Κίτρινες κάρτες σε τρεις βασικούς τομείς του ελληνικού προγράμματος βγάζει το προσχέδιο της έκθεσης της τρόικας που φέρει ημερομηνία έκδοσης 27 Νοεμβρίου 2012, μια ημέρα μετά το Eurogroup της Δευτέρας. Παράλληλα δόθηκε το πράσινο φως για την εκταμίευση της δόσης.

Το έγγραφο που διέρρευσε στον Τύπο περιλαμβάνει λεπτομέρειες για τις χρηματοδοτικές ανάγκες, τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους και τη διαδικασία ανταλλαγής ομόλόγων.

 

Την Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου η τελική μορφή αυτής της έκθεσης θα απασχολήσει το Κολέγιο των Επιτρόπων και στη συνέχεια θα τεθεί προς έγκριση στο Εurogroup.

 

Την ίδια ώρα, γίνεται λόγος για απογοητευτικές επιδόσεις στους τομείς των αποκρατικοποιήσεων, στη συσσώρευση νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών καθώς και στο πεδίο της φορολογικής διοίκησης στο οποίο -τονίζεται χαρακτηριστικά- η ελληνική πλευρά αναζητεί από την περασμένη άνοιξη το κατάλληλο πρόσωπο για τη θέση του γενικού γραμματέα φορολογικών υποθέσεων.

 

Νέα μέτρα 6,4 δισ. ευρώ πρέπει να αποφασιστούν ως τον Μάρτιο του 2013 για την περίοδο 2015 – 2016.

 

Ο Ειδικός Λογαριασμός για την εξυπηρέτηση του χρέους θα τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος. Θα μπαίνουν σε αυτόν όλα τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, τα επιπλέον φορολογικά έσοδα όταν η Ελλάδα περάσει σε φάση πρωτογενούς πλεονάσματος καθώς και το 30% των επιπλέον του στόχου εσόδων.

 


Δύσκολο εγχείρημα η επαναγορά χρέους

 

Η έκθεση χαρακτηρίζεται ημιτελής απομένει το αποτέλεσμα της επαναγοράς των ομολόγων. Η επαναγορά αφορά και τα ομόλογα 4 δισ. ευρώ υπό ξένο δίκαιο που δεν μπήκαν στο PSI. Από τα 62 δισ. ευρώ ομολόγων που κυκλοφορούν τα 15 δισ. ευρώ ανήκουν σε ελληνικές τράπεζες και τα 8 στα ασφαλιστικά ταμεια. Το Eurogroup πρότεινε ως τιμή διαπραγμάτευσης το κλείσιμο της 23ης Νοεμβρίου, ήτοι περίπου 28 σεντ ανά ευρώ.



Οι ελληνικές τράπεζες θα λάβουν 23 δισ. ευρώ για ανακεφαλαιοποίηση στο πρώτο τρίμηνο του 2013.



Εκτός από την επαναγορά θα χρειαστούν πρόσθετες παρεμβάσεις για τη μείωση του χρέους στο 124% του ΑΕΠ το 2020. Οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ενεργοποίηση των εργαλείων που αποφάσισε το Eurogroup μένει ακόμη να εξειδικευτούν από την τρόικα.

 

Η επιστροφή στις αγορές δυσχεραίνεται από τη συσσώρευση υποχρεώσεων απο το 2022 και μετά.
Απελευθερώνεται η έκδοση εντόκων γραμματίων με την έγκριση της ΕΚΤ, παύει να ισχύει το σχέδιο περιορισμού. Η πρόβλεψη αυτή είναι δίκοπο μαχαίρι καθώς, μικρότερη συμμετοχή στων ελληνικών τραπεζών στην έκδοση εντόκων θα σήμαινε απελευθέρωση κονδυλίων για τη ρευστότητα.

 

Υπό τον έλεγχο του ΥΠΟΙΚ όσοι δεν συμμορφώνονται



Για να περιορίσει περισσότερο τους κινδύνους, το δημοσιονομικό θεσμικό πλαίσιο πρέπει να ενισχυθεί, αναφέρεται στο draft.



Ένας τρόπος είναι μέσω της «πρώιμης» εφαρμογής του Δημοσιονομικού Συμφώνου της Ε.Ε. Παράλληλα, στις 17 Νοεμβρίου 2012, το υπουργικό συμβούλιο υιοθέτησε ρύθμιση (έγινε Νόμος στις 18 Νοεμβρίου) με στόχο την ενδυνάμωση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού και την ενίσχυση της ορθής δημοσιονομικής διαχείρισης. Αυτή η ρύθμιση εισάγει:

 

(i) Μνημόνια Συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και άλλων υπουργείων ή μεταξύ των υπουργείων και των διαχειριστών των εποπτευόμενων τμημάτων του ευρύ κλάδου της γενικής κυβέρνησης, τα οποία θα υπογράφονται στις 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους.



