«Η ψήφιση του πολυνομοσχεδίου δεν σηματοδοτεί το τέλος της προσπάθειας για την ελληνική οικονομία αλλά την αρχή μιας πορείας προς την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της και την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης» αναφέρουν οι αναλυτές της Eurobank στο εβδομαδιαίο τους δελτίο με τίτλο «7 ημέρες Οικονομία».


Σύμφωνα με την ανάλυση της τράπεζας το πολυνομοσχέδιο τακτοποιεί τα δημόσια οικονομικά σε επίπεδο τριετίας με βάση τις ανάγκες αλλά κυρίως τις δυνατότητες του ελληνικού κράτους. Παράλληλα, ολοκληρώνει τη νομοθέτηση μιας σειράς από διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την καλύτερη δημοσιονομική εποπτεία και διαχείριση και αποτελεσματικότητα του δημοσίου τομέα και τη δημιουργία ενός καλύτερου περιβάλλοντος για την πραγματοποίηση επενδύσεων στην ελληνική επικράτεια. Η προσπάθεια δεν θα πρέπει να σταματήσει εδώ. Η ουσιαστική εφαρμογή των παραπάνω διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων είναι αναγκαίο να ολοκληρωθεί άμεσα. 


Το κεντρικό διακύβευμα από εδώ και μπρος είναι αναγκαίο για να γίνει η επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξής μέσω:
• της ολοκλήρωσης των εκκρεμοτήτων που θα επιτρέψουν την επανεκκίνηση της κατασκευής μεγάλων έργων (εθνικές οδοί κτλ)
• της αποτελεσματικότερης χρήσης των διαθέσιμων κεφαλαίων από τα Διαρθρωτικά Ταμεία (ΕΣΠΑ)
• της εφαρμογής του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων Σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, δεν υπάρχουν απαντήσεις στο πολυνομοσχέδιο και στο ΜΠΔΣ 2013-16 τόσο για το πρόβλημα της βιωσιμότητας του χρέους όσο και για το πρόβλημα χρηματοδότησης της διετούς παράτασης του προγράμματος για την περίοδο 2015-2016.

Προτάσεις όπως ο δανεισμός της Ελλάδας από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) και η επαναγορά του χρέους από τη δευτερογενή αγορά ή η αγορά από τον ESM των ελληνικών ομολόγων που έχει στην κατοχή της η ΕΚΤ και η απομείωση τους (κούρεμα) στη συνέχεια, δείχνουν ότι υπάρχει διάλογος για το θέμα στο παρασκήνιο. Μέχρι στιγμής όμως δεν έχουν καταλήξει σε μια αξιόπιστη και εφαρμόσιμη πρόταση που θα εξασφαλίζει την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.

«Εκτιμούμε ότι η ψήφιση του Νομοσχεδίου θα λειτουργήσει θετικά ως προς την εύρεση λύσης για το θέμα της βιωσιμότητας του χρέους. Σημειώστε ότι η αβεβαιότητα των τελευταίων ημερών και η χαμένη ευκαρία της 18ης Οκτωβρίου έχουν οδηγήσει σε αυξητική πορεία τα περιθώρια επιτοκίου του 10-ετους ομολόγου του Ελληνικού Δημοσίου έναντι του αντίστοιχου Γερμανικού τίτλου. Μόνο τις τελευταίες ημέρες και μετά την διαφαινόμενη συμφωνία μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων εντοπίζεται κάποια αποκλιμάκωση.
Τα αντίστοιχα περιθώρια των ισπανικών και των πορτογαλικών ομολόγων συνεχίζουν την έντονα αυξητική τους πορεία εξαιτίας του κλίματος αβεβαιότητας σχετικά με την ένταξη της Ισπανίας στον ESM» αναφέρουν οι αναλυτές της τράπεζας.

Συνοπτική περιγραφή του ΜΠΔΣ 2013-16 και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων


Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής για την περίοδο 2013-2016 (ΜΠΔΣ 2013-16) αλλά και τις προαπαιτούμενες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την έγκριση της εκταμίευσης της δόσης των €31,3 δισ. από το Eurogroup της 12ης Νοεμβρίου 2012.

