Φτώχεια, πείνα, εξαθλίωση αλλά προπάντων αξιοπρέπεια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των Ελλήνων της κρίσης. Των ανθρώπων που είδαν ξαφνικά την ζωή τους να αλλάζει ριζικά προς το χειρότερο χωρίς οι ίδιοι να έχουν φταίξει κάπου. Αυτό είναι και το βασικό παράπονο των περισσότερων.

«Μας εξαθλίωσαν. Σε τι φταίξαμε;» ρωτάει η κα Γ.Χ. 67 ετών. Η ίδια δηλώνει στο newpost.gr ότι έχει περιορίσει τις αγορές της στα απολύτως απαραίτητα. Επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ «μία φορά την εβδομάδα και αν υπάρχουν χρήματα». «Ο κόσμος πια ψωνίζει τρόφιμα ίσα για να βγάλει την εβδομάδα. Κάποτε χρησιμοποιούσα το καρότσι στο σούπερ μάρκετ, αλλά τώρα μου φτάνει και το καλαθάκι» λέει χαρακτηριστικά. Όσπρια, γάλα για τα παιδιά, πατάτες, αυγά και ζυμαρικά, έχουν καθιερωθεί ως τα βασικά προϊόντα στο καλάθι της νοικοκυράς. Λεφτά για κρέας ή ψάρια, ελάχιστα.

Αυτό επιβεβαιώνει και η κα Ρουπακιά Χρυσούλα, ιδιοκτήτρια ιχθυοπωλείου στο Παγκράτι. «Οι πωλήσεις μου έχουν μειωθεί κατά 40% σε σχέση με πέρυσι. Πελάτες που ψώνιζαν ψάρια αξίας 30 ευρώ τώρα κάνουν λογαριασμούς 10 ευρώ» είπε και εκτίμησε ότι από του χρόνου τα πράγματα θα γίνουν ακόμη χειρότερα. «Ακόμα δεν έχουμε δει τίποτα. Κάτσε να περάσουν και οι νέες μειώσεις στους μισθούς και στις συντάξεις και τότε θα δεις τι θα γίνει» είπε χαρακτηριστικά. Στην ερώτηση για το πώς πληρώνουν οι πελάτες η κα Ρουπακιά αναφέρει ότι έχει αυξηθεί κατά πολύ ο αριθμός αυτών που πληρώνουν «βερεσέ». Η ίδια προσπαθεί να βοηθήσει αυτούς που γνωρίζει ότι έχουν ανάγκη. «Πάντα έβαζα κάτι παραπάνω, τώρα όμως όταν ξέρω ότι πρόκειται για ανθρώπους που έχουν ανάγκη το κάνω πολύ περισσότερο» αναφέρει και προσθέτει «διακριτικά πάντα. Ο Έλληνας μπορεί να πεινάει αλλά δεν ζητάει».

Αντίστοιχα είναι τα πράγματα και στην αγορά κρέατος. «Ο κόσμος κλαίει, είναι σε απόγνωση» δηλώνει ο Βαγγέλης Καρακωνσταντής ιδιοκτήτης κρεοπωλείου στην Καισαριανή. Ο ίδιος έχει δει μεγάλη μείωση των πωλήσεων του σε σχέση με πέρυσι. «Δουλεύουμε για να βγάζουμε απλώς τα έξοδα του μαγαζιού» λέει και προσθέτει «Τι να κάνω όμως; Υπάρχει φτώχεια. Στην αγορά έχουν αυξηθεί οι τιμές κατά 0,60 ευρώ. Εγώ δεν μπορώ να το κάνω. Έχω κρατήσει τις ίδιες τιμές τα τελευταία 8 χρόνια. Αλλιώς δεν βγαίνει».

Στην ερώτηση για το ποιες είναι οι προτιμήσεις των πελατών, ο κ. Καρακωνσταντής απαντά ότι αγοράζουν τα απολύτως απαραίτητα. «Με τα σημερινά δεδομένα, μία παραγγελία των 25- 30 ευρώ θεωρείται μεγάλη» λέει και προσθέτει «εκεί τους κάνουμε και δώρο κάποιο προϊόν, είτε ένα λουκάνικο είτε σνίτσελ είτε κάτι άλλο. Και βλέπεις ότι χαίρονται».

«Προσπαθούμε να βοηθήσουμε με κάθε τρόπο, είτε κάνοντας δώρο κάποια προϊόντα είτε κάνοντας ευκολίες στην πληρωμή» αναφέρει και προσθέτει ότι έχουν αυξηθεί τουλάχιστον κατά 10 οι πελάτες που ζητούν να πληρώσουν «βερεσέ». «Οι περισσότεροι πελάτες μας είναι πελάτες χρόνια. Τους ξέρουμε. Φυσικά και δέχομαι να με πληρώσουν όταν θα έχουν, γιατί ξέρω ότι θα τα πάρω. Δεν μπορώ να μην τους δώσω να φάνε» λέει.

Αύξηση όμως έχουν σημειώσει σύμφωνα με τον κ. Καρακωνσταντή και οι πελάτες που ζητούν «ακραίες» παραγγελίες. «Μου έχουν ζητήσει ένα μπούτι κοτόπουλο, ή 150 γρ. κιμά, άνθρωποι που ξέρω ότι έχουν πενταμελή οικογένεια. Ποιος θα πρωτοφάει; Πώς να φτάσει για 5 άτομα 150 γρ. κιμάς;» λέει χαρακτηριστικά.

«Βλέπεις τον πελάτη να λαχταράει να πάρει λίγο αρνί, αλλά να σου λέει βάλε μου κοτόπουλο γιατί δεν έχω χρήματα. Δυστυχώς υπάρχει πολύ φτώχεια. Και σε πονάει αυτό» καταλήγει.

Αγγελική Κιλιντζόγλου