Ο TAP θα είναι ο αγωγός που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαιτζάν μέσω Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ευρώπη, όπως φαίνεται από την ανακοίνωση του ανταγωνσιτικού αγωγιού Nabucco  λίγο πριν από την επίσημη ανακοίνωση της οριστικής απόφασης της Κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του κοιτάσματος ως προς τον αγωγό που θα προτιμηθεί για τη μεταφορά του καυσίμου. Σύμφωνα  με ανακοίνωσή της η αυστριακή ενεργειακή εταιρεία OMV δήλωσε ότι η ανταγωνιστική πρόταση, ο αγωγός Nabucco West δεν επελέγη.

«Το Nabucco West δεν επελέγη από την κοινοπραξία» αναφέρει συγκεκριμένα η ανακοίνωση συμπληρώνοντας ότι η OMV θα αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους για να προμηθεύσει φυσικό αέριο στην Ευρώπη. Όπως μεταδίδει το Reuters, ο διευθύνων σύμβουλος της OMV δήλωσε μάλιστα ότι ο λόγος για την επιλογή του ΤΑΡ είναι οι υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου σε Ελλάδα και Ιταλία. 

 Το πρωί ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαρά ενημερώθηκε από τον Alistair Cook αντιπρόεδρο της ΒΡ Αζερμπαϊτζάν, αρμόδιο για την ανάπτυξη του γιγαντιαίου κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ και για τα θέματα μεταφοράς του αερίου.

Στο μεταξύ, έκθεση του υπουργείου Εξωτερικών για το ζήτημα των αγωγών, καταγράφει σειρά πλεονεκτημάτων για τη χώρα μας εφόσον επικρατήσει το πρότζεκτ του αγωγού TAP. 

Παράγοντες που σχετίζονται με τη διαδικασία εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για την επικράτηση του σχεδίου που υποστηρίζει η χώρα μας έναντι του ανταγωνιστικού αγωγού Ναμπούκο, που διέρχεται εκτός Ελλάδος, σημείωναν ωστόσο ότι τίποτα δεν έχει κριθεί μέχρι την τελική ανακοίνωση. 

Κορυφαία στελέχη, εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ ενημέρωσαν σήμερα τον πρωθυπουργό κ. Α. Σαμαρά και την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ σχετικά με τη διαδικασία. 

Στην Κοινοπραξία μετέχουν η βρετανική BP και η νορβηγική Statoil με ποσοστά από 25,5 % καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%) Total (Γαλλία, 10%) LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%) ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%). 

Η συνάντηση αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς αν η κυβέρνηση τα βρει με τους Αζέρους για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ, ανοίγει ο δρόμος και για τη ΔΕΣΦΑ. 

Ανάλογες ενημερώσεις γίνονται και στις κυβερνήσεις όλων των χωρών που εμπλέκονται στον ένα ή τον άλλο αγωγό, δηλαδή στο άνοιγμα του λεγόμενου Νοτίου διαδρόμου φυσικού αερίου που αποσκοπεί στην εισαγωγή φυσικού αερίου στην ΕΕ από νέες πηγές, πέραν της ρωσικής Gazprom που αποτελεί το βασικό προμηθευτή της Ευρώπης. 

Σήμερα το απόγευμα, εξάλλου, θα γίνει η επίσημη τελετή υπογραφής της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Ηοst Government Agreement) για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑP (Trans Adriatic Pipeline), μεταξύ της κυβέρνησης και της Κοινοπραξίας κατασκευής του αγωγού η οποία μονογραφήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο ΥΠΕΚΑ. Τη συμφωνία θα υπογράψουν από πλευράς της Eλληνικής Κυβέρνησης, ο Υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας και ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Μάκης Παπαγεωργίου και από πλευράς TAP o Managing Director, κ. Kjetil Tungland. 

Η απόφαση της Κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ως προς τον προτιμητέο αγωγό είναι το αποτέλεσμα πολυετούς διαδικασίας στην οποία συμμετείχαν άλλα δύο εναλλακτικά σχέδια αγωγών: ο ελληνο-ιταλικός (ITGI) και ο SEEP, που απορρίφθηκαν νωρίτερα από την Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ για να απομείνουν ο TAP και ο Ναμπούκο. 

Μία ακόμη παράμετρος που έχει σημασία για τη χώρα μας είναι ότι η αζέρικη εταιρία φυσικού αερίου SOCAR, που συμμετέχει στην Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ είναι η μοναδική υποψήφια για την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη στο ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται ακόμη ότι με βάση τις συμφωνίες που υπεγράφησαν πρόσφατα, η Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ έχει «οψιόν» για εξαγορά έως και 50% των μετοχών του αγωγού ΤΑΡ, στην περίπτωση εννοείται που προκριθεί το συγκεκριμένο σχέδιο έναντι του Ναμπούκο. 

Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής: 

1.Γεωστρατηγική σημασία 

Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής. 

2. Αύξηση πολιτικής βαρύτητας 

Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας. 

3. H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης 

Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP). 

4. Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά 

H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς. 

5. Σημαντική άμεση ξένη επένδυση 

Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ. 

6. Αύξηση απασχόλησης 

Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας. 

7. Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία 

Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες. 

8. Επενδυτική εμπιστοσύνη 

Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας. 

Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP 

Μέτοχοι: 

TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%) 

Μεταφορική ικανότητα: 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.

Διάμετρος αγωγού: στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα) 

στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα) 

Μήκος: 

870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ. 

Υψομετρικές διαφορές: 

Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία 

Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα.