Από τη μείωση κατανάλωσης βενζίνης, που σημειώθηκε ως απόρροια της αύξησης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ), εκτιμάται ότι το ελληνικό κράτος έχασε έσοδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος, Δημήτρη Τριμπόνια, ο οποίος μίλησε σε εκδήλωση του φορέα για το λαθρεμπόριο καυσίμων στη Θεσσαλονίκη. 

 

Κατά τον κ. Τριμπόνια, στον κλάδο των αυτοκινήτων, οι εισπράξεις από τον ΕΦΚ συρρικνώθηκαν πέρυσι στα 100 εκατ. ευρώ, από 907 εκατ. το 2004, ενώ η πτώση συνεχίστηκε στο πρώτο εξάμηνο του 2012, οπότε δεν ξεπέρασαν τα 25 εκατ. ευρώ.

Στον χώρο του πετρελαίου κίνησης, η κατανάλωση μειώθηκε από τα 3,7 εκατ. χιλιόλιτρα το 2009 στα 2-2,5 εκατ. περίπου, ενώ η κινητικότητα που παρατηρήθηκε σε εκείνο της θέρμανσης είναι -κατά τον κ.Τριμπόνια- πλασματική, καθώς πολλοί πολίτες έσπευσαν να γεμίσουν τις δεξαμενές τους, ώστε να προλάβουν την αύξηση τιμών από τον Οκτώβριο του 2012 (λόγω της εξίσωσης των ΕΦΚ στα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης).


Επιπλέον, ο κ.Τριμπόνιας εκτίμησε ότι στο δεύτερο εξάμηνο του 2012 η απόκλιση των εσόδων από τον ΕΦΚ και το ΦΠΑ, σε σχέση με τον στόχο, αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω.

«Σε όλους τους τομείς σημειώνεται πτώση κατανάλωσης, η οποία θα συνεχιστεί όσο συνεχίζεται και η πολιτική αύξηση του ΕΦΚ. Τα στοιχεία διαψεύδουν όσους έχουν την ψευδαίσθηση ότι τα έσοδα θ΄αυξηθούν με αυτόν τον τρόπο», υπογράμμισε.

Η αύξηση του ΕΦΚ, χωρίς την παράλληλη εξασφάλιση της είσπραξης των εσόδων, θα έχει μάλλον αντίθετο αποτέλεσμα», υπογράμμισε.

Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, ο ίδιος πρότεινε την καθιέρωση τριών διαφορετικών συντελεστών ΕΦΚ: ενός μηδενικού για τη ναυτιλία, ενός ενιαίου (60-100 ευρώ/χιλιόλιτρο) για τις υπόλοιπες χρήσεις και ενός υψηλού μόνο για τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα φορτηγά δημόσιας χρήσης και τα σκάφη αναψυχής.

Τέλος, πρότεινε την κατάργηση όλων των προβλεπόμενων επιστροφών από ΕΦΚ και τη διατήρηση μόνο στοχευμένων ατελειών (μη καταβολής τέλους), σε ειδικές κατηγορίες.