Καρβούνης: Όραμα για μια πανευρωπαϊκή ενεργειακή υποδομή

Καρβούνης: Όραμα για μια πανευρωπαϊκή ενεργειακή υποδομή

Στα 5,85 δισ. ευρώ ανέρχεται ο προϋπολογισμός της ΕΕ για έργα ενεργειακής υποδομής στα επόμενα χρόνια, στο πλαίσιο του κανονισμού για τη «Διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη», όπως επισήμανε ο επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, Πάνος Καρβούνης, μιλώντας στο συνέδριο του Economist, που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη υπό την αιγίδα της ελληνικής Προεδρίας της ΕΕ.

«Το ποσόν αυτό δεν είναι τεράστιο, αλλά θεωρούμε ότι μπορεί να αποδώσει μέσω μόχλευσης κεφαλαίων. Οι ενεργειακές υποδομές χρειάζονται πολύ μεγάλες επενδύσεις. Για παράδειγμα, οι διαχειριστές μεταφοράς [ενέργειας] εκτιμάται ότι θα έχουν ανάγκες επενδύσεων 200 δισ. ευρώ μέχρι το 2020 και οι υποδομές διανομής 400 δισ. ευρώ, οπότε τα 5,85 δισ. είναι σαφώς ένα περιορισμένο ποσόν. Ωστόσο, μπορεί να είναι καταλυτικό στο να χρησιμοποιηθούν και άλλα χρηματοδοτικά μέσα, πιο καινοτόμα, όπως […]ο μηχανισμός εγγυήσεων, που αυτή τη στιγμή διαχειρίζεται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων», εξήγησε.

Πέραν των χρηματοδοτικών εργαλείων, πρόσθεσε, «υπάρχουν δύο πράγματα που έχει στο μυαλό της η ΕΕ όταν μιλάει για ενεργειακές υποδομές». Βραχυπρόθεσμα, το ζητούμενο είναι η ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς ενέργειας, δηλαδή η ανάγκη να κατασκευαστούν οι ελλείπουσες διασυνδέσεις, ώστε να τερματιστεί η [ενεργειακή] απομόνωση ορισμένων μελών.

«Εδώ υπάρχει ένα πακέτο νομοθετικών μέτρων, το οποίο πρέπει να καταστεί εσωτερικό δίκαιο όλων των χωρών της ΕΕ και θα επιτρέψει […] να γίνουν οι αναγκαίες επενδύσεις σε ένα κλίμα διαφάνειας, ούτως ώστε αυτοί που επιδιώκουν να επενδύσουν να ξέρουν ακριβώς τι τους περιμένει», διευκρίνισε.

Μακροπρόθεσμα, η ΕΕ θέτει στρατηγικές κατευθύνσεις, όσον αφορά την εξέλιξη των τομέων τόσο του ηλεκτρισμού όσο και του φυσικού αερίου. «Αναφέρομαι στις μεγάλες "λεωφόρους", που πρέπει να δημιουργηθούν για να μεταφερθεί περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερες αποστάσεις, ώστε να συνδεθεί η Ευρώπη με την Τουρκία, τη Βόρεια Αφρική και την ανατολική Μεσόγειο», επισήμανε, ενώ ιδιαίτερη μνεία έκανε στην προτεραιότητα της Ευρώπης για τη διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας της με φυσικό αέριο.

«Γι' αυτόν τον σκοπό χρειαζόμαστε νέες οδούς συνδέσεων, όπως ο Νότιος Διάδρομος», σημείωσε, ενώ επισήμανε τη σπουδαιότητα έργων όπως ο Μεσογειακός αεριαγωγός (για τη μεταφορά αερίου από τη λεκάνη της Λεβαντίνης) κι ο νέος αγωγός διασύνδεσης Ελλάδας - Βουλγαρίας. «Χάρη σε αυτά τα έργα, η νοτιοανατολική Ευρώπη θα μπορούσε να καταστεί περιφέρεια θεμελιώδους σημασίας», πρόσθεσε.

Τόνισε, τέλος, ότι η νέα στρατηγική της ΕΕ για τις ενεργειακές υποδομές, που για να υλοποιηθεί προαπαιτεί στενή συνεργασία με τις γειτονικές χώρες, προσφέρει στην Ελλάδα τη δυνατότητα να καταστεί μείζων ενεργειακός κόμβος στην περιοχή. Η στρατηγική της ΕΕ για τα ενεργειακά δίκτυα μπορεί τώρα να βοηθήσει την Ελλάδα να αξιοποιήσει στο μέγιστο τη θέση της», κατέληξε.

Το «μαύρο άτι» του TAP

Τη δυνατότητα διπλασιασμού της χωρητικότητας του Διαδριατικού Αγωγού (TAP) σε τουλάχιστον 20 bcm (δισ. κυβικά) ετησίως και μάλιστα με αξιοποίηση υποδομής που θα έχει ήδη δημιουργηθεί, υπενθύμισε από την πλευρά του ο μάνατζερ της κοινοπραξίας του έργου για την Ελλάδα, Ρικάρντ Σκουφιάς.

Πρόσθεσε ότι πλέον αρχίζει η πραγματική δουλειά για το έργο, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου (550 χλμ) θα περνά διαμέσου Ελλάδας, ενώ επανέλαβε ότι η κατασκευή του έργου θα ξεκινήσει στο τέλος 2015 και το πρώτο αέριο θα έρθει στην Ευρώπη στις αρχές του 2019. Πρόσθεσε ότι οι συνεργάτες του «πηγαίνουν από πόλη σε πόλη και από χωριό σε χωριό της Ελλάδας για να μιλήσουν με τις τοπικές κοινωνίες σε ό,τι αφορά το έργο», ενώ πρόσθεσε ότι η Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων του TAP είναι η μεγαλύτερη που έγινε ποτέ στην Ελλάδα.

«Η δουλειά μας είναι να πούμε στους ανθρώπους πώς εφαρμόζεται κάτι αυτού του διαμετρήματος. Να δουλέψουμε μαζί για να κάνουμε βέβαιο ότι θα έχουμε μια πραγματική επιτυχία στην εφαρμογή αυτού του έργου […] Όσοι πρέπει να αποζημιωθούν [στις τοπικές κοινωνίες] θα αποζημιωθούν», υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι σε μια εποχή που ο ρόλος της Ελλάδας στα ενεργειακά δεν φαινόταν σπουδαίος, λόγω του «συνυποψήφιου» αγωγού Nabucco, που είχε υποστήριξη από Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον, ο TAP «εμφανίστηκε σαν μαύρο άτι σε έναν ανταγωνισμό που όλοι θεώρησαν ότι είχε λήξει και Ελλάδα μαζί με αυτόν».

Κατέληξε λέγοντας ότι, με την ενεργειακή στρατηγική της ΕΕ «η Ελλάδα είναι προορισμένη να παίξει σημαντικό ρόλο σε μια από τις πιο κεντρικές και σημαντικές περιοχές της ΕΕ» και η προοπτική αυτή δεν πρέπει να τεθεί σε κίνδυνο.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο