Τεράστια οικονομικά και χρηματοπιστωτικά προβλήματα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει η Κύπρος παρά την ανακούφιση στη ρευστότητα που δόθηκε με την απόφαση του Eurorgroup για την έγκριση του πακέτου βοήθειας των 10 δισ. ευρώ, εκτιμά ο οίκος αξιολόγησης Moody΄s.

Σε ανάλυσή του με σημερινή ημερομηνία ο οίκος εκτιμά ότι «η επίτευξη βιώσιμου χρέους πιθανώς θα απαιτήσει επιπλέον επίσημη στήριξη ή αναδιάρθρωση του υφιστάμενου χρέους, και ως εκ τούτου, αναμένουμε ότι το ρίσκο της χρεοκοπίας και της εξόδου της ευρωζώνης θα παραμείνει σε υψηλό επίπεδο τα επόμενα χρόνια».

Όπως επισημαίνει ο οίκος αξιολόγησης, η επίτευξη της δημοσιονομικής εξυγίανσης που προβλέπει το μνημόνιο και η δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 3% το 2017 και 4% το 2018 προκειμένου να μπει το χρέος της χώρας σε μια σταθερά πτωτική πορεία, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο έργο.

Παράλληλα αναφέρει ότι οι κυβερνητικές δαπάνες της Κύπρου δεν είναι ευέλικτες, κάτι που περιορίζει τη δημοσιονομική εξυγίανση. Οι περικοπές στους μισθούς του δημοσίου τομέα και των κοινωνικών επιδομάτων, οι οποίες συνολικά ανέρχονται στα 2/3 των κυβερνητικών δαπανών, θα απαιτήσουν βαθιές και ολοκληρωμένες μεταρρυθμίσεις και εν τω μέσω της ανόδου της ανεργίας, θα χρειαστεί σημαντικός χρόνος για να δημιουργηθούν οι απαιτούμενες παροχές.

«Αναμένουμε ότι η οικονομία της Κύπρου θα αντιμετωπίσει σοβαρές στρεβλώσεις στα επόμενα χρόνια, με το ονομαστικό ΑΕΠ να συρρικνώνεται τουλάχιστον 12% μέχρι το 2015. Η αναμενόμενη συρρίκνωση του κυπριακού τραπεζικού συστήματος που προβλέπεται από το πρόγραμμα στήριξης, και η οποία εν πολλοίς αντανακλά την εξυγίανση της Λαϊκής Τράπεζας και την αναδιάρθρωση της Κύπρου, θεμελιωδώς μειώνει την δυνητική συμβολή του κλάδου στην ανάπτυξη για τα επόμενα χρόνια», τόνιζει Moody’s.

Προσθέτει δε ότι πιθανές αποκλίσεις στα κυβερνητικά έσοδα και οι αυτόματοι σταθεροποιητές, ουσιαστικά αυξάνουν το ρίσκο εκτέλεσης της δημοσιονομικής εξυγίανσης. Περαιτέρω, η προφανής ζημιά που προκλήθηκε στον κλάδο χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και η αβεβαιότητα για τους μελλοντικούς μοχλούς ανάπτυξης, θα συνεχίσουν να υπονομεύουν την οικονομική δυναμική και θα αυξήσει την ευάλωτη θέση του κράτους σε ενδεχόμενα σοκ.

Εξηγεί εξάλλου ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία που έχει στην κατοχή του ο οίκος, το βασικό του σενάριο περιλαμβάνει συνεχή αύξηση του επιπέδου χρέους μέχρι το τέλος του προγράμματος προσαρμογής, ενώ το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να κορυφωθεί το 2014 προτού υποχωρήσει.

Ακόμη και με τις πιο αισιόδοξες υποθέσεις που περιλαμβάνουν χαμηλά επιτόκια, το απίθανο επίτευγμα πρωτογενών πλεονασμάτων και ταχεία επιστροφή στην ανάπτυξη, η πορεία του κυπριακού χρέους δεν εμφανίζει κάποια σημαντική αντιστροφή για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, περιορίζοντας σημαντικά την πιθανότητα επίτευξης του στόχου για το χρέος στο 100% του ΑΕΠ μέχρι το 2020.