Συνέντευξη στη Μαρίνα Πρωτονοταρίου

O Λάμπρος Κούρτης ζει και εργάζεται στη Silicon Valley και ετοιμάζεται να βγάλει στην αγορά το συνθετικό  χόνδρο, την πρωτοποραική ανακάλυψή του, που θα ανακουφίσει πολλούς ασθενείς που πάσχουν από ασθένεις του χόνδρου όπως η οστεοαθροίτιδα η χονδροπάθεια κ.λ.π.

Απόφοιτος Μηχανολόγος Μηχανικός από το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, συνέχισε τις σπουδές του στο Stanford ,στη Silicon Valley όπου έκανε το Διδακτορικό στην Ιατρική Τεχνολογία. Ενα αποτέλεσμα της έρευνάς του τον οδήγησε στην ανακάλυψη του συνθετικού χόνδρου και δημιουργία της Biomimedica.

-Τί είναι ο συνθετικός χόνδρος;

Ενα προϊόν που προσφέρει μια νέα δυνατότητα στη θεραπεία των χονδροπαθειών με ευκολότερη αποθεραπεία. Η μέθοδος που υπάρχει ήδη είναι η ολική αρθροπλαστική και με βάση αυτή γίνονται σήμερα επεμβάσεις για την αντικατάσταση του χόνδρου. Η υπάρχουσα τεχνολογία όμως, απαιτεί την αφαίρεση ενός μεγάλο ποσοστού του οστού και είναι πάρα πολύ δύσκολη η αποθεραπεία, ενώ ποτέ μετά από μια τέτοια επέμβαση δεν μπορείς να επανέλθεις στην αρχική καλή σου κατάσταση -να μπορείς να αθλείσαι, να τρέχεις....

Η τεχνολογία η δική μας είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί αντικαθιστά το χόνδρο χωρίς όμως να αφαιρείται οστό με αποτέλεσμα πολύ ευκολότερη αποθεραπεία.

Η απόλυτη λύση για την αντικατάσταση του χόνδρου θα έρθει από τη βιοτεχνολογία και ειδικότερα από την ιστομηχανική. Θα χρειαστούν ακόμη βέβαια αρκετά χρόνια έρευνας, υπολογίζονται 10-15, αλλά η ιστομηχανική θα δώσει τη δυνατότητα να πάρουμε μια μικρή ποσότητα χόνδρου και να φτιάξουμε ακριβώς τον ίδιο χόνδρο σε μεγαλύτερη ποσότητα και να τον επανατοποθετήσουμε στο σημείο που λείπει. Οταν ολοκληρωθεί η έρευνα αυτή θα είναι η καλύτερη λύση για τα προβλήματα στο χόνδρο. Η δική μας δουλειά είναι με πολυμερή και αφορά μια συνταγή για χόνδρο βασισμένη στη χημεία.

-Πώς ξεκινήσατε και σήμερα σε ποιό στάδιο της ανάπτυξής σας βρίσκεστε;

Η ανακάλυψη του συνθετικού χόνδρου έγινε στα εργαστήρια του Πανεπιστημίου στο πλαίσιο της έρευνας που έκανα εκεί. Αυτό σημαίνει ότι η τεχνολογία αυτή ανήκει στο Πανεπιστήμιο και όποιος ενδιαφερόμενος επιχειρηματίας ή επενδυτής ενδιαφέρεται να την αναπτύξει θα πρέπει να αγοράσει την άδεια. Στην περίπτωσή μας εμείς οι ίδιοι που κάναμε την έρευνα αποφασίσαμε να αναπτύξουμε την ανακάλυψη σε προϊόν και να την αξιοποιήσουμε επιχειρηματικά.

Οπότε αφήσαμε την έρευνα και βγήκαμε προς αναζήτηση κεφαλαίων και επενδυτών για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε. Αγοράσαμε την άδεια της ανακάλυψής μας από το Πανεπιστήμιο και στη συνέχεια έχοντας εξασφαλίσει και κεφάλαια προχωρήσαμε στην υλοποίηση της εταιρείας.

Τότε φτιάξαμε και το business plan για να το παρουσιάσουμε και να προσελκύσουμε επενδυτές ώστε να προχωρήσουμε στην εταιρεία. Αρχές του 2008 βρήκαμε τα πρώτα κεφάλαια από επενδυτές ώστε να ξεκινήσουμε την Biomimedica.

Μετά μπήκαμε στη διαδικασία να οργανώσουμε την εταιρεία με εργαστήρια και γραφεία ώστε να τεστάρουμε το προϊόν απόλυτα και να αποφασίσουμε πως θα το πρωθήσουμε.

Το 2010 μεγαλώσαμε κι άλλο φέρνοντας στην εταιρεία έμπειρα στελέχη από τη βιομηχανία.Αποκτήσαμε τμήματα και ξεκάθαρη δομή. Σήμερα έχουμε γραφεία στο Σα Φρανσίσκο και στο Μέμφις απασχολούμε είκοσι άτομα και προσλαμβάνουμε συνέχεια. Ακολούθησε πρόσφατα μια αύξηση κεφαλαίου 14 εκατ. δολάρια και πλέον από το Μάιο με Ιούνιο του 2013 και όλο το καλοκαίρι θα γίνει το πιο σημαντικό στάδιο για την ανάπτυξη σε προϊόν του συνθετικού χόνδρου, οι κλινικές δοκιμές. Εχουμε βρει τα νοσοκομεία στη Γερμανία και θα γίνουν οι πρώτες επεμβάσεις.

Εφόσον όλα πάνε καλά θα παρακολουθήσουμε τους ασθενείς για να δούμε και την πορεία της αποθεραπείας τους και ουσιαστικά εκεί θα ολοκληρωθεί ο ρόλος μας.

 -Θέλετε να πουλήσετε την εταιρεία;

Δεν...μπορούμε να κάνουμε αλλιώς, αφού δεν μπορούμε οι ίδιοι εμείς να φτάσουμε το προϊόν στην αγορά.  

Δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το τεράστιο κόστος της διανομής στα νοσοκομεία και στην αγορά και ο μόνος τρόπος για να βγει στην αγορά είναι με πώληση σε κάποια εταιρεία ιατρικού εξοπλισμού.Θέλουμε να ολοκληρώσουμε το προϊόν να βεβαιωθούμε ότι μπορεί να μπει στην αγορά και μετά κάποια άλλη εταιρεία η οποία είναι ήδη στο χώρο των ιατρικών εξοπλισμών να αγοράσει τη δική μας εταιρεία. Υπλογίζουμε ότι χρειαζόμαστε 6-12 μήνες μετά τις κλινικές δοκιμές για να είμαστε σε θέση να πουλήσουμε την εταιρεία.

Τα κεφάλαια που έχουμε σήμερα μας φτάνουν για ένα χρόνο. Αν χρειαστεί να συνεχίσουμε τις δοκιμές θα πρέπει να βρούμε πρόσθετους επενδυτές και τότε θα έχουμε όλοι από ένα ακόμη μικρότερο κομμάτι από μια ακόμη μεγαλύτερη πίτα.

-Σας ενδιαφέρει η αγορά της Ευρώπης;

Στην Αμερική το να εισάγεις μια νέα τεχνολογία είναι αρκετά δύσκολο γιατί χρειάζεσαι πολύ περισσότερο χρόνο κλινικών δοκιμών. Ενα νέο προϊόν πρέπει να έχει δοκιμαστεί σε 300 ασθενείς τους οποίους πρέπει να έχει παρακολουθείσει για δύο χρόια. Ο χρόνος και η επένδυση που απαιτείται να κάνει μια νέα εταιρεία είναι πολύ μεγάλη. Στην Ευρώπη οι απαιτήσεις είναι μικρότερες σε αριθμό ασθενών στις κλινικές δοκιμές και επομένως πιο εφικτή η είσοδος στην αγορά.

Επίσης το γεγονός ότι η δική μας τεχνολογία δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά, καθώς είναι για πρώτη φορά που θα παραχθεί συνθετικός χόνδρος, δημιουργεί ένα δεδομένο ενδιαφέρον από τις εταιρείες ιατρικού εξοπλισμού.

Αλλες εταιρείες που ξεκινούν μπαίνουν στο Χρηματιστήριο. Κάθε χώρος όμως έχει τις ιδιαιτερότητές τους. Στο χώρο το δικό μας όμως στα ορθοπεδικά οι εταιρείες αγοράζονται από άλλες. Το τί ακριβώς θα γίνει εξαρτάται από τα έμπειρα στελέχη μας.

 -Ποιά ήταν η εμπειρία σας από τη Silicon Valley και γιατί πιστεύετε ότι το επιτυχημένο αυτό μοντέλο δεν εφαρμόζεται και στα ελληνικά Πανεπιστήμια;

Η Silicon Valley δημιουργήθηκε με επίκεντρο το Πανεπιστήμιο Stanford και τις πρώτες spin offs (Hewlett Packard, Intel, Sun Microsystems κ.ά.) και εδραιώθηκε με τη δημιουργία εταιρειών μικροηλεκτρονικής (Xerox, AMD, CISCO, Apple), λογισμικού (Adobe, Oracle), Ιντερνετ (Yahoo!, eBay) και βιοτεχνολογίας (Genentech, Amgen). Σε κανένα Πανεπιστήμιο στην Ευρώπη δεν αξιοποιείται η έρευνα όπως στη Silicon Valley και δεν μπορεί κανένα άλλο Πανεπιστήμιο να πετύχει τη διασύνδεση με τις επιχειρήσεις που έχει γίνει στο Stanford. Κάθε φορά που κάτι ψάχνετε στο Google το Πανεπιστήμιο τυο Stanford κερδίζει χρήματα. Πράγματι κανένα ελληνικό Πανεπσιτήμιο ή ευρωπαϊκό δεν έχει πετύχει κάτι τέτοιο και για αυτό η εύφορη κοιλάδα της Silicon Valley προσελκύει ερευνητές και επενδυτές.

Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια έντονη κινητικότητα νέων παιδιών από την Ελλάδα που έρχονται στη Silicon Valley και ενδιαφέρονται να βρουν επενδυτές.Κάθε 2-3 εβδομάδες κάποια ελληνική εταιρεία θα έρθει στη Silicon Valley για επαφές ή γνωριμίες με επενδυτές. Αρχίζει να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον καθώς εν μέσω κρίσης πολλά παιδιά βρίσκουν διέξοδο εκεί.