Γιατί «μπλόκαρε» το Ελεγκτικό Συνέδριο την πώληση των ακινήτων του Δημοσίου

Γιατί «μπλόκαρε» το Ελεγκτικό Συνέδριο την πώληση των ακινήτων του Δημοσίου

Tέσσερις ουσιαστικές και καθοριστικές πλημμέλειες οδήγησαν το Ζ΄ κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου να μπλοκάρει προσωρινά την υπογραφή της σύμβασης πώλησης και μίσθωσης 28 ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου έναντι 261,31 εκατ. ευρώ.

Τώρα, θα κληθεί η πενταμελής σύνθεση του 6ου Τμήματος του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου με πρόεδρο την Σωτηρία Ντούνη, θα λύσει το γόρδιο δεσμό της παραχώρησης των 28 ακινήτων, εφόσον το ΤΑΙΠΕΔ καταθέσει (όπως έχει ήδη ανακοινώσει) αίτηση ανάκλησης της απόφασης με την οποία μπλόκαρε η επίμαχη παραχώρηση των ακινήτων.

Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία ύψους 261,31 εκατ. ευρώ αφορά την πώληση και λειτουργική μίσθωση (sale-and-lease-back) για 20 χρόνια, 28 ακινήτων του Δημοσίου (κτίρια 5 υπουργείων -Πολιτισμού, Εσωτερικών, Δικαιοσύνης, Υγείας και Παιδείας), 13 κτήρια ΔΟY και 5 κτήρια της Αστυνομίας. Πλειοδότριες του διαγωνισμού έχουν ανακηρυχθεί η Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ και η Eurobank Properties ΑΕΕΑΠ.

Η αξιοποίηση των 28 αστικών ακινήτων είναι ενταγμένα σε δύο χαρτοφυλάκια, όπως ονομάστηκαν.

Στο πρώτο χαρτοφυλάκιο έχουν υπαχθεί:

1. Γενικές Κυβερνητικές υπηρεσίες (Λεωφόρος Θηβών 196-198, Ρέντης-Πειραιάς), 2. Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Γ.Γ.Π.Σ. (Θεσσαλονίκης & Χανδρή 1, Μοσχάτο), 

3. Αρχηγείο Αστυνομίας Θεσσαλονίκης (Μοναστηρίου 326, Θεσσαλονίκη), 

4. Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών ΕΛΑΣ (Αθηνών και Αντιγόνης 2-6, Αθήνα), 

5. Εθνική Στατιστική Υπηρεσία Ελλάδος (Πειραιώς και Επονιτών, Πειραιάς), 

6. Γενική Γραμματεία Τύπου (Φραγκούδη 11, Καλλιθέα), 

7. Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης (Βασ. Σοφίας 15, Αθήνα), 

8. Υπουργείο Πολιτισμού (Μπουμπουλίνας 20-22, Αθήνα), 

9. Δ.Ο.Υ. Σταυρούπολης (Καραολή και Δημητρίου 13-15, Θεσσαλονίκη),

10. Δ.Ο.Υ. Αλεξανδρούπολης (Αγίου Δημητρίου 2, Αλεξανδρούπολη),

11. Δ.Ο.Υ. Αγ. Αναργύρων (Πριγκ. Ολγας και Πριγκ. Σοφίας, Αγ. Ανάργυροι), 

12. Δ.Ο.Υ. Παλλήνης (Εθνικής Αντιστάσεως 43 και Δερβενακίων, Παλλήνη), 

13. Δ.Ο.Υ. Γλυφάδας (Γούναρη 227, Γλυφάδα), 

14. Δ.Ο.Υ. Κηφισιάς (Αχαρνών 43, Κηφισιά).

