Κατά 34,5% μειώθηκε το  λιανικό εμπόριο τα τελευταία 5 χρόνια σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ενώ κατά 20% την ίδια περίοδο μειώθηκε το ΑΕΠ της χώρας, αποδεικνύοντας έτσι και με νούμερα το μέγεθος και τις συνέπειες της ύφεσης και της κρίσης.

* To 2012 το ΑΕΠ περιορίστηκε στα 168,4 δισ. ευρώ από 210,4 δισ. ευρώ το 2008, χάνοντας συνολικά 42 δισ. ευρώ  

* Το ίδιο διάστημα ο όγκος των λιανικών πωλήσεων μειώθηκε κατά 34,5%, με το ρεκόρ «κατρακύλας» να το κατέχει ο κλάδος καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων (-53,8%) και τα καταστήματα επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού να τον ακολουθούν σε μικρή απόσταση (-47,8%).

Ακόμη και τα τρόφιμα και προϊόντα νοικοκυριού άμεσης κατανάλωσης, οι πωλήσεις δηλαδή των σούπερ μάρκετ,  μειώθηκαν σε σταθερές τιμές κατά 21,3%, δηλαδή πάνω από το 1/5. Πιο «ανθεκτικά» εμφανίζονται τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ), τα οποία εμφανίζονται να κρατούν το 90% των όγκου των πωλήσεων που πραγματοποίησαν το 2005.

Στην κατηγορία  ένδυση-υπόδηση η πτώση έφτασε το 42,2% ενώ  οι πωλήσεις σε όγκο έχουν περιοριστεί στο 55,7% των πωλήσεων του 2005.   

Ανάλογη εικόνα εμφανίζουν και τα πολυκαταστήματα, τα οποία «κρατούν» το 94,4% των πωλήσεων του 2005, υποχωρώντας και αυτά σε επίπεδο ανάλογο του 2003. Σε σύγκριση με το 2011, ο όγκος πωλήσεων των εμπορικών καταστημάτων μειώθηκε το 2012 κατά 12,22%. Ιδιαίτερα υψηλή, -9%, εμφανίζεται η πτώση των πωλήσεων στον κλάδο της διατροφής, ενώ στα καύσιμα το αντίστοιχο ποσοστό ήταν -15% και στους λοιπούς κλάδους -15,2%.

 

Διαθέσιμο εισόδημα

Η μείωση στις πωλήσεις έρχεται ως άμεσο αποτέλεσμα της μείωσης στο διαθέσιμο εισόδημα. Την περίοδο 2010-2013 οι μέσες ακαθάριστες αποδοχές στο σύνολο της οικονομίας σημείωσαν πτώση -20,6%, ενώ το 2012 καταγράφηκε μείωση των μισθών κατά 10%-40% μέσω επιχειρησιακών συμβάσεων και κατά -21,7% κατά μέσο όρο σε 40.297 επιχειρήσεις όπου υπογράφηκαν ατομικές συμβάσεις. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ, οι έμποροι θεωρούν ως τρίτο σημαντικότερο πρόβλημα τη χαμηλή καταναλωτική ζήτηση, με τις καταφατικές απαντήσεις να φθάνουν το 47% του συνόλου. Η έλλειψη ρευστότητας είναι το σημαντικότερο πρόβλημα για το 62% των εμπόρων και ακολουθεί η υψηλή φορολόγηση με 56%.