(ii) Εσωτερικό σύμφωνο σταθερότητας για τους δήμους, με βάση τους περιορισμούς ενός ισορροπημένου προϋπολογισμού που θα περιλαμβάνει διορθωτικούς μηχανισμούς και ποινές, όπως αυτόματες περικοπές δαπανών, όταν εκτιμάται ότι πρόκειται να παραβιαστούν στόχοι.



(iii) Ένα ενισχυμένο σύστημα παρακολούθησης της μηνιαίας εκτέλεσης του προϋπολογισμού των επιχειρήσεων του Δημοσίου, με κυρώσεις σε εκείνες που δεν σέβονται τους συμφωνημένους στόχους.



(iv) Μια ενισχυμένη συγκέντρωση του προγραμματισμού και εφαρμογής του προϋπολογισμού, που θα αυξήσει τις συντονιστικές εξουσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους προς τις γενικές διευθύνσεις του κάθε υπουργείου. Στη ρύθμιση προβλέπεται επίσης μηνιαία κατάθεση του προγράμματος εκτέλεσης του προϋπολογισμού καθώς και της πραγματικής εκτέλεσης προς το ΓΛΚ ή άλλη αρχή (αναλόγως του μεγέθους του προϋπολογισμού).



Η ρύθμιση δίνει επίσης τη δυνατότητα στο υπουργείο Οικονομικών να λάβει διορθωτικά μέτρα κατά τη διάρκεια του έτους εναντίον όλων των φορέων που δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους, μεταξύ των οποίων να τεθούν υπό την άμεση εποπτεία του υπουργείου Οικονομικών.



Ο λογαριασμός διαχείρισης χρέους



Όπως αναφέρεται, σε μια ορθή προσέγγιση για να διασφαλιστεί η εφαρμογή των δημοσιονομικών δεσμεύσεων, οι κύριοι τομείς που πρέπει να ενισχυθούν είναι επίσης οι μηχανισμοί διόρθωσης και κυρώσεων, η διαφάνεια, η ανάληψη των ευθυνών, η επόπτευση και τέλος η εξυπηρέτηση του χρέους. Από αυτήν την άποψη είναι απαραίτητο να γίνουν πρόσθετες θεσμικές βελτιώσεις.



Σε αυτές περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων: Τόνωση της ανεξαρτησίας του ΤΑΙΠΕΔ, μέσω των μηχανισμών τριμηνιαίας διόρθωσης - προσαρμογής στη διαδικασία ιδιωτικοποιήσεων, εφόσον υπάρξουν απώλειες στόχων, καθώς και επανενεργοποίηση της λειτουργίας του υπάρχοντος Γραφείου Προϋπολογισμού του Κοινοβουλίου (Parliamentary Budget Office) με τόνωση της φήμης, της ανεξαρτησίας και της τεχνικής δεινότητάς του, ώστε να γίνει ένα πλήρες δημοσιονομικό συμβούλιο με βάση τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές.



Διαφυλάσσοντας την εξυπηρέτηση του χρέους, αναφέρει, η κυβέρνηση θα διασφαλίσει την αποτελεσματική εφαρμογή του λογαριασμού εξυπηρέτησης χρέους, παρακολουθώντας τις ροές ρευστότητας, αποτρέποντας την απόκλιση της επίσημης χρηματοδότησης και διασφαλίζοντας την έγκαιρη εξυπηρέτηση.



Με τον Νόμο 4063/2012 καθιερώθηκε ένας ξεχωριστός λογαριασμός στην Τράπεζα της Ελλάδος. Βάσει νόμου, αυτός ο λογαριασμός δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για άλλον λόγο πέρα από την εξυπηρέτηση του χρέους. Μέσω αυτού πληρώνονται οι τόκοι όλων των δανείων του ελληνικού δημοσίου, οι μεταβιβάσεις και τα παράγωγα της διαχείρισης χρέους, καθώς και τα όποια παράλληλα κόστη (προμήθειες και άλλες δαπάνες) που σχετίζονται με την εξυπηρέτηση χρέους και γενικότερα με τη διαχείριση χρέους.



Τα έσοδα αυτού του λογαριασμού είναι οι εκταμιεύσεις των δανείων του EFSF, καθώς και οι εισφορές του ελληνικού δημοσίου στην εξυπηρέτηση του χρέους, περιλαμβανομένων όλων των εσόδων από τις ιδιωτικοποιήσεις κρατικής περιουσίας και τουλάχιστον το 30% των υπερβάσεων στους στόχους των εσόδων. Όλες οι πληρωμές από αυτόν τον λογαριασμό θα εξαρτώνται από την προηγούμενη λεπτομερή αναφορά προς τα ταμεία διασώσεων EFSF- ESM και την εκ των υστέρων επιβεβαίωσή τους.

 


Πηγή: tovima.gr