Ρεπορτάζ : Μαρίνα Πρωτονοταρίου

Το φαγητό και ειδικά το ψωμί και τα σνακ αποδεικνύονται ανθεκτικά στην κρίση και τροφοδοτούν την ανάπτυξη των αλυσίδων αρτοποιημάτων που κυριαρχούν πια σε κεντρικούς δρόμους και γειτονιές. Οργανωμένοι, πολυτελείς, λαμπεροί, καθαροί και με μεγάλη ποικιλία προϊόντων οι σύγχρονοι φούρνοι επεκτείνονται και προσφέρουν όλο και περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές. Ωστόσο η ανάπτυξή τους είανι δείγμα της συγκέντρωσης που επιτελείται σε αυτήν την αγορά, καθώς την ίδια στιγμή κλείνουν πολλοί ανώνυμοι φούρνοι στις γειτονιές.

Το ψωμί είναι ένας κλάδος που παραδοσιακά αντέχει σε περιόδους κρίσης, αφού θεωρείται βασικό προϊόν κατανάλωσης. Το ίδιο και τα σνακ (σάντουιτς και τυρόπιτες) τα οποία αντικαθιστούν όλο και περισσότερο το μεσημεριανό για τους εργαζόμενους που πλέον βρσκκονται ολόκληρη την ημέρα εκτός σπιτιού.

Οι αλλαγές στη ζωή των καταναλωτών τους κάνουν να επιζητούν ένα εντυπωσιακό και υγιεινό σανκ, ποιοτικό και καθαρό και σε αυτή την ανάγκη έρχονται να ανταποκριθούν οι αλυσίδες αρτοποιημάτων.

Το «Απολλώνιο», ο «Βενέτης», αλλά και το «Χωριάτικο» και ο «Αρτοποιητής», αναπτύσσουν την παρουσία τους με εντυπωσικά καταστήματα προβάλλοντας την ποιότητα και την ποικιλία. Η ανάπτυξή τους ξεκίνησε από το 1992 με την νομοθετική αλλαγή που απελευθέρωσε τον κλάδο της Αρτοποιίας στην Ελλάδα δημιουργώντας ένα νέο εμπορικό κλάδο. Η κρίση βοήθησε περισσότερο τον κλάδο αφού έγιναν προσιτά τα ενοίκια στις πιο ακριβές περιοχές και κέρδισαν ένα νέο καταναλωτικό κοινό που αναζητά μια πιο οικονομική διατροφική επιλογή.

Δεν υπάρχει πια κεντρική εμπορική περιοχή χωρίς μεγάλα λαμπερά καταστήματα με ψωμί σνακ και γλυκά και αν κρίνουμε από τα σχέδιά τους, η τάση αυτή συνεχίζεται δυναμικά. Κι επιεδή ο ανταγωνισμός είναι ισχυρός η τιμές κρατιούνται χαμηλά και οι προσφορές δεν λείπουν...

«Βενέτης»

Ο Φούρνος ΒΕΝΕΤΗ είναι η παλαιότερη και μεγαλύτερη αλυσίδα. Ξεκίνησε το 1948 στην Κηφισιά  και σήμερα αποτελείταια πό 70 καταστήματα. 

Η πρώτη μεγάλη ανάπτυξη για την εταιρεία έγινε μετά το 1994 και η δεύτερη μετά το 2010" αναφέρει ο κ. Παναγιώτης Μονεμβασιώτης, διευθύνων σύμβουλος της Βενέτης. 

Ανταποκρινόμενη στις νέες συνήθειες των καταναλωτών, η αλυσίδα φούρνων «Βενέτης» πέρασε από το ψωμί στο φαγητό και από τον κλασικό φούρνο στο εστιατόριο. «Η εταιρεία εφαρμόζει ένα νέο concept που ονομάζεται "Βενέτη Food Hall" και το οποίο αφορά πολυχώρους στο ίδιο κατάστημα οι οποίοι προσφέρουν ολοκληρωμένες διατροφικές προτάσεις για όλη την ημέρα, όπως πλήρες πρωινό, καφέ, επώνυμο γλυκό, αλλά και σπιτικό φαγητό. Το νέο αυτό concept  είχε μεγάλη επιτυχία αφού προσέφερε στον καταναλωτή, ακόμη μια επιλογή εκτός από τα σάντουιτς και τις σφολιάτες. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε με 10 νέα καταστήματα το χρόνο σε Αθήνα και επαρχία, όπου βρίσκουμε καλούς συνεργάτες. Τα καταστήματά μας είναι ...σαν ελβετικός σουγιάς. Ο καταναλωτής έρχεται για το ψωμί, αλλά θα βρει και σνακ, και φαγητό και καφέ ή γάλα.»

Το 2012 οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 40 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στο 1 εκατ. ευρώ. Φέτος οι πωλήσεις κινούνται ανοδικά κατά 15% και επιδιώκεται η διατήρηση της κερδοφορίας.

