ή και πτώσης των τιμών στη διαμόρφωση του Κύκλου Εργασιών, ιδιαίτερα στα προϊόντα που σχετίζονται με τις πασχαλινές αγορές, σε μία προσπάθεια τόνωσης της αγοράς. Αυτή η προσπάθεια του εμπορικού κόσμου για συγκρατημένες τιμές συνέβαλε στο μετριασμό του ρυθμού υποχώρησης του Κύκλου Εργασιών, ιδιαίτερα το 2011. 


Τέλος, η ΕΣΕΕ εκ μέρους όλων των εμπόρων, οφείλει να ευχαριστήσει όλους τους Έλληνες καταναλωτές για την στήριξη και τη βοήθειά τους στην ελληνική μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση και υπόσχεται να συνεχίσει την προσπάθεια εξορθολογισμού των τιμών στην αγορά τροφίμων, ώστε να εξισορροπήσει τα χαμηλά εισοδήματα και την εσωτερική υποτίμηση.