B χαρτοφυλάκιο

1. Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής (Αλεξάνδρας 173 και Δημητσάνας, Αθήνα), 2. Υπουργείο Παιδείας (Αν. Παπανδρέου 37, Μαρούσι), 

3. Υπουργείο Υγείας (Κηφισίας 39, Μαρούσι), 

4. Τμήμα Αλλοδαπών Αττικής (Πέτρου Ράλλη 24, Ταύρος), 

5. Υπουργείο Δικαιοσύνης (Μεσογείων 96, Γουδί),

6. Γενικό Χημείο του Κράτους (Τσόχα 16, Αθήνα), 

7. Δ.Ο.Υ. Ξάνθης και Χημείο Ξάνθης Β (Μεσολογγίου 13, Ξάνθη), 

8. Δ.Ο.Υ. Αθηνών Α (Αναξαγόρα 6-8, Αθήνα),

9. Δ.Ο.Υ. Αθηνών ΙΖ (Δαμάρεως 173-175, Αθήνα),

10. Δ.Ο.Υ. Κορίνθου Β (Πατρών 83 Άγιος Γεώργιος, Κόρινθος), 

11. Δ.Ο.Υ. Β ́Χαλκίδας (Δημάρχου Σκούρα, Δυο Δένδρα Χαλκίδας),

12. Αρχηγείο Αστυνομίας Σερρών (Γ. Παπανδρέου και Θεσσαλονίκης, Σέρρες), 

13. Δ.Ο.Υ. Αθηνών ΙΘ'(Ευελπίδων και Λευκάδος 47, Αθήνα), 

14. Δ.Ο.Υ. Χολαργού (Ελ. Βενιζέλου 100, Χολαργός).

Το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου μπλόκαρε την υπογραφή της σύμβασης για τις εξής τέσσερεις πλημμέλειες:

Η πρώτη πλημμέλεια είναι ότι παραβιάστηκαν οι αρχές της διαφάνειας και της αμεροληψίας, σε όλα τα στάδια της ελεγχόμενης διαγωνιστικής διαδικασίας. Και αυτό γιατί μετείχαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ οι εταιρείες NBG Securities SA και Eurobank Equities Investment Firm A.E., Δηλαδή θυγατρικές εταιρείες και απολύτως ελεγχόμενες από τους ομίλους της Εθνικής Τράπεζας και της Τράπεζας Eurobank Ergasias, οι οποίες όφειλαν να απέχουν από τη διαδικασία καθόσον τελούσαν σε ιδιαίτερες σχέσεις με εταιρείες που μετείχαν στο διαγωνισμό.

Η δεύτερη πλημμέλεια είναι ότι η γνωμοδότηση του συμβουλίου εμπειρογνωμόνων και η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, με την οποία ολοκληρώθηκε η διαδικασία αξιοποίησης, δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένες, ως προς το αν η επίμαχη συναλλαγή είναι επωφελής και συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο.

Η τρίτη πλημμέλεια είναι ότι ο όρος 11 του συμβολαίου μίσθωσης προβλέπει παράνομα την επιβολή μειωμένου τόκου σε περίπτωση καθυστέρησης του μισθώματος. Συγκεκριμένα, προβλέπει ότι σε περίπτωση μη καταβολή του μισθώματος την ημερομηνία που προβλέπεται η καταβολή του, ο μισθωτής θα βαρύνεται με τόκο επί του ποσού αυτού υπολογιζόμενο βάσει του επιτοκίου υπερημερίας. Όμως, θα έπρεπε να προβλέπεται -όπως αναφέρει το Ελεγκτικό Συνέδριο- ότι ο τόκος θα υπολογίζεται σύμφωνα με τον «Κώδικα των νόμων περί δικών του Δημοσίου», που προβλέπει ότι «ο τόκος κάθε οφειλής του Δημοσίου ορίζεται σε ποσοστό 6% ετησίως, σε αντίθεση με τα ισχύοντα για τους ιδιώτες οφειλέτες».

Η τέταρτη πλημμέλεια είναι ότι ο όρος 6.2 του συμβολαίου μίσθωσης εμπεριέχει «δέσμευση του μελλοντικού νομοθέτη και ευθεία καταστρατήγηση της βούλησής του», ως προς το ζήτημα της αναγκαστικής μείωσης των μισθωμάτων λόγω έκτακτων συνθηκών, αλλά και για λόγους δημοσίου συμφέροντος.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο