Ανακοινώθηκε η συμφωνία συγχώνευσης των αεροπορικών εταιρειών American Airlines και US Airways που δημιουργεί τη μεγαλύτερη αμερικανική αεροπορική εταιρεία και έναν ισχυρό παίκτη σε παγκόσμιο επίπεδο, ο οποίος θα κλείσει κατά πάσα πιθανότητα τον κύκλο σταθεροποίησης του τομέα στις ΗΠΑ.

Ο νέος όμιλος, ο οποίος θα διατηρήσει την επωνυμία American Airlines, θα αξίζει στο Χρηματιστήριο 11 δισ. δολάρια, διευκρινίζεται στην ανακοίνωση.

Η προσέγγιση AMR-US Airways διαρθρώνεται αποκλειστικά στις μετοχές, καθώς οι πιστωτές της American Airlines θα κατέχουν στο τέλος της επιχείρησης περίπου το 72% της συνδυασμένης οντότητας και οι μέτοχοι της US Airways θα έχουν το υπόλοιπο, σύμφωνα με την πηγή που γνωρίζει το θέμα.

Ο επικεφαλής της US Airways Νταγκ Πάρκερ θα γίνει ο γενικός διευθυντής του νέου ομίλου, ενώ ο επικεφαλής της AMR, ο Τομ Χόρτον, θα παραμείνει πρόεδρος της CA ως το 2014 και στη συνέχεια θα παραιτηθεί, διευκρίνισε η πηγή. Η έδρα θα βρίσκεται στη βάση της AMR, στο Ντάλας-Φορτ Γουόρθ, στο Τέξας.

Οι American και US Airways θα έχουν μαζί ένα στόλο περίπου 1.530 αεροσκαφών και συνδυασμένο τζίρο 38,7 δισ. δολαρίων το 2012, ελαφρώς υψηλότερο από αυτό της United Continental (37,15 δισεκ.) και της Delta (36,7 δισ.). Σύμφωνα με τον Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, αναλυτή του γραφείου Teal Group, αυτό το νέο μεγαθήριο του τομέα θα είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο.

Το παρασκήνιο του γάμου

Η US Airways είχε γνωστοποιήσει από τις αρχές του 2012 τις προθέσεις της σχετικά με την AMR, η οποία βρίσκεται σε πτώχευση από τα τέλη του 2011, αλλά η AMR ανακοίνωσε αρχικά πως θα συνεχίσει μόνη. Η US Airways καλόπιασε τότε τους εργαζομένους του ομίλου και κυρίως τους πιλότους της AMR, οι αμοιβές των οποίων βρίσκονταν στο στόχαστρο του ομίλου, ο οποίος υπολόγιζε στην πτώχευση για να τους αναθεωρήσει προς τα κάτω.

Μια σειρά μισθολογικών συμφωνιών ανάμεσα στη US Airways και τα συνδικάτα της AMR άσκησε πίεση στην εταιρεία και την ανάγκασε να αποδεχθεί την πιθανότητα ενός γάμου, ο οποίος είχε γίνει δύσκολο να αποφευχθεί μέσα στο πλαίσιο σταθεροποίησης του τομέα.

Πριν απ' αυτή τη νέα προσέγγιση, η αμερικανική αεροπορική αγορά είχε δει τα τελευταία χρόνια τη συγχώνευση των Delta Airlines και Northwest Airlines, των United Airlines και Continental Airlines, και των Southwest και Airtran.

Στην Ευρώπη, η British Airways συγχωνεύθηκε με την ισπανική Iberia για να σχηματίσουν την IAG, η Air France προσέγγισε την ολλανδική KLM και η γερμανική Lufthansa εξαγόρασε τις Swiss, Austrian και Brussels Airlines.