Την ενίσχυση των εσόδων της με πρόσθετους τρόπους επιδιώκει η ΙΚΕΑ προωθώντας  μια άλλου είδους πιο ευέλικτη ανάπτυξη προσανατολίζεται η ΙΚΕΑ, με πωλήσεις σε επαγγελματίες και με τη δημιουργία μικρότερων καταστημάτων που δεν θα ξεπερνούν τα 1000 τ.μ. σε απομακρυσμένες περιοχές, οι οποίες δεν εξυπηρετούνται από τα υπάρχοντα καταστήματα της εταιρείας.

Διανύοντας μια ακόμη χρονιά, όπου η ζήτηση στη λιανική κινείται σε χαμηλά επίπεδα και με δεδομένο ότι δεν μπορεί να προχωρήσει στο άνοιγμα του νέου καταστήματος στη Βάρνα της Βουλγαρίας λόγω της οικονομικής συγκυρίας,ο όμιλος αναζητά τρόπους να εξισορροπήσεις τις απώλειες στις πωλήσεις του ΙΚΕΑ.

Στο πλαίσιο αυτό ήδη ξεκίνησε τη λειτουργία του εδώ και λίγους μήνες κατάστημα ΙΚΕΑ στη Ρόδο, με έκταση 1.000 τ.μ., το οποίο λειτουργεί ως εκθεσιακός χώρος και χώρος παραγγελιοληψίας. Δηλαδή οι καταναλωτές δεν αγοράζουν προϊόντα απευθείας από το κατάστημα, αλλά μπορεί να τα δει και να παραγγείλει ό,τι θέλει το οποίο  φτάνει στο κατάστημα της Ρόδου σε 2-3 μέρες, χωρίς επιβάρυνση.

«Προς το παρόν δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για την πορεία του πρώτου πιλοτικού καταστήματος, ώστε να μπορούμε να πούμε αν είναι ή όντως επιτυχημένη η πορεία του. Περιμένουμε με ενδιαφέρον την καλοκαιρινή περίοδο, και μετά θα κρίνουμε την περαιτέρω ανάπτυξή μας», σημειώνεται από την εταιρεία.

Ωστόσο σύμφωνα με άλλες πληροφορίες «η εταιρεία  αναζητά κατάλληλους χώρους σε Κρήτη και Πάτρα, αλλά προς το παρόν δεν έχει κλείσει τίποτα, καθώς δεν μπορούν να συμφωνήσουν στις τιμές των ενοικίων». Αλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι στόχος της εταιρείας είναι να βρει χώρο και αντί για ενοίκιο να προσφέρει μικρό ποσοστό του καταστήματος, προκειμένου να μην επιβαρύνει τα κόστη του, ενώ   αναφέρεται ότι υπάρχουν σχέδια καταστήματος και για τη  Θράκη.

Σημειώνεται ότι το μοντέλο ανάπτυξης μικρών καταστημάτων σε νησιά το έχει εφαρμόσει και ο σουηδικος όμιλος ΙΚΕΑ, ανοίγοντας ένα κατάστημα στα Κανάρια νησιά.

Οσον αφορά τις πωλήσεις σε επαγγελματίες η εταιρεία επιχειρεί διείσδυση και στην αγορά επαγγελματικού εξοπλισμού μέσω του brand IKEA αναδεικνύοντας την γκάμα εκείνη των προιόντων της αλυσίδας που μπορούν να εξυπηρετήσουν επαγγελματική χρήση. 

Η στόχευση του ομίλου είναι να προσεγγίσει επαγγελματίες της εστίασης, ξενοδοχειακών μονάδων και χώρων αναψυχής αλλά και καταστήματα, γραφεία, ακόμη χώρους παιδικών δραστηριοτήτων, σχολείων, παιδικών σταθμών κτλ. 

Ο όμιλος ήδη εξέδωσε ειδικό κατάλογο  ενώ με την εγγραφή στο ειδικό τμήμα του site της αλυσίδας (www.ikea.gr/business) οι επαγγελματίες ενημερώνονται άμεσα για προϊόντα κι σχετικές λύσεις. Παρέχεται δε ειδικά για αυτούς και η δυνατότητα αγορών online αλλά και μια σειρά υπηρεσιών εξυπηρέτησης.

Η κρίση και η ύφεση στην αγορά λιανικής έχουν επηρεάσει τα ελληνικά ΙΚΕΑ και το 2012 σε ενοποιημένο επίπεδο οι ζημιές προ φόρων ανήλθαν σε 2 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 7,9 εκατ. ευρώ το 2011. Συνολικά στην Ελλάδα λειτουργούν 5 ΙΚΕΑ και δύο στο εξωτερικό ένα στην Κύπρο και 1 στην Σόφια της Βουλγαρίας. Η εταιρεία διαθέτει τη δυνατότητα να ανοίξει ακόμη ένα ΙΚΕΑ στη Βάρνα, σχέδιο όμως που έχχει παγώσει λόγω έλλειψης ρευστότητας για υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων.
 
Η λιανική οικιακού εξοπλισμού και επίπλων (ΙΚΕΑ), παρουσίασε πωλήσεις 286,5 εκατ. ευρώ το 2012 μειωμένες κατά 8,7% σε σχέση με το 2011. Ωστόσο στην Ελλάδα η μείωση ήταν μεγαλύτερη με πωλήσεις μειωμένες κατά 16,7% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Το EBITDA έφθασε τα 18,1 εκατ. ευρώ έναντι 24,4 εκατ. ευρώ το 2011 ενώ παρουσίαζε ζημιές προ φόρων 2 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 7,9 εκατ. ευρώ το 2011. 

Μαρίνα Πρωτονοταρίου

[email protected]