Με μια ...εμπνευσμένη επιλογή προχθές η ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ κατάφερε να λύσει το γόρδιο δεσμό της σύμβασης ΟΠΑΠ-ΙNTRALOT, ενισχύοντας έτσι την αξία του ΟΠΑΠ.

Με την απόφαση του  Σ.Σταυρίδη, Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ,  να εμφανιστεί  στη Γενική Συνέλευση του ΟΠΑΠ το ΤΑΙΠΕΔ με ποσοστό 3,13% και όχι με 33%, ανταποκρίθηκε στο δύσκολο ρόλο που έχει αυτή την περίοδο το Ταμείο, να εξισορροπήσει την ανάγκη προστασίας της πορείας της αποκρατικοποίησης όσο και της αξίας του ΟΠΑΠ.

Βέβαια, το ερώτημα που παραμένει και θα κρίνει καθοριστικά  τους χειρισμούς του ΤΑΙΠΕΔ είναι πόσες θα είναι οι κοινοπραξίες που θα εμφανιστούν στις 11 Απριλίου και «πόσα θα δώσουν» στις  δεσμευτικές προσφορές τους που θα καταθέσουν για την απόκτηση του 33% του ΟΠΑΠ  στις  17 Απριλίου.

Προς το παρόν, ωστόσο, το ΤΑΙΠΕΔ με τη στάση του πέτυχε τρεις σημαντικούς στόχους:

-Να ολοκληρωθεί η υλοποίηση της σύμβασης με την Ιντραλότ από την οποία εξαρτάται η απρόσκοπτη λειτουργία της εταιρείας, ( η επιλογή της αποχής με  3% δεν εμπόδισε την έγκρισή της, ενώ με 33%, η επιλογή της αποχής θα έφερνε την καταψήφιση). Επίσης να εξασφλίσει ένα τίμημα καλύτερο από την υπάρχουσα σύμβαση και να μη ρισκάρει ένα ενδεχομένως πολλαπλάσιο τίμημα στην περίπτωση που την απόφαση αυτή την ανέβαλε για αργότερα...

-Να εξαλείψει το νομικό κίνδυνο που θα προέκυπτε για την αποκρατικοποίηση του ΟΠΑΠ, αν ψήφιζε υπέρ της σύμβασης ( θα μπορούσε να κατηγορηθεί ότι παραβιάζει τις αρχές του ανταγωνσιμού και της ίσης μεταχείρισης, όπως άλλοι υποψήφιοι επενδυτές ήδη είχαν αναφέρει με εξώδικο,  ότι αντιτίθεται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία  η ενίσχυση από το Ελληνικό Δημόσιο ενός εκ των  υποψηφίων επενδυτών -της Ιντραλότ-  μέσω αυτής της σύμβασης) .

-Να εξαλέιψει τον όποιο νομικό κίνδυνο αμφισβήτησης και της σύμβασης, ΟΠΑΠ-Ιντραλότ ενισχύοντας  έτσι την απρόσκοπτη λειτουργία και την αξία της υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείας.

Η «διακριτική» αυτή αποχή του ΤΑΙΠΕΔ, πέτυχε ταυτόχρονα την έγκριση της σύμβασης από την πλειοψηφία των μετόχων που συμμετείχαν, που ήταν οι ξένοι θεσμικοί επενδυτές, οι μόνοι σταθεροί μέτοχοι της εταιρείας και την επομένη ημέρα  της ιδιωτικοποίησης.

Η νομιμότητα της σύμβασης ΟΠΑΠ-Ιντραλότ θα μπορούσε να αμφισβητηθεί στη βάση του επιχειρήματος ότι, το Δημόσιο, ενώ είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την πώλησή του ΟΠΑΠ, με απόφασή του, ενίσχυσε έμμεσα (εγκρίνοντας τη σύμβαση) έναν διαγωνιζόμενο έναντι των άλλων. Οι υποψήφιοι αγοραστές- έχουν ζητήσει μέσω  εξωδίκων από το ΤΑΙΠΕΔ να απόσχει από κάθε περαιτέρω ενέργεια για την ανανέωση της σύμβασης με την Intralot.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της εξώδικης πρόσκλησης η τυχόν υπογραφή της νέας σύμβασης καταργεί στην πράξη τις οδηγίες ΕΚ-17/04 και ΕΚ-18/04 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες διέπουν πλέον από 1-2-06 και εφεξής τις δημόσιες συμβάσεις (έργων, προμηθειών και υπηρεσιών), εμπεριέχεται άρθρο (με αριθμό 2 στην Οδηγία ΕΚ-18/04 και 10 στην Οδηγία ΕΚ-17/04) με ταυτόσημη διατύπωση, που ορίζει επί λέξει ότι “ Οι αναθέτουσες αρχές αντιμετωπίζουν τους οικονομικούς φορείς ισότιμα και χωρίς διακρίσεις και ενεργούν με διαφάνεια”. Το επιχείρημα αυτό είχε ήδη αναφερθεί στο εξώδικο των υποψηφίων επενδυτών Κοπελούζου και Μελισσανίδη, αμέσως μετά τη γνωστοποίηση της απόφασης της διοίκησης του ΟΠΑΠ να προχωρήσει τη σύμβαση με την Ιντραλότ και απειλούσε τη νομιμότητα της τόσο κρίσιμης αποκρατικοποίησης αλλά και της σύμβασης ΟΠΑΠ-Ιντραλότ.

