Ο υπάλληλος της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, πληκτρολογεί τον 9ψηφιο ΑΦΜ του φορολογούμενου. Στην οθόνη προβάλλουν σελίδες ολόκληρες που περιέχουν και την τελευταία λεπτομέρεια για τις οικονομικές συναλλαγές. Να τα υπόλοιπα των τραπεζικών λογαριασμών, να οι οφειλές σε στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια, ιδού και οι συναλλαγές που έγιναν στο εξωτερικό με την πιστωτική. Και να ήταν μόνον αυτά. Η οθόνη βουλιάζει από πληροφορίες για την ετήσια κατανάλωση σε σταθερό και κινητό τηλέφωνο, για τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος και του νερού (αλήθεια ρε παιδιά, το νερό τι το θέλετε;) για τα δίδακτρα στα ιδιωτικά σχολεία και τα ασφαλιστήρια συμβόλαια ζωής. Α έχεις και θυρίδα αγαπητέ φορολογούμενε έτσι;  

Η υπογραφή της υπουργικής απόφασης από τον Παντελή Οικονόμου αποτελεί το πρώτο βήμα για την δημιουργία της μεγαλύτερης βάσης ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων που έχει αναπτυχθεί ποτέ στην Ελλάδα. Ο νόμος ψηφίστηκε το 2010 από τη Βουλή και η υπουργική απόφαση, έστω και αν βγήκε με καθυστέρηση δύο ετών, ανοίγει το δρόμο για τη συγκέντρωση των στοιχείων. Στόχος, η πάταξη της φοροδιαφυγής κάτι που καθίσταται σαφές και από το κείμενο της απόφασης. Δεν παύουν όμως να εγείρονται πολλά και κρίσιμα ερωτήματα. 
 

Ποιος θα μας φυλάξει από τους…φύλακες; Πως θα εξασφαλιστεί το απόρρητο των εξαιρετικά ευαίσθητων δεδομένων που θα περιέλθουν στην κατοχή της ΓΓΠΣ; 

Έχει ερωτηθεί η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για το σύννομο της ανάπτυξης μιας τέτοιας ογκωδέστατης βάσης πληροφοριών; 

Πως εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία της βάσης δεδομένων και η σωστή μεταφορά των πληροφοριών; Οιαποτυχίες που έχουν καταγραφεί μέχρι σήμερα είναι ουκ λίγες. ΣημειώστεΗλεκτρονικό περιουσιολόγιο, ειδικό τέλος ακινήτων, φοροκάρτα

 Ας υποθέσουμε ότι όλα αυτά είναι πρακτικά και νομικά ζητήματα τα οποία με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα απαντηθούν. Υπάρχει και το θέμα ουσίας. Τι θα τα κάνει όλα αυτά τα στοιχεία η ΓΓΠΣ; Τις απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα, μπορούμε να τις…μαντέψουμε.   
    1. Οι πληροφορίες για τις τραπεζικές καταθέσεις, τα αμοιβαία κεφάλαια, τις χρυσές λίρες κλπ, θα αξιοποιηθούν για να φτιαχτεί το περίφημο περιουσιολόγιο. Μια βάση δεδομένων με τα περιουσιακά στοιχεία όλων των Ελλήνων η οποία όμως δεν θα περιλαμβάνει μόνο τα ακίνητα. Το ζητούμενο, θα είναι από εδώ και στο εξής να παρακολουθούνται οι μεταβολές που επέρχονται και στους τραπεζικούς λογαριασμούς ώστε να εντοπίζονται ασυνήθιστες –για τα δεδομένα του κάθε καταθέτη- μεταβολές
    2. Οι πληροφορίες για τα νοσοκομεία –δημόσια και ιδιωτικά- στοχεύουν περισσότερο στο να εμφανίσουν το εισόδημα των γιατρών. Με μια αξιόπιστη βάση δεδομένων που θα παρακολουθεί τη δραστηριότητα των γιατρών, μπορούν να στηριχτούν και αντικειμενικά κριτήρια κατά τον υπολογισμό του φορολογητέου εισοδήματος. 
    3. Οι πληροφορίες για τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, του ΟΤΕ, της κινητής τηλεφωνίας, της ΕΥΔΑΠ κλπ, μπορούν να στηρίξουν το μέτρο των τεκμηρίων. Ήδη, υποτίθεται ότι το υπουργείο έχει τις πληροφορίες για τα ακίνητα. 
    4. Στον υπολογισμό των τεκμηρίων και του πόθεν έσχες αποσκοπεί και το πλήρες φακέλωμα όλων των δανείων που έχουν χορηγηθεί αλλά και των συναλλαγών που έχει πραγματοποιήσει ο φορολογούμενος με την πιστωτική του κάρτα εκτός των ελληνικών συνόρων. 
Αυτά στην θεωρία. Στην πράξη, μένει να φανεί πως θα λειτουργήσουν όλα αυτά. Θέλουμε να μάθουμε πως θα κατανεμηθούν κοινοί τραπεζικοί λογαριασμοί, τι θα γίνει με τα ρολόγια ης ΕΥΔΑΠ και της ΔΕΗ που είναι περασμένα σε άλλα ονόματα, και ποιος θα αναλάβει να ελέγξει τη σωστή εφαρμογή ενός τέτοιου γιγαντιαίου εγχειρήματος αλλά και να επιβάλλει τις ποινές στις οποίες αναφέρεται η χθεσινή υπουργική απόφαση. 


Aρίστος Οικονομίδης