Μεταξύ 20% - 30% υπολογίζεται η μείωση της εμπορικής κίνησης στις θερινές εκπτώσεις του 2012, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).

 

Η μείωση του κύκλου εργασιών των φετινών θερινών εκπτώσεων στο λιανικό εμπόριο αγγίζει τα 4,4 δισ. ευρώ σε πανελλαδικό επίπεδο, ενώ μόνο στην Αθήνα η πτώση κυμάνθηκε μεταξύ 30%-50%.

 

Σε σχέση με το 2010 η υποχώρηση του τζίρου αγγίζει το 36,4%, που σημαίνει απώλειες ύψους 1,11 δισ. ευρώ μόνο για φέτος και σε σχέση με το 2010 οι απώλειες διαμορφώνονται, για το συγκεκριμένο καλοκαιρινό πάντα χρονικό διάστημα, σε 2,52 δισ. ευρώ. Οι απώλειες αυτές, κατά τη συνομοσπονδία, μεταφράζονται σε «λουκέτα», χαμένα έσοδα (εναλλακτικό κόστος) για τα ασφαλιστικά ταμεία, διόγκωση της ανεργίας, ανασφάλεια και απόγνωση.

 

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, σε δηλώσεις του αναφέρει ότι οι μειωμένοι τζίροι των καταστημάτων προκαλούν τρόμο και απόγνωση τόσο στο καταναλωτικό κοινό όσο και στον εμπορικό κόσμο, καθώς η καταρρέουσα ψυχολογία, που διαμορφώνεται, έχει σαν αποτέλεσμα την καλλιέργεια μίας τάσης παραίτησης και άρνησης, από τη στιγμή που δεν παρατηρείται κανένα σημάδι ανάκαμψης της αγοράς.

 

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεων των Εμπορικών Συλλόγων σε όλη την Ελλάδα, η πλειονότητα των εμπόρων εκφράζει έντονη δυσαρέσκεια και απογοήτευση σχετικά με τις πωλήσεις των καταστημάτων τους κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, καθώς περίπου στο 90% ο τζίρος τους παρουσίασε πτωτική πορεία, ενώ μόλις για το 10% κινήθηκε στα ίδια ή σε οριακά αυξημένα επίπεδα, συγκριτικά με πέρυσι.

 

Να σημειωθεί ότι από τις απαντήσεις των εμπορικών συλλόγων αύξηση δηλώνουν ότι είχαν μόνο οι Παξοί, η Καλαμάτα, η Νέα Αρτάκη στην Εύβοια και η Αξιούπολη.

 

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζεται, η καθίζηση της κατανάλωσης αποδεικνύεται από τη συρρίκνωση του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο κατά 11,3% και του όγκου κατά 12,0% κατά το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2012 (εκτός καυσίμων και λιπαντικών), σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
 

Με το πέρας των θερινών εκπτώσεων η διαμορφωθείσα κατάσταση προκαλεί στον εμπορικό κόσμο έντονο προβληματισμό και αβεβαιότητα για το μέλλον του, καθώς τα συνεχή μέτρα λιτότητας, που συνεπάγονται μείωση μισθών και συντάξεων, έχουν συμβάλει καθοριστικά στη μείωση κατά περίπου 30%, κατά μέσο όρο, της εμπορικής κίνησης στις θερινές εκπτώσεις του 2012, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η καταρράκωση του τζίρου προσεγγίζει ή και ξεπερνάει το 60%.
 

O μέσος όρος μείωσης της εμπορικής κίνησης στις θερινές εκπτώσεις του 2012, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011, σύμφωνα με τους εμπορικούς συλλόγους, εκτιμάται στο -28,19%. Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων (88,4%) δήλωσε πως οι πωλήσεις των επιχειρήσεων τους κινήθηκαν σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα από τα περυσινά, ενώ μόλις το 11,6% εκτιμά πως ο τζίρος κυμάνθηκε στα ίδια, ίσως και οριακά μεγαλύτερα, επίπεδα από τις θερινές εκπτώσεις του 2011. 

 

Το 37,4% εκτίμησε πως η μείωση της εμπορικής κίνησης κυμάνθηκε μεταξύ 20-30%, ενώ το 22,6% δήλωσε πως η πτώση του τζίρου τους κατέγραψε μεγαλύτερη πτώση, η οποία υπολογίζεται στο 30-45%. Το 17% υποστήριξε πως οι μειωμένες πωλήσεις ξεκίνησαν από ένα ποσοστό της τάξεως του 45% και ξεπέρασαν το εξωπραγματικό ποσοστό του 60%, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο των θερινών εκπτώσεων. Το 23,4% δήλωσε πως ο πραγματοποιηθείς τζίρος των καταστημάτων τους ήταν είτε οριακά (8,5%) είτε ελαφρώς (11-20%) μειωμένος σε σχέση με πέρυσι.
 

Επίσης, η πλειοψηφία (45,5%) απάντησε πως οι δύο πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων ήταν οι καλύτερες από άποψης εμπορικής κίνησης, ενώ έπονται εκείνοι που δήλωσαν ως καλύτερη περίοδο των εκπτώσεων το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου (32,6%). Μόλις, δε, το 14,4% εκτιμάει πως η πιο παραγωγική περίοδος των θερινών εκπτώσεων ήταν το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου.
 

Τέλος, οι 7 στους 10 δηλώσαν πως το πιο σύνηθες μέσο πραγματοποίησης αγορών ήταν τα μετρητά, ενώ ως δεύτερη επιλογή εμφανίζονται οι επί πιστώσει αγορές (15,5%). Ωστόσο, αξιοσέβαστο ποσοστό του καταναλωτικού κοινού (12,4%) χρησιμοποίησε τόσο μετρητά όσο και πιστωτικές κάρτες - έντονη είναι και η αποστροφή των καταναλωτών στο πλαστικό χρήμα καθώς μόλις το 2,3% πραγματοποίησε τις αγορές του με το συγκεκριμένο μέσο.