Ρεπορτάζ : Μαρίνα Πρωτονοταρίου

Ανακατατάξεις και αγώνας για νέες ισορροπίες έρχεται στην ελληνική αγορά επίπλου καθώς οι δύο μεγάλες εταιρείες του κλάδου Δρομέας και Sato είναι έτοιμες να διεκδικήσουν το μεγάλο μερίδιο αγοράς που μέχρι πρότινος είχε η χρεοκοπημένη NEOSET.

Κι αυτό σε μια πτωτική αγορά με μειωμένο διαθέσιμο καταναλωτικό εισόδημα και με σημαντική την παρουσία των διεθνών αλυσίδων με τις χαμηλές τιμές.

Με τα δεδομένα αυτά είναι εύκολο να μαντέψουμε ότι το παιχνίδι στην αγορά επίπλου θα το κρίνουν οι τιμές.

Ο κλάδος του επίπλου είναι ένας από τους κλάδους που χτυπήθηκε από την κρίση όσο κανένας άλλος. Η πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας και τους διαθέσιμου εισοδήματος και ο ανταγωνισμός από τις φθηνές διεθνείς αλυσίδες επίπλου (ΙΚΕΑ, Praktiker) είχε σημάνει από νωρίς το συναγερμό για το έπιπλο, κάτι που το καταλαβαίνουμε τα τελευταία χρόνια από τα κλειστά πρώην καταστήματα  επίπλου και  με μια απλή βόλτα στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους.

Μετά τα δεκάδες καταστήματα επίπλων που έχουν κλείσει  και τους 10.000 ανέργους του κλάδου, το τελευταίο μεγάλο θύμα ήταν  ο άλλοτε κραταιός όμιλος της  ΝΕΟSET ο οποίος προστέθηκε στη σχετική λίστα των επιχειρήσεων που αποτέλειωσε η κρίση.

Ο επιχειρηματίας Κώστας Αλεξανδράκης είναι ένας ακόμα επιχειρηματίας που βλέποντας τις πωλήσεις να καταγράφουν κάθετη πτώση, την εγχώρια αγορά να βουλιάζει λόγω της οικονομικής κρίσης  και τα υπέρογκα χρέη της εταιρείας  του, κατέληξε στο ότι η γνωστή αλυσίδα δεν έχει εναλλακτική λύση για την επιβίωση της παρά μόνο την ενδεχόμενη ένταξη της στο άρθρο 99, κάτι που μόλις χθες το πρωτοδικείο Αθηνών αποφάσιε ότι τελικά δε γίνεται.

Η επιπλοποιία έχει χρέη ύψους 58,5 εκατ. ευρώ (31/10/2012), από τα οποία ποσό άνω των 50 εκατ. ευρώ οφείλει στις τράπεζες.Το ενεργητικό της Neoset συνολικής αξίας 78 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει 19 οικόπεδα, αξίας 18,1 εκατ. ευρώ, αποθέματα αξίας 2,4 εκατ. ευρώ, προϊόντα έτοιμα και ημιτελή αξίας 2,3 εκατ. ευρώ, πρώτες-βοηθητικές ύλες αξίας 1,5 εκατ. ευρώ, παραγωγή σε εξέλιξη ύψους 508,3 χιλιάδων ευρώ και απαιτήσεις από πελάτες που ξεπερνούν τα 8 εκατ. ευρώ.  

Τα περισσότερο από τα παραπάνω στοιχεία του ενεργητικού αναμένεται να εκπλειστηριαστούν, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι πιστωτές.
 
Η ΝΕΟSET με παρουσία 30 χρόνων στην ελληνική αγορά, με δίκτυο που άγγιζε τα 100 καταστήματα, με σημαντική αναγνωρισιμότητα των σημάτων της από το ελληνικό κοινό (NEOSET, Σκουρόπουλος, Νέο Κατοικείν) και με «ανοίγματα» στις αγορές της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας, του Καναδά, της  Ρωσίας, της Κύπρου, της Αιθιοπίας και της Νιγηρίας, είδε τις οικονομικές τα επιδόσεις το 2011 να χτυπούν «καμπανάκι» : ζημιές ύψους 7,8 εκατομμυρίων ευρώ, με τις συνολικές υποχρεώσεις της να ανέρχονται στα 53,1 εκατομμύρια ευρώ και τα κεφάλαια της εταιρίας στα 25,5 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ τα έσοδά του κλάδου, το δωδεκάμηνο Ιουλίου 2011- Ιουνίου 2012, ήταν κατά 51,7% χαμηλότερα από τα έσοδα του έτους 2005. Από το δεύτερο τρίμηνο του 2011 ως το ίδιο τρίμηνο του 2012 οι θέσεις εργασίας στη βιομηχανία επίπλων μειώθηκαν κατά 9.171.

Ωστόσο πλέον ο κλάδος δείχνει σημάδια ανασυγκρότησης καθώς μετά την κατάρρευση της ΝΕΟSET  οι δύο άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου σπεύδουν να καλύψουν το κενό.

Η εταιρεία Δρομέας ΑΒΕΕΑ, προχώρησε στην υπογραφή συμφωνίας παραγωγής επίπλων για το δίκτυο καταστημάτων με τα σήματα NEOSET.

Ετσι πλέον τα έπιπλα των καταστημάτων με τα σήματα NEOSET θα κατασκευάζονται με τις ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές και ποικιλία και θα διατίθενται στο καταναλωτικό κοινό με τις ίδιες τιμές. Η συμφωνία αυτή, σύμφωνα διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία των καταστημάτων του δικτύου με τα σήματα NEOSET και την ανάπτυξη αυτού καθώς επίσης και την ισχυροποίηση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής παραγωγής στον κλάδο των επίπλων.

Από την άλλη πλευρά η  ιστορική  επιπλοποιίας Sato, που κατάφερε να μπει στο άρθρο 99 είναι έτοιμη να διεκδικήσει ένα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, με το βασικό ανταγωνιστή της -στον κλάδο της κατασκευής επίπλου εντός Ελλάδας- να είναι ο Δρομέας.

Το σχέδιο της εταιρείας προβλέπει περαιτέρω μείωση κόστους και περιορισμό λειτουργικών εξόδων (έξοδα διαφήμισης, χρεώσεις logistics κ.ο.κ.), ενίσχυση εσόδων μέσω αύξησης των πωλήσεων των προϊόντων της.

Το σχέδιο της εταιρείας  περιλαμβάνει επίσης την επανατοποθέτηση του brand ΕΝΤΟS στο χώρο του οικιακού επίπλου με την είσοδο του σε νέες κατηγορίες όπως π.χ. παιδικό έπιπλο την ενίσχυση του δικτύου της και κάλυψη τμημάτων της αγοράς που παρουσιάζουν σημαντικά κενά. Παράλληλα η εταιρεία πραγματοποιεί δυναμικό άνοιγμα στην αγορά της χονδρικής με σημαντικές συνεργασίες που πρόκειται να ανακοινωθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Επίσης το μεγαλύτερο διαχρονικά όνομα στην αγορά επίπλου και συνώνυμο επί σχεδόν μια 50ετία του επίπλου γραφείου θα συνεχίσει να αναπτύσσει και να ενισχύσει το τμήμα αυτό της αγοράς έχοντας δημιουργήσει ένα νέο showroom όσο και την ανάληψη νέων σημαντικών αντιπροσωπειών.
 

TAGS