Μικρή επιδείνωση στο οικονομικό κλίμα τον Οκτώβριο δείχνουν τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών.

Ειδικότερα, ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος υποχωρεί ελαφρώς στις 75,8 μονάδες, από 76,1 μονάδες τον προηγούμενο μήνα. Η μικρή βελτίωση των επιχειρηματικών προσδοκιών στη Βιομηχανία και στις Κατασκευές, αντισταθμίζεται από την έντονη μείωση των προσδοκιών στις Υπηρεσίες και το Λιανικό Εμπόριο, αλλά και την περαιτέρω υποχώρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Η παράταση της διαπραγμάτευσης με τους πιστωτές για τα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για άλλον έναν μήνα επηρεάζει αρνητικά την οικονομική δραστηριότητα.

«Η μεταστροφή της διεθνούς ρητορικής για την Ελλάδα προς το ευμενέστερο επηρέασε κυρίως τις επιχειρηματικές προσδοκίες και τροφοδότησε κάποιες σταθεροποιητικές τάσεις, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για ουσιαστική βελτίωση του κλίματος. Οι εξελίξεις κατά τον τρέχοντα μήνα θα είναι σε κάθε περίπτωση καθοριστικές για τις αβεβαιότητες που κυριαρχούν στη χώρα (πολιτική, νομισματική, χρηματοδοτική, στρατηγική κατεύθυνση κτλ) και υπό αυτή την έννοια η πορεία του δείκτη τον Νοέμβριο αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον» αναφέρεται.

Αναλυτικότερα:

- στη Βιομηχανία, πτωτικά κινούνται οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της παραγωγής, ενώ οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για το τρέχον επίπεδο παραγγελιών και ζήτησης ενισχύονται ελαφρά, με τα αποθέματα να αποκλιμακώνονται ήπια.
- στις Υπηρεσίες, όλοι οι δείκτες επιδεινώνονται: οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την τρέχουσα δραστηριότητά τους και πολύ περισσότερο οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση χάνουν έδαφος, ενώ και οι δυσμενείς προβλέψεις για τη ζήτηση του τομέα καταγράφουν περαιτέρω πτώση.
- στο Λιανικό Εμπόριο, ο δείκτης των εκτιμήσεων των επιχειρήσεων για τις τρέχουσες πωλήσεις υποχωρεί σημαντικά, εξέλιξη ανάλογη με τις προβλέψεις για τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές των πωλήσεων, όταν οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα ελαφρώς κλιμακώνονται.
- στις Κατασκευές, οι απαισιόδοξες προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων παραμένουν στα ίδια επίπεδα, αλλά οι αρνητικές προσδοκίες για την απασχόληση του τομέα εξομαλύνονται αισθητά.
- στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού αμβλύνονται ελαφρά, ενώ αντίθετα οι αντίστοιχες για την οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώνονται.

Η πρόθεση για αποταμίευση το επόμενο 12μηνο αγγίζει νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ενώ τέλος, η επιδείνωση των δυσοίωνων προβλέψεων για την εξέλιξη της ανεργίας είναι οριακή.

Συνεχίζει να επιδεινώνεται το οικονομικό κλίμα στην Ευρωζώνη

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος (ΔΟΚ) στην Ευρωζώνη επιδεινώνεται για 8ο συνεχή μήνα φθάνοντας στις 84,5 μονάδες, αρκετά χαμηλότερα σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα και βέβαια σε μεγάλη απόσταση από το μακροχρόνιο μέσο όρο του.

Αμετάβλητος παραμένει στις 86,2 μονάδες ο δείκτης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο οποίος επίσης όμως βρίσκεται σε πτωτική τάση. Στην Ευρωζώνη, η επιδείνωση σε Βιομηχανία και Κατασκευές υπεραντισταθμίζει την άνοδο των προσδοκιών στο Λιανικό Εμπόριο, με τους σχετικούς δείκτες σε Υπηρεσίες και καταναλωτική εμπιστοσύνη να διατηρούνται στα ίδια επίπεδα.

Στην ΕΕ, η πτώση του δείκτη κλίματος στη Βιομηχανία και τις Κατασκευές, αντισταθμίστηκε από την άνοδο στις Υπηρεσίες και το Λιανικό Εμπόριο, με την καταναλωτική εμπιστοσύνη να παραμένει αμετάβλητη.

Αναλυτικότερα:
Συγκεκριμένα, στη Βιομηχανία ο δείκτης κλίματος συνεχίζει την πτωτική πορεία που έχει ξεκινήσει από τον Μάρτιο, χάνοντας 1,2 και 2,1 μονάδες αντίστοιχα σε ΕΕ και Ευρωζώνη.
Στις Υπηρεσίες, ο σχετικός δείκτης βελτιώνεται κατά 0,7 μονάδες στην ΕΕ και παραμένει αμετάβλητος στην Ευρωζώνη, ενώ στο Λιανικό Εμπόριο, ο αντίστοιχος δείκτης βελτιώνεται σε αμφότερες ΕΕ και Ευρωζώνη (κατά +2,4 και +1,1 μονάδες αντίστοιχα).
Αντίθετα, στις Κατασκευές σημειώνεται πτώση στο κλίμα και στις δύο ζώνες (-2,6 στην ΕΕ και -1,2 στην Ευρωζώνη).
Τέλος, ο δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης παραμένει σχεδόν αμετάβλητος, τόσο στην ΕΕ, όσο και την Ευρωζώνη, αφού οι λιγότερο απαισιόδοξες προβλέψεις των ευρωπαίων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση κάθε χώρας αντισταθμίζονται από τις δυσμενέστερες προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας.