Στα 33 - 36 δισ. ευρώ τοποθετεί ο ΙΟΒΕ  τη συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία από τη δημιουργία του ΤΑΡ σε όλη τη διάρκεια ζωής του έργου, που εκτιμάται γύρω στα 310 - 430 εκατ. ευρώ ετησίως για τουλάχιστον πέντε δεκαετίες, ανάλογα με το αν η προμήθεια των σωληνώσεων θα γίνει από την Ελλάδα ή από το εξωτερικό.

Επίσης ο ΙΟΒΕ αναφέρει σημαντικά γεωστρατηγικά και οικονομικά οφέλη από την κατασκευή και τη λειτουργία του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου TAΡ σε μελέτη που παρουσιάστηκε χθες μαζί με την έκθεση για την ελληνική οικονομία.

Πάνω από το 60% της δυνητικής επίδρασης στην προστιθέμενη αξία, 70% στην παραγωγή και 80% στην απασχόληση θα εξαρτηθεί από την ικανότητα των ελληνικών επιχειρήσεων να μετατρέψουν την εμπειρία τους με τον ΤΑΡ σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Το υπόλοιπο θα προέλθει από τη διαθεσιμότητα φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία, μία περιοχή που έχει πληγεί ιδιαίτερα από την ύφεση, αναφέρει η μελέτη.

Οσον αφορά στην απασχόληση ο ΤΑΡ αναμένεται να δημιουργήσει κατά μέσον όρο 4.300 - 4.400 θέσεις εργασίας ετησίως για κατοίκους της Ελλάδας σε ορίζοντα 54 χρόνων. Κατά την περίοδο κατασκευής του έργου η επίδραση στην απασχόληση θα μπορούσε να φθάσει στις 8.000 έως 10.000 θέσεις εργασίας.

Η προστιθέμενη αξία από τη λειτουργία του αγωγού ανέρχεται σε 5 δισ. ευρώ, ενώ σε όρους ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας (μισθοί, φόροι, ακαθάριστο λειτουργικό πλεόνασμα κ.λπ.) η επίπτωση ανέρχεται σε 17 - 18 δισ. ευρώ.

Το ΙΟΒΕ επισημαίνει, ωστόσο, ότι αυτά τα οφέλη δεν θα προκύψουν αυτόματα, αλλά απαιτούν κινητοποίηση τόσο σε επίπεδο διαπραγμάτευσης με την κοινοπραξία, όσο και από το εγχώριο, επιχειρηματικό σύστημα προκειμένου να ενταχθεί ενεργά στην κατασκευή και τη λειτουργία του έργου. Ο προϋπολογισμός για το τμήμα του αγωγού επί ελληνικού εδάφους ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ. Ο ΤΑΡ θα μετάφερει αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας.

TAGS