Σύμφωνα με τις ποιο πρόσφατες πληροφορίες η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να αυξήσει τη δόση κατά επιπλέον €5,1 δισ. (δόση Σεπτεμβρίου 2012, 2ο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης). Ποιο αναλυτικά, σύμφωνα με το ΜΠΔΣ 2013-2016 και με δεδομένη τη διετή παράταση του προγράμματος (2015-2016), το 2013 θα είναι η έκτη συνεχόμενη χρονιά με αρνητικό ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ για την ελληνική οικονομία. Μηδενικός ρυθμός μεταβολής αναμένεται για το 2014 ενώ η οικονομία αναμένεται να ανακάμψει και να επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς μεταβολής το 2015 και το 2016.

Σε αυτό το πλαίσιο το πρωτογενές έλλειμμα του 2013 θα υποχωρήσει στο 0,0% του ΑΕΠ (από 1,5% του ΑΕΠ το 2012), ενώ το 2014 θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ, το 2015 θα αυξηθεί στο 3% του ΑΕΠ και το 2016 στο 4,5% του ΑΕΠ. Αντίστοιχα, το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης από 7,0% του ΑΕΠ το 2012, θα μειωθεί στο 5,5% του ΑΕΠ το 2013, στο 3,8% του ΑΕΠ το 2014, στο 4,4% του ΑΕΠ το 2015 και στο 3,2% του ΑΕΠ το 2016. Οι εκτιμήσεις για το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης (από 175,6% το 2012 σε 196,5% το 2016) τονίζουν την ανάγκη για μια γρήγορη και ουσιαστική λύση το πρόβλημα της βιωσιμότητας του ελληνικού δημοσίου χρέους

Για την επίτευξη των παραπάνω δημοσιονομικών στόχων απαιτούνται μέτρα συνολικού ύψους €18,9 δισ. για την περίοδο 2013-16 που περιλαμβάνουν:
• μέτρα συνολικού ύψους €14,3 δισ. για τη διετία 2013-16. Η δέσμη μέτρων για το 2013 και το 2014 προσδιορίζεται επακριβώς στο ΜΠΔΣ 2013-2016.
• μέτρα συνολικού ύψους €4,7 δισ. για τη διετία 2015-2016 (€1,9 δισ. για το 2015 και €2,8 δισ. για το 2016) που όμως δεν προσδιορίζονται αναλυτικά.

Στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνονται και όλες οι προαπαιτούμενες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που παρέμεναν εκκρεμείς από τα τέλη Απριλίου 2012 και την ολοκλήρωση της θητείας της κυβέρνησης Λ. Παπαδήμου, όπως:
• Η συνέχιση της μεταρρύθμισης στο Ελληνικό Δημόσιο και η βελτίωση της δημοσιονομικής εποπτείας μέσω κυρίως: o του ορισμού Γενικού Γραμματέα στο Υπουργείο Οικονομικών αρμόδιου για τα έσοδα o των καταργήσεων οργανικών θέσεων χωρίς ουσιαστικό αντικείμενο και ανακατανομής του προσωπικού o την εφαρμογή περιορισμού προσλήψεων, διαθεσιμότητας (και αργίας για τους επίορκους) δημοσίους υπαλλήλους.
• Η απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών μέσω κυρίως:
o της απελευθέρωσης της αγοράς καυσίμων
o της απελευθέρωσης των μεταφορών (με έμφαση στις τουριστικές μεταφορές)
o της περαιτέρω απελευθέρωσης των κλειστών επαγγελμάτων
• Η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος μέσω κυρίως:
o της ολοκλήρωσης της εργασιακής μεταρρύθμισης (νέος τρόπος καθορισμού του κατώτατου μισθού, αποζημιώσεων κτλ)
o της περαιτέρω βελτίωσης της διαδικασίας αδειοδότησης νέων επιχειρήσεων
o της μεταρρύθμισης του δικαστικού συστήματος με σκοπό την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη απονομή δικαιοσύνης