Επενδύσεις που συνδέονται με τη μεταποίηση αγροτικών προϊόντων και τη βιομηχανία τροφίμων μπορούν να ενταχθούν στο καθεστώς Fast-track σύμφωνα με  τροπολογία, του αναπτυξιακού νόμου ακόμη και αν δεν πληρούν όλους τους όρους καθώς δημιουργούν σημαντικά οφέλη για την οικονομία.

Ακόμη, προβλέπεται ότι θα μπορούν να υπαχθούν στον επενδυτικό νόμο, και επενδύσεις που αφορούν στον εκσυγχρονισμό και επεκτάσεις ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων, υπό την προϋπόθεση τα επενδυτικά σχέδια να κατατίθενται από δίκτυα συνεργασίας επιχειρήσεων, ενώ κατατέθηκε και τροποποίηση σύμφωνα με την οποία επενδυτικά σχέδια για ΑΠΕ που θα υποβληθούν μετά τη δημοσίευση του νέου νόμου θα μπορούν να κάνουν χρήση μόνο των φορολογικών κινήτρων, ανεξαρτήτως του ύψους της επένδυσης.

Η νομοτεχνική βελτίωση αποσαφηνίζει ότι η Εκκλησία της Ελλάδος και η Εκκλησία της Κρήτης μπορούν να γίνουν οι ίδιες φορείς στρατηγικών επενδύσεων στα όρια της αρμοδιότητάς τους.

Σε ό,τι αφορά τη νομιμοποίηση ανέλεγκτων δημοσίων συμβάσεων που αφορούν σε προμήθειες με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, το υπουργείο Ανάπτυξης ορίζει ότι «αποφάσεις για δημόσιες συμβάσεις από την έναρξη ισχύος του νόμου 4013/2011 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2012 που εκδόθηκαν χωρίς γνωμοδότηση της ΕΑΑΔΗΣΥ θα θεωρείται ότι δεν πάσχουν εξ αυτού του λόγου και παράγουν όλα τα έννομα αποτελέσματά τους».

Επίσης, δίνεται παράταση 20 μηνών για την πιστοποίηση των δημόσιων ΚΤΕΟ κατά πρότυπο ISO 9001, με το αιτιολογικό ότι κατά τη διαδικασία προετοιμασίας των απαιτούμενων για την πιστοποίηση των δημόσιων ΚΤΕΟ προέκυψαν αρκετά προβλήματα που δεν αντιμετωπίστηκαν, με αποτέλεσμα η πλειοψηφία σχεδόν των δημόσιων ΚΤΕΟ ανά την Ελλάδα να μην διενεργεί τεχνικούς ελέγχους και να μην εκδίδει Δελτία Τεχνικού Ελέγχου.

Τέλος, τροπολογία αναφέρει ότι «δεν συνιστά απιστία, κατά την έννοια των άρθρων 256 και 390 του Ποινικού Κώδικα, για τον Πρόεδρο, τα μέλη του ΔΣ και τα στελέχη των τραπεζών, η σύναψη δανείων πάσης φύσεως με νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται κατά νόμο καθώς και η εν γένει παροχή πιστώσεων σε αυτά, εφόσον πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις: α) υφίστανται αποφάσεις των θεσμοθετημένων εγκριτικών επιτροπών ή οργάνων κάθε τράπεζας και β) τηρήθηκαν κατά τη χορήγησή τους οι σχετικές κανονιστικές πράξεις της Τράπεζας της Ελλάδος (ΠΔΤΕ)».

Αντίθετα "μαχαίρι" στα κίνητρα για τις ΑΠΕ βάζει ο νέος Επενδυτικός Νόμος, καθώς στο εξής όσες πράσινες επενδύσεις εντάσσονται σε αυτόν θα ενισχύονται μόνο με φοροαπαλλαγές, και όχι με επιδοτήσεις όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα ενώ εξαιρούνται από τον επενδυτικό νόμο και οι ηλιοθερμικοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. 

Ο νέος επενδυτικός νόμος ο οποίος και ψηφίστηκε την Πέμπτη το βράδυ από την Ολομέλεια της Βουλής, προβλέπει:
 
«Για τα επενδυτικά σχέδια για ΑΠΕ που θα υποβληθούν μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και, ανεξάρτητα από το ύψος της επένδυσης παρέχονται μόνο φορολογικά κίνητρα». 
  
Το ίδιο κείμενο επισημαίνει ότι «λόγω των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί με το μεγάλο έλλειμμα του παρουσιάζει ο ΛΑΓΗΕ κρίνεται σκόπιμο στην εξαίρεση των φωτοβολταικών (σσ: εννοεί από τις επιδοτήσεις του Επενδυτικού Νόμου) να προστεθούν και οι ηλιοθερμικοί σταθμοί μέχρι την νέα στοχοθέτηση του προγράμματος διείσδυσης των ΑΠΕ».
 
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι στο εξής μεγάλες μονάδες ΑΠΕ θα κατασκευάζονται με ιδιωτικούς πόρους και μόνο, αφού και τα δάνεια έχουν σχεδόν εκλείψει. 

Μαρίνα Πρωτονοταρίου

[email protected]