 

Απολλώνιο

Η Απολλώνιον ΑΒΕΕ, δραστηριοποιείται στην παραγωγή προϊόντων ζύμης και ζαχαροπλαστικής και στην ανάπτυξη αλυσίδας ομώνυμων καταστημάτων, και ανήκει στην εταιρεία Κραμολέγκος. Με στόχο να προσφέρει καθημερινή γευστική απόλαυση στον καταναλωτή, διατηρεί σήμερα 24 καταστήματα ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΝ σε κομβικά σημεία της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας και συνεχώς αναπτύσσεται.

Παράλληλα, η  Απολλώνιον ΑΒΕΕ ασχολείται με την χονδρική πώληση ή “FOOD SERVICE”, προμηθεύοντας με τα προϊόντα της ένα ευρύ φάσμα επιχειρήσεων όπως εστιατόρια, ξενοδοχεία, καφέ, αεροπορικές εταιρείες, κυλικεία νοσοκομείων, πανεπιστημίων, εργοστασίων, σχολείων, επιχειρήσεων κ.λ.π.

Ο κ. Βασίλης Ευαγγέλου Διευθύνων Σύμβούλος της  Απολλώνιον αναπτύσσει δυναμικά την αλυσίδα που ξεκίνησε από το πρώτο κατάστημα στην οδό Νίκης του Συτάγματος
Μέσα στην κρίση, την τριετία 2010-12, η αλυσίδα ισχυροποίησε την θέση της στην αγορά µε τη δηµιουργία επτά νέων καταστηµάτων και παρουσίασε οργανική ανάπτυξη 14%, ενώ σχεδιάζει το άνοιγµα νέων καταστηµάτων µε τη µέθοδο franchise.

Οπως εξηγεί ο κ. Ευαγγέλου, «το ψωμί, ως βασικό είδος διατροφής, έχει εξ ορισμού ανελαστική ζήτηση και ως εκ τούτου παρουσιάζει μια σταθερή κατανάλωση. Με δεδομένο ότι οι καταναλωτές έχουν μειώσει τις δαπάνες τους για γρήγορο και εκτός σπιτιού φαγητό καλύπτουμε και άλλες ανάγκες πέρα από το ψωμί, προσφέροντας προϊόντα όπως αρτοσκευάσματα, σάντουιτς, γλυκά κ.λπ., με γνώμονα μια πολύ υψηλή σχέση ποιότητας - τιμής». Περιγράφοντας την κατάσταση στην αγορά σημειώνει: «Η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση απότ ο 13 στο 23% μείωσε κατά 10% το τζίρο με τις ίδιες εισπράξεις. Αν αυτό δεν αλλάξει αργά η γρήγορα όλος ο κλάδος θα εξαφανιστεί. Ηδη πλήττονται οι μικρότεροι και οι μεγαλύτερες αλυσίδες επωφελούνται από το ότι συνδυάζουν τέσσερα μαγαζιά σε ένα. Είναι και φούρνοι και ζαχαροπλαστεία και καφέ και αναψυκτύρια. »

Χωριάτικο

Η αλυσίδα Χωριάτικο αποτελείται από 24 καταστήματα στην Αθήνα από τα οποία τα 10 ανήκουν στην εταιρεία και τα 14 είναι συνεταιρικά. Φέτος έχουν δημιουργηθεί 3 νέα καταστήματα και αναμένεται να γίνουν ακόμη 4 μέχρι το τέλος του χρόνου.

Στα σχέδια της εταιρείας είναι να κάνει την πρώτη απόπειρα εκτός Αθηνών, δημιουργώντας το πρώτο κατάστημα στη Θεσσαλονίκη.Η εταιρεία στοχεύει να αποκτήσει άλλα 6-7 την επόμενη τριετία. Σύμφωνα με τον κ. Κώστα Κύρου, διευθυντή Προσωπικού της εταιρείας, «η κρίση έχει επηρεάσει και τον χώρο της αρτοποιίας. Οχι όμως το ψωμί αυτό καθαυτό, αλλά κάποια άλλα προϊόντα, όπως τα γλυκά».

 

 

Αττικοί Φούρνοι

Μέσα στην κρίση δημιουργήθηκαν οι «Αττικοί Φούρνοι» που ξεκίνησαν τη λειτουργία τους με το πρώτο τους κατάστημα στον Πειραιά (Δημοτικό Θέατρο) και ακολούθησαν τα καταστήματα στη Νέα Σμύρνη και στο λιμάνι της Ζέας. Ιδρυτής είναι ο κ. Γιώργος Γιαννακόπουλος, γιος του κ. Αγγελου Γιαννακόπουλου της εταιρείας Χωριάτικο, η οποία όμως λειτουργεί ανεξάρτητα.

 

Αρτοποιητής

Ακολουθώντας την ηπειρώτικη παράδοση, ο πρώτος Αρτοποιητής ιδρύθηκε το 1985. Γνωστός για το φρεσκοζυμωμένο ψωμί με προζύμι και τα λαχταριστά αρτοποιήματα, σήμερα διαθέτει 16 καταστήματα σε όλη την Αττική και θεωρείται από τις πιο επιτυχημένες αλυσίδες.

Φέτος έχει ανοίξει 3 νέα σημεία σε Γλυφάδα, Νέα Ιωνία και Περιστέρι και σχεδιάζει ακόμη δύο καταστήματα για τους επόμενους μήνες το ένα από τα οποία θα είναι στο Μοναστηράκι.

Οπως αναφέρει η κα Ολγα Κώτση εκ μέρους της διοίκησης, το φαγητό είναι ο κλάδος που επηρεάζεται λγιότερο από την κρίση, ειδικά αν προσφέρεται σε προσιτή τιμή και είναι καλής ποιότητας. Τα προϊόντα που δεν γνωρίζουν κρίση είναι το ψωμί και τα σνακ τα διάφορα σάντουιτς και οι τυρόπιτες γιατί αντικαθιστούν γεύματα. Οσο για τον καταναλωτή, η κα Κώτση σημειώνει ότι γίνεται πιο απαιτητικός, θέλει αυτό που καταναλώνει να είναι ποιοτικό και να ξέρει τί ακριβώς περιέχει. “Δίνουμε έμφαση στην ποιότητα και θέλουμε να ανταποκριθούμε στην ανάγκη για περισσότερες διατροφικές πληροφορίες για κάθε προϊόν που προσφέρουμε.”

 

Paul Boulangerie - Patisserie

Αυθεντικό γαλλικό ψωμί και γλυκά, από ένα boulangerie - patisserie του Παρισιού (όπου λειτουργεί από το 1889), και από τον Απρίλιο του 2010 άνοιξε το πρώτο κατάστημα στην Αθήνα από την εταιρεία Madelfood.. Όλες οι πρώτες ύλες έρχονται από Γαλλία, εκτός από τα ελληνικά φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Διαθέτει καθημερινά 32 τύπους γαλλικού ψωμιού, 30 είδη σάντουιτς, croissant, σφολιατοειδή, πίτσες, κις, brioche, ακόμα και παραδοσιακές πίτες (που είναι τα νέα του προϊόντα, επηρεασμένα από Ελλάδα), αλλά και macaron, mille feuille και εκλέρ.

Πριν ένα μήνα η boulangerie – patisserie Paul, εγκαινίασε και το δεύτερο κατάστημά της, αυτή τη φορά στη Γλυφάδα, σε τριπλάσιο χώρο.

 

Frank Ze Paul

Το Frank Ze Paul στη Δροσιά, που εγκαινίασε πρόσφατα ο κυπριακός όμιλος Imperial Trading Co. Ltd. συμφερόντων του L.P. Ellinas Group, είναι μια ακόμη παρουσία στα αρτοποιεία της Αθήνας Τα σχέδια του ομίλου δεν σταματούν στη Δροσιά, αντιθέτως σχεδιάζεται η ανάπτυξη της αλυσίδας τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος αναζητά ακίνητα για τη δημιουργία και άλλων καταστημάτων, με στόχο έως το τέλος του έτους να λειτουργούν δύο ακόμη σημεία στην Αττική. Θα ακολουθήσει επέκταση στην επαρχία, αλλά και στο εξωτερικό, με έμφαση σε περιοχές επιχειρηματικού ενδιαφέροντος του L.P. Ellinas Group, όπως η Ρουμανία και πιθανόν χώρες της Μ. Ανατολής.

Σημειώνεται ότι ο όμιλος Imperial Trading εξαγόρασε το brand από τους ιδιοκτήτες του ομώνυμου καταστήματος που λειτουργεί στο Π. Φάληρο -στο οποίο διατηρεί μετοχική συμμετοχή- και στο εξής αναπτύσσει αυτόνομα τα νέα καταστήματα, υπό το συγκεκριμένο brand.

Ble

Ο φούρνος Ble, στην Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης έχει καταφέρει να κατακτήσει μια θέση ανάμεσα στους πιο πρωτοποριακούς φούρνους του κόσμου.

Η αλυσίδα Ble, λειτουργεί τρία καταστήματα στη συμπρωτεύουσα, ένα εκ των οποίων είναι από τα πιο ωραία αρτοποιεία στην Ελλάδα. Το συγκεκριμένο κατάστημα στεγάζεται σε ένα νεοκλασικό διατηρητέο κτίριο στη γωνία Αγ. Σοφίας και Γεωργίου Σταύρου. Την αρχιτεκτονική του Ble την υπογράφουν ο κορυφαίος μινιμαλιστής Claudio Silvestrin και η GiulΙana Salmaso, ενώ ο επιβλητικός ξυλόφουρνος σε σχήμα μετεωρικού μονόλιθου, ύψους 12 μέτρων -ο ψηλότερος στον κόσμο- είναι το σήμα κατατεθέν του Ble, μια κατασκευή της ομάδας Cob.

Οι chef patissier του Mino Allegrini και Σταύρος Μωυσάκος χειρίζονται την τέχνη της ζαχαροπλαστικής, πλάθουν το γευστικό ψωμί τους, δημιουργούν μικρά και καθημερινά σνακ γεμάτα αρώματα και τιμούν την παράδοση και τον τόπο καταγωγής τους με τα κρητικά εδέσματα τους