current views are: 1

12 Μαΐου 2014
Δημοσίευση11:45

Eurobank: Αν δεν ληφθούν μέτρα θα αυξηθεί ο λόγος δημοσίου χρέους- ΑΕΠ

Η αποφυγή λήψης δημοσιονομικών μέτρων ή ακόμη και μια πιο σταδιακή/ λιγότερο «εμπροσθοβαρής» εφαρμογή τού προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής τα τελευταία 4-5 έτη θα οδηγούσε σε εκρηκτική αύξηση του λόγου δημοσίου χρέους- ΑΕΠ ή, στην καλύτερη περίπτωση, σε σταθεροποίηση του λόγου σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα από τα υφιστάμενα, σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης της Eurobank.

Δημοσίευση 11:45’
αρθρο-newpost

Η αποφυγή λήψης δημοσιονομικών μέτρων ή ακόμη και μια πιο σταδιακή/ λιγότερο «εμπροσθοβαρής» εφαρμογή τού προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής τα τελευταία 4-5 έτη θα οδηγούσε σε εκρηκτική αύξηση του λόγου δημοσίου χρέους- ΑΕΠ ή, στην καλύτερη περίπτωση, σε σταθεροποίηση του λόγου σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα από τα υφιστάμενα, σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης της Eurobank.

Η αποφυγή λήψης δημοσιονομικών μέτρων ή ακόμη και μια πιο σταδιακή/ λιγότερο «εμπροσθοβαρής» εφαρμογή τού προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής τα τελευταία 4-5 έτη θα οδηγούσε σε εκρηκτική αύξηση του λόγου δημοσίου χρέους- ΑΕΠ ή, στην καλύτερη περίπτωση, σε σταθεροποίηση του λόγου σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα από τα υφιστάμενα, σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης της Eurobank με τίτλο «Δημοσιονομικός πολλαπλασιαστής, αυτόματοι σταθεροποιητές και δημόσιο χρέος- Μια άσκηση προσομοίωσης για την Ελλάδα». 

Ειδικότερα, τα αποτελέσματα της άσκησης προσομοίωσης υποδηλώνουν, μεταξύ άλλων, ότι η κατά το ήμισυ υλοποίηση ή η μη υλοποίηση του υφιστάμενου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής θα οδηγούσε τον λόγο δημοσίου χρέους- ΑΕΠ της Ελλάδας σε επίπεδα μεταξύ 185% και 250% το 2020 και μεταξύ 215% και 360% το 2030, ακόμα και υπό την ιδιαίτερα αισιόδοξη υπόθεση ότι, και στην περίπτωση αυτή, η χώρα θα τύγχανε επαρκούς χρηματοδότησης με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους από τους δανειστές του επίσημου τομέα, και επιπλέον ελάφρυνση του δημοσίου χρέους από μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί ήδη (PSI+, πρόγραμμα επαναγοράς ομολόγων κ.α.). 

Τα ανωτέρω επίπεδα συγκρίνονται με σχετικό (αναθεωρημένο) στόχο του προγράμματος προσαρμογής για μείωση του λόγου χρέους-ΑΕΠ στο 125% περίπου το 2020 (και 112% το 2012) καθώς και εκτίμησής μας για περαιτέρω υποχώρησή του στο 82% του ΑΕΠ περίπου το 2030, βάσει του υφιστάμενου μακροοικονομικού σεναρίου, όπως αναφέρεται. 

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, λαμβάνοντας υπ’ όψιν το τρέχον επίπεδο του λόγου δημοσίου χρέους-ΑΕΠ της Ελλάδας, η επιβολή μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής μπορεί να οδηγήσει σε άμεση αύξηση του ανωτέρου λόγου εάν ο δημοσιονομικός πολλαπλασιαστής είναι υψηλότερος του 0,5, σημειώνεται στη μελέτη. 

Η συγκεκριμένη εκτίμηση, αναφέρεται στη μελέτη, αιτιολογεί, σε μεγάλο βαθμό, την αύξηση (κατά 45,3 μονάδες) του λόγου χρέους- ΑΕΠ της χώρας την περίοδο 2010-2013 παρά την πρωτόγνωρη δημοσιονομική προσαρμογή που συντελέσθηκε την αντίστοιχη περίοδο (βελτίωση 19,4 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ στο κυκλικά προσαρμοσμένο πρωτογενές ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης). 

Συμπερασματικά, σύμφωνα με την μελέτη, παρά την αύξηση του λόγου χρέους- ΑΕΠ της Ελλάδας την τελευταία πενταετία, το δημόσιο χρέος της χώρας είναι σήμερα πιο βιώσιμο σε σύγκριση με το αρχικό σημείο αναφοράς (δηλ το έτος 2009) και αυτό που θα είχε προκύψει χωρίς την υλοποίηση (ή την ελλιπή υλοποίηση) του υφιστάμενου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.


σχετικα αρθρα