current views are: 1

21 Αυγούστου 2013
Δημοσίευση04:15

Απολύσεις και μειώσεις μισθών η επόμενη ημέρα για ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ και ΕΛΒΟ

Απολύσεις, μειώσεις μισθών, μειώσεις δαπανών, μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων περιλαμβάνει η επόμενη μέρα για τις εταιρείες ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ, και ΕΛΒΟ που απασχολούν συνολικά 2.250 εργαζόμενους και η μοίρα τους αποφασίζεται σήμερα στην κρίσιμη σύσκεψη που πραγματοποιείται στο υπουργείο Οικονομικών. 

Δημοσίευση 04:15’
αρθρο-newpost

Απολύσεις, μειώσεις μισθών, μειώσεις δαπανών, μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων περιλαμβάνει η επόμενη μέρα για τις εταιρείες ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ, και ΕΛΒΟ που απασχολούν συνολικά 2.250 εργαζόμενους και η μοίρα τους αποφασίζεται σήμερα στην κρίσιμη σύσκεψη που πραγματοποιείται στο υπουργείο Οικονομικών. 

Γράφει η Μαρίνα Πρωτονοταρίου 

Απολύσεις, μειώσεις μισθών, μειώσεις δαπανών, μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων περιλαμβάνει η επόμενη μέρα για τις εταιρείες ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ, και ΕΛΒΟ που απασχολούν συνολικά 2.250 εργαζόμενους και η μοίρα τους αποφασίζεται σήμερα στην κρίσιμη σύσκεψη που πραγματοποιείται στο υπουργείο Οικονομικών

Στη σύσκεψη θα συμμετέχουν οι εμπλεκόμενοι υπουργοί, το ΤΑΙΠΕΔ, οι διοικήσεις των ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ, ΕΛΒΟ, και οι νομικοί σύμβουλοι που έχουν αναλάβει τις συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις. Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Οικονομικών είχε αναθέσει στις 23 Ιουλίου σε συμβούλους τη διαμόρφωση σχεδίων τα οποία θα περιλάμβαναν σημαντική μείωση του μεγέθους των εταιρειών προκειμένου οι εταιρίες να καταστούν βιώσιμες με στόχο την ιδιωτικοποίησή τους εντός του 2014 ή ώστε να διευκολυνθεί η πώληση επιμέρους στοιχείων του ενεργητικού τους. 

Τα σχέδια αυτά θα πρέπει να ελαχιστοποιούν το κόστος των εταιρειών αυτών για τον Έλληνα φορολογούμενο και να είναι συμβατά με τους κανόνες της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων. Ετσι ενώ η τρόικα πιέζει για οριστικό λουκέτο και των τριών εταιρειών, σήμερα θα εξεταστούν οι προτάσεις αναδιάρθρωσης των συμβούλων ώστε η κυβέρνηση να καταλήξει στο οριστικό σχέδιο μέχρι τις 31 Αυγούστου. Οι προτάσεις αναδιάρθρωσης, όπως αναφέρεται, θα είναι διαφορετικές για την κάθε εταιρείες ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, με κοινά σημεία τη μείωση δαπανών και την πώληση περιουσιακών στοιχείων. 

Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί στο αναθεωρημένο μνημόνιο απέναντι στους δανειστές ως τις 31 Αυγούστου να έχει παρουσιάσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης των τριών εταιρειών και ως τις 31 Δεκεμβρίου να το έχει θέσει σε εφαρμογή. Οι προτάσεις των συμβούλων αφορούν «εκκαθάριση εν λειτουργία», δηλαδή περικοπές προσωπικού, πωλήσεις μεμονωμένων περιουσιακών στοιχείων, μειώσεις μισθών και μείωση δαπανών. 

Το κυρίαρχο σενάριο για τη ΛΑΡΚΟ είναι να ενταχθεί στις διατάξεις του ελληνικού πτωχευτικού κώδικα, κάτι που δίνει τη δυνατότητα σε μια επιχείρηση η οποία εκκαθαρίζεται εν λειτουργία να πωληθεί στο σύνολό της, όπως επιθυμούν τόσο η κυβέρνηση όσο και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, και όχι να σπάσει σε «καλή» και «κακή» όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. 

Οπως αναφέρεται, οι δύο ξένες εταιρείες, από το Ισραήλ και τις ΗΠΑ, που έχουν προσεγγίσει το υπ. Οικονομικών για να αγοράσουν τη ΛΑΡΚΟ έχουν διαμηνύσει ότι μαζί με το εργοστάσιο στη Λάρυμνα Φθιώτιδας θέλουν να αποκτήσουν και τα ανά την Ελλάδα τέσσερα μεταλλεία που διαθέτει, διαφορετικά το πρώτο τους είναι άχρηστο. 

Τα μεταλλεία αυτά βρίσκονται σε Εύβοια, Βοιωτία, Καστοριά και Σέρβια Κοζάνης.Σημειώνεται ότι τα μεταλλεία και των ακίνητα πάνω στα οποία βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ είναι στην κυριότητα του Δημοσίου και απειτείται εκ νέου μακροχρόνια παραχώρηση στην εταιρεία διάρκειας 20-30 ετών, αφού η προηγούμενη σύμβαση παραχώρησης του 1976 έληξε στις 30/6/2012, και έκτοτε για να συνεχίσει να λειτουργεί η εταιρεία, το ΥΠΕΚΑ δίνει συνεχείς εξάμηνες παρατάσεις.

ΛΑΡΚΟ 

Μείωση προσωπικού και δαπανών και μερική ιδιωτικοποίηση είναι το κυρίαρχο σενάριο για τη ΛΑΡΚΟ. Η εταιρεία που κατατάσσεται μεταξύ των πέντε κορυφαίων παραγωγών σιδερονικελίου διεθνώς, εξάγει το σύνολο της παραγωγής της σε μεγάλες βιομηχανίες (όπως Thyssen Krupp, British Steel κ.α).  Με τιμή νικελίου 14.000 δολ τον τόνο, έχει κόστος παραγωγής 17-18.000 δολ. 

Ιδρύθηκε το 1963 από τον Πρόδρομο Αθανασιάδη Μποδοσάκη, το 1977 απέκτησε την 1η σε μήκος μεταφορική ταινία μεταλλευμάτων στην Ευρώπη μήκους 7,5 χλμ, το 1989 πέρασε στην Εθνική και στη ΔΕΗ. Το 2005 έφτασε να καλύπτει το 6% της πανευρωπαϊκής ζήτησης σε νικέλιο  Το 2012 παρουσίασε συσσωρευμένες ζημιές 170 εκατ. ευρώ, οι οποίες σήμερα είναι ακόμη μεγαλύτερες. Η βιομηχανία που απασχολεί πάνω από 1.000 άτομα προσωπικό, βαρύνεται με υποχρεώσεις 300 εκατ. ευρώ, αντιμετωπίζει φορολογικές επιβαρύνσεις 190 εκατ. ευρώ, ενώ η Κομισιόν έχει κινήσει τις διαδικασίες για την επιστροφή κρατικών ενισχύσεων άνω των 160 εκατ. ευρώ. 

ΕΑΣ 

Οι προτάσεις αναδιάρθρωσης για την ΕΑΣ είναι να κλείσουν μερικές από τις εννέα συνολικά εγκαταστάσεις που διαθέτουν, με παράλληλη μείωση του προσωπικού και περιορισμό του αντικειμένου τους αποκλειστικά στον αμυντικό τομέα. 

Τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα είναι η εταιρεία που προέκυψε από τη συγχώνευση των εταιρειών Ελληνική Βιομηχανία Οπλων και ΠΥΡΚΑΛ. Εχει 850 εργαζόμενους , αρνητικά ίδια κεφάλαια 538 εκατ. ευρώ το 2011 και υποχρεώσεις πάνω από 1,1 δισ. ευρώ. Το Δημόσιο έχει καταβάλει μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας περίπου 87 εκατ. ευρώ την περίοδο 2010-2013, ενώ έχει υποστεί καταπτώσεις εγγυήσεων 332 εκατ. ευρώ την τελευταία τριετία.

ΕΛΒΟ 

Για την ΕΛΒΟ-ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ , που απασχολεί 350 άτομα, τους λιγοτερους δηλαδή εργαζόμενους, πιθανότερο σενάριο είναι το κλείσιμο. Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων το 2012 έκλεισε με ζημιές 19,2 εκατ. ευρώ, μείωση του κύκλου εργασιών κατά 91%, με τζίρο 5 εκατ. Ευρώ και ίδια κεφάλαια 6,9 εκατ. ευρώ. Βαρύνεται από υποχρεώσεις 62,6 εκατ. ευρώ ενώ το Δημόσιο έχει καλύψει αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου ύψους 81 εκατ. ευρώ στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας. 

Η ΕΛΒΟ ιδρύθηκε το 1972 με την επωνυμία ΣΤΑΓΙΕΡ ΕΛΛΑΣ Α.Β.Ε. με σκοπό την παραγωγή και διάθεση φορτηγών οχημάτων, γεωργικών ελκυστήρων και σταθερών κινητήρων. Το 1986, μετά από μεταβίβαση της Αυστριακήs συμμετοχής στο Ελληνικό Δημόσιο, η εταιρεία μετονομάσθηκε σε ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ Α.Β.Ε. (ΕΛΒΟ Α.Β.Ε.). 

Τον Αύγουστο του 2000, μετά από διεθνή διαγωνισμό, το 43% των μετοχών της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων Α.Β.Ε., καθώς και το μάνατζμεντ, πέρασαν στην ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – ΟΜΙΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ. Τον Ιούνιο του 2010 η ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – ΟΜΙΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ αποχωρεί από την διοίκηση της εταιρείας την οποία αναλαμβάνει το Ελληνικό Δημόσιο.


σχετικα αρθρα