 

Ο Τεχνολογικός Διαγωνισμός

Ο Τεχνολογικός διαγωνισμός του ΟΠΑΠ είχε  προκηρυχθεί αρχικά το 2004,  για να  κηρυχθεί άγονος τον Ιούλιο του 2007. Τότε ο ΟΠΑΠ υπέγραψε τριετή σύμβαση  με την INTRALOT που έληξε το 2010 και έκτοτε ανανεώνεται έως σήμερα.

Η ανάγκη να αποκτήσει ο ΟΠΑΠ δικούς του πηγαίους κώδικες και να αυτονομηθεί τεχνολογικά, οδήγησαν στην επαναπροκήρυξή του στις 30 Ιουλίου 2010.

Στις 8 Φεβρουαρίου 2011 δημοσιεύθηκε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την προεπιλογή υποψηφίων, στην οποία ανταποκρίθηκαν τρεις εταιρείες και κοινοπραξίες εταιρειών, ενώ στις 4 Απριλίου 2011 ανακοινώθηκε η προεπιλογή των δυο (σ.σ. αυτών που σήμερα κατέθεσαν τις προσφορές τους).

Στις 28 Ιουλίου 2011 το Δ.Σ. της ΟΠΑΠ Α.Ε. ενέκρινε το τελικό κείμενο της προκήρυξης του διαγωνισμού για το νέο πάροχο τεχνολογίας (RFP), καθώς, επίσης, και τα σχέδια συμβάσεων που θα υπογραφούν και τα οποία παραδόθηκαν στις δυο εταιρείες, προκειμένου να συντάξουν και καταθέσουν τις προσφορές τους.

Η Ιντραλότ προκρίθηκε στην τεχνική προσφορά και προφανώς και στην οικονομική.

Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τον τεχνολογικό πάροχο ήταν μια σοβαρότατη εκκρεμότητα για τον ΟΠΑΠ,  αφού χωρίς νικητή, την επομένη της λήξης της υπάρχουσας σύμβασης με την Ιντραλότ (τον Ιούλιο του 2013), η εταιρεία θα μπορούσε να είναι χωρίς τεχνολογική υποστήριξη.

  Αν και οι Επιτροπές αξιολόγησης το ΟΠΑΠ είχαν καταλήξει, σύμφωνα με πληροφορίες,  με την Ιντραλότ νικητή του διαγωνισμού, το γεγονός ότι η ΟΠΑΠ ήταν υπό αποκρατικοποίηση, πάγωσε την ολοκλήρωση της σύμβασης, από το φθινόπωρο. Επικράτησε το επιχείρημα ότι δεν είναι δυνατόν  το Δημόσιο (που είναι βασικός μέτοχος  σήμερα αλλά δεν θα είναι αύριο) να δεσμεύσει  με μια τόσο σημαντική απόφαση το μελλοντικό μέτοχο της εταιρείας.

Μάλιστα η απόφαση το φθινόπωρο του 2013 του τότε Διευθύνοντος Συμβούλου της ΟΠΑΠ  κ. Γ.Σπανουδάκη,  να ολοκληρώσει το διαγωνισμό καταλήγοντας με την Ιντραλότ, ήταν και η αιτία για την απομάκρυνσή του από την ΟΠΑΠ, αφού τόσο το ΤΑΙΠΕΔ υπό τον κ. Μητρόπουλο  τότε όσο και ο υπουργός Οικονομικών, δεν ήθελαν καμιά απόφαση διαγωνισμού μέχρι την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης.

Ξαφνικά  αρχές Μαρτίου, όμως, αυτό άλλαξε. Το ΔΣ της ΟΠΑΠ  υπό τον κ.Λουρόπουλο αποφασίζει να ολοκληρώσει τη διαδικασία της σύμβασης  με την Ιντραλότ, είτε επειδή άλλαξε ηγεσία το ΤΑΙΠΕΔ είτε επειδή βρέθηκε τρόπος να ξεπεραστούν τα εμπόδια, είτε επειδή θεωρήθηκε πια μεγάλος ο κίνδυνος να μείνει η ΟΠΑΠ χωρίς τεχνολογική υποστήριξη από τον Αύγουστο του 2013.

Ομως το ΔΣ της ΟΠΑΠ για το θέμα αυτό ειδικά αποφάσισε να συγκαλέσει Γενική Συνέλευση για να έχουν οι μέτοχοι της εταιρείας ( το ελληνικό δημόσιο και οι θεσμικοί επενδυτές)   την ευθύνη μιας τέτοιας απόφασης και όχι μόνο η διοίκηση της ΟΠΑΠ . Το ΤΑΙΠΕΔ με τη σειρά του... «πέτυχε» να πετάξει το μπαλάκι στους ξένους θεσμικούς οι οποίοι ηταν και οι μόνοι τελικά που  ενέκριναν τη σύμβαση με την Ιντραλότ.

Μ.Πρωτονοταρίου

[email protected]