Είδος πολυτελείας έγινε η γαλοπούλα, το πουλερικό που εδώ και χρόνια εθιμοτυπικά κοσμεί το χριστουγεννιάτικο τραπέζι μας. Οι Έλληνες πλέον προσπαθούν να περιορίσουν κάθε τι περιττό, ακόμη και αν αυτό αποτελεί είδος διατροφής, προκειμένου να καταφέρουν να εξοικονομήσουν κάποια χρήματα για να ανταπεξέλθουν στις δύσκολες καταστάσεις που βιώνουν.

Φέτος, όπως όλα δείχνουν το χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα είναι λιτό και φτωχικό, παρά το γεγονός ότι οι τιμές είναι χαμηλότερες συγκριτικά με πέρυσι. Σύμφωνα με δειγματοληπτικό έλεγχο που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της ΕΣΕΕ την περίοδο 14-19 Δεκεμβρίου 2012, το χριστουγεννιάτικο τραπέζι είναι φθηνότερο κατά 4,64% σε σχέση με πέρυσι και θα κοστίσει 151,56 ευρώ έναντι 158,93 ευρώ, περιλαμβάνοντας τα ίδια ακριβώς προϊόντα. 

Η διαφορά αυτή των 7,37 ευρώ σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2011 οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση της τιμής του χοιρινού, όσον αφορά τα κρεατικά, η τιμή του οποίου κατά μέσο όρο εκτιμάται στα 3,70 ευρώ το κιλό και εμφανίζει μείωση 26% σε σχέση με πέρυσι, καθώς επίσης και στα φθηνότερα οπωροκηπευτικά προϊόντα, με εξαίρεση τις πατάτες. 

Η γενική εικόνα που διαμορφώνεται αναφορικά με την τιμή των κρεατικών τη φετινή περίοδο σε σχέση με την αντίστοιχη του 2011, αποτυπώνεται στην οριακή μείωση της τιμής του ντόπιου αρνιού στα 7 ευρώ/κιλό και στην μικρή αύξηση της τιμής της γαλοπούλας (3,85%).

Σε πολλές περιπτώσεις δε, η τιμή της γαλοπούλας αγγίζει τα 10 ευρώ το κιλό. Αναφορικά με τις τιμές των οπωροκηπευτικών, οι ντομάτες εμφανίζουν αξιοσημείωτη μείωση κατά 26,88%, όπως και το λάχανο (-34,78%) αλλά και το μαρούλι (-15,56%) και μόνο οι πατάτες εμφανίζουν μικρής κλίμακας αύξηση κατά 3,08%.

Στο ίδιο πτωτικό πλαίσιο κινούνται και οι τιμές των φρούτων, οι οποίες καταγράφουν μεσοσταθμική μείωση περίπου κατά 18% (πορτοκάλια, μήλα), ενώ όσον αφορά στα γλυκά, τα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες, εμφανίζουν κάποιες μικρές αυξομειώσεις. Τα ποτά και τα αναψυκτικά συνεχίζουν τη σταθερή εδώ και μια τριετία ανοδική τους πορεία.

Την ίδια ώρα η κατανάλωση βαράει «κόκκινο» και οι απώλειες στις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων αναμένεται να προσεγγίσουν περίπου το 18% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Συγκεκριμένα αναμένεται διαμορφωθεί στα 7,6 δισ. ευρώ σε σχέση με τα 9,25 δισ. ευρώ το 2011 και με συνολική απώλεια του εορταστικού τζίρου φέτος κατά 1,6 δισ. ευρώ. 

Η σύγκριση του 2012 με το 2008, δηλαδή προ κρίσης, είναι εξίσου απογοητευτική, αφού τα 21,9 δισ. ευρώ του εορταστικού τζίρου θα συρρικνωθούν στα 7,6 δισ. ευρώ, δηλαδή με απώλεια 65,3% που σημαίνει ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια χάθηκαν τα 2/3 του χριστουγεννιάτικου τζίρου. 

Αγγελική Κιλιντζόγλου