Σάββατο μεσημέρι. Λιγοστός κόσμος περνάει βιαστικά μπροστά από βιτρίνες καταστημάτων που στολίζονται με χριστουγεννιάτικες κορδέλες. Ρίχνει μια ματιά, κοιτά σκεπτικός τις τιμές, κάνει ενδόμυχους μαθηματικούς  υπολογισμούς (τόσα για το χαράτσι, άλλα για το σήμα, τα υπόλοιπα για το σούπερ μάρκετ) και  συνεχίζει τη βόλτα του.  Την ίδια ώρα, οι καταστηματάρχες της γειτονιάς κάνουν το τσιγάρο της…  παρηγοριάς έξω από τις βιτρίνες τους.  Έριξαν τις τιμές, αλλά μάταια. «Ας έρθουν τα Χριστούγεννα» μονολογούν.


Αυτή είναι η καθημερινή εικόνα της αγοράς το τελευταίο τρίμηνο.  Καταστηματάρχες και έμποροι  σε κατάσταση απελπισίας, βλέπουν το «λουκέτο» του διπλανού και ανησυχούν ότι έρχεται και η δική τους σειρά.  Η κίνηση  της αγοράς έχει μειωθεί τουλάχιστον κατά 30%, ενώ ο προϋπολογισμός των νοικοκυριών έχει συρρικνωθεί στα απολύτως απαραίτητα.


Για αυτό οι έμποροι ελπίζουν στο τελευταίο δώρο Χριστουγέννων. Λίγες εβδομάδες πριν τα Χριστούγεννα, οι επιχειρηματίες περιμένουν να πάρουν «ανάσα» από την όποια χριστουγεννιάτικη κίνηση στα συνοικιακά καταστήματα και δηλώνουν διατεθειμένοι να κάνουν προσφορές και ειδικές εκπτώσεις  ακόμη και έως 50%.


Ήδη σε μια πρώτη βόλτα μας σε συνοικιακά εμπορικά κέντρα στα προάστια και στο κέντρο της Αθήνας στην οδό Ερμού διαπιστώσαμε ότι οι έμποροι προετοιμάζονται για τα Χριστούγεννα όχι με στολίδια και γιρλάντες αλλά με ταμπελάκια που γράφουν  «Προσφορές», «Ειδικές Τιμές», «Μισοτιμής».


«Μόνη μας ελπίδα είναι να κινηθεί λίγο η αγορά τα Χριστούγεννα με το τελευταίο δώρο. Ήδη ετοιμάζουμε προσφορές σε όλα τα ρούχα μας για τις εορτές. Είναι ήδη χαμηλές οι τιμές, αλλά θα τις  κατεβάσουμε και άλλο την περίοδο των Χριστουγέννων ακόμη και στο 50% για να μπορεί ο κόσμος να αγοράσει» λέει στο newpost.gr η κυρία Μαρία Γεωργακοπούλου, ιδιοκτήτρια καταστήματος στην Ερμού.


Η εικόνα και στις υπόλοιπες τοπικές αγορές είναι παρόμοια. Ανάμεσα σε καταστήματα που μόλις έκλεισαν και φέρουν τις επιγραφές «ενοικιάζεται», μικρά μαγαζιά με ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα είναι ακόμη «όρθια» και πασχίζουν να κάνουν τις βιτρίνες τους πιο θελκτικές για τους πελάτες ενόψει Χριστουγέννων. «Να περάσουν αυτές οι γιορτές και βάζουμε λουκέτο… δεν βγαίνει το μαγαζί άλλο. Ξεπουλάμε!» δηλώνει ο κ. Καραθάνος, ιδιοκτήτης καταστήματος υποδημάτων στο Χαλάνδρι.


«Να προτιμάμε ελληνικά ρούχα, να στηρίζουμε τις ελληνικές βιοτεχνίες, όσες έμειναν τουλάχιστον» προτρέπει τους καταναλωτές  η κυρία Φανή Παπακωσταντίνου, ιδιοκτήτρια καταστήματος με είδη ρουχισμού στην Αγία Παρασκευή. Στο κατάστημα της, μας εξηγεί,  τα ρούχα είναι μόνον ελληνικά και πιο φθηνά από τα είδη ένδυσης που έρχονται από το εξωτερικό. «Οι περισσότεροι πελάτες ζητούν διευκολύνσεις, να δώσουν μια μικρή προκαταβολή και να ξεπληρώσουν όταν πληρωθούν. Στη σταθερή πελατεία μας συνήθως με την αγορά δύο ειδών το δεύτερο τους το δίνουμε στη μισή τιμή. Είναι δύσκολοι καιροί και πρέπει και εμείς οι επιχειρηματίες να κάνουμε πίσω. Ακόμα και στις γιορτές οι προσφορές δεν θα σταματήσουν» συμπληρώνει.


Η ψυχολογία και η διάθεση των καταναλωτών είναι ακόμα ένα εμπόδιο που πρέπει να ξεπεράσουν  οι  επιχειρηματίες ακόμα και εν όψει εορτών που οι περισσότεροι προτιμούν τις βόλτες στα στολισμένα μαγαζιά για να αγοράσουν κάποιο δώρο.

Η κυρία  Ασπασία Τσέλιου, ιδιοκτήτρια καταστήματος με κοσμήματα στην Αγία Παρασκευή, διαπιστώνει ότι «δεν υπάρχει διάθεση από τους πελάτες. Δεν κάνουν πια βόλτες ούτε έξω από τις βιτρίνες. Ελπίζουμε τα Χριστούγεννα ο κόσμος να αγοράσει, να προτιμήσει τις προσφορές που κάνουμε. Επειδή είναι γιορτές δεν σημαίνει ότι περιμένουμε να τα «αρπάξουμε» από όποιον πελάτη μπει στο μαγαζί.  Το ζήτημα είναι να βρει κάτι να αγοράσει, να κάνει ένα δώρο στον εαυτό του και να του φτιάξει η διάθεση» προσθέτει.


Κάπως έτσι, όταν για χιλιάδες εργαζόμενους αυτό θα είναι το τελευταίο δώρο Χριστουγέννων, για δεκάδες επιχειρηματίες ίσως είναι οι τελευταίες γιορτές που θα παραμείνουν…  ανοικτοί.


Αναστασία Γαλάνη