Κατά 2,55% υποχώρησαν οι τιμές των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) το τελευταίο οκτάμηνο στη χώρα μας και πλέον κυμαίνονται στα επίπεδα του Μαΐου 2010, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Η συγκεκριμένη μελέτη βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα, τα οποία παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας).


Συνολικά, ο γενικός δείκτης τιμών του οργανωμένου λιανεμπορίου (σουπερμάρκετ) σε διάστημα μεγαλύτερο των δύο ετών έχει σημειώσει αύξηση κατά 0,61%, παρά τις αυξήσεις του ΦΠΑ και βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με το 2010, παρά τις αυξήσεις της φορολογίας.


Ο δείκτης τιμών τον Απρίλιο εμφανίζει μείωση κατά 3,42%, σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2010, αν δεν ληφθούν υπόψιν οι αυξήσεις του ΦΠΑ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μείωση των τιμών στο «ράφι» το τελευταίο οκτάμηνο είναι σημαντική και πλέον αρχίζει να σταθεροποιείται.


Σε σχέση με τον Αύγουστο του 2011, το τελευταίο οκτάμηνο, οι τιμές καταγράφουν μείωση κατά 2,55% ενώ αν δεν ληφθούν υπ’ όψιν οι αυξήσεις του ΦΠΑ στα αναψυκτικά και τους χυμούς από 13% σε 23% το Σεπτέμβριο του 2011, τότε η μείωση είναι 3,13%.


Η εξέλιξη αυτή φαίνεται πως είναι αποτέλεσμα της ανταπόκρισης της αγοράς (σουπερμάρκετ και προμηθευτές) στην ένταση της οικονομικής ύφεσης την περίοδο αυτή, παρά την αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες και ενέργεια. Ειδικότερα, τον Απρίλιο, τον μήνα που περιλαμβάνει και την πασχαλινή αγορά, παρατηρήθηκε μείωση των τιμών κατά 1,52% σε σχέση με τον Μάρτιο.


Η μείωση θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερη, αν από τις αρχές του 2011 έως και τον Αύγουστο του 2012 δεν είχε παρατηρηθεί ιδιαίτερα υψηλή αύξηση των τιμών των πρώτων υλών (σε επίπεδα του 30-60%), που δεν επέτρεψαν να αρχίσει νωρίτερα η αποκλιμάκωση των τιμών.


Τα σουπερμάρκετ και οι προμηθευτικές εταιρείες κατέβαλαν σημαντικές προσπάθειες, προκειμένου να απορροφήσουν το επιπλέον αυτό κόστος.


Σημειώνεται ότι στα αποτελέσματα αυτά δεν λαμβάνονται υπόψη ούτε οι περιοδικές προσφορές σε συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά ούτε και οι εκπτώσεις που παρέχουν οι οργανωμένες αλυσίδες σουπερμάρκετ του χώρου είτε μέσω των προγραμμάτων πιστότητας (loyalty cards), είτε μέσω των λοιπόν προσφορών.


Τα ποσά που εξοικονομεί ο έλληνας καταναλωτής από αυτές τις προωθητικές ενέργειες – και δεν είναι εφικτό να αποτυπωθούν στις μελέτες – είναι αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Οι συγκεκριμένες ενέργειες από τα σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες έχουν ενταθεί σημαντικά τη διετία και θεωρούν ότι το όφελος στον καταναλωτή (σε εξοικονόμηση επί των τιμών) είναι μεγαλύτερο από 2,5% επί των αγορών του, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών της αγοράς.