Ποιες επιχειρήσεις δικαιούνται άμεση επιστροφή ΦΠΑ

Ποιες επιχειρήσεις δικαιούνται άμεση επιστροφή ΦΠΑ

Σε ισχύ είναι από σήμερα το νέο καθεστώς απόδοσης του ΦΠΑ με βάση το οποίο ο φόρος δεν αποδίδεται αν δεν έχει εισπραχθεί από την επιχείρηση, με τα κριτήρια να είναι ιδιαίτερα αυστηρά, αποκλείοντας μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων από τις ρυθμίσεις.

Με απόφαση της Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων Αικατερίνης Σαββαΐδου, προσδιορίζεται η διαδικασία ένταξης των επιχειρήσεων στο νέο καθεστώς, που έχει προαιρετικό χαρακτήρα.

Οι επιχειρήσεις μπορούν να ενταχθούν σε αυτό υποβάλλοντας αίτηση στο Taxisnet. Προϋπόθεση είναι να έχουν τζίρο έως 500.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις, προκειμένου μια επιχείρηση να ενταχθεί στον κατάλογο των δικαιούχων άμεσης επιστροφής ΦΠΑ χωρίς να προηγηθεί έλεγχος θα πρέπει έχει καθαρό φορολογικό προφίλ.

Αυτό σημαίνει ότι υποβάλλει εμπρόθεσμα δηλώσεις ΦΠΑ, εισοδήματος και άλλων παρακρατούμενων φόρων, έχει τακτοποιήσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της, δεν βαρύνεται με παραβάσεις φοροδιαφυγής και έχει ελεγχθεί για τουλάχιστον τρεις φορολογικές περιόδους, με τα ευρήματα των ελέγχων να αντιστοιχούν σε αποκλίσεις μικρότερες του 5% ανάμεσα στα αιτούμενα ποσά επιστροφής και τα τελικά ποσά που αποδόθηκαν.

Παράλληλα, οι αιτήσεις επιστροφής, που υποβάλλονται από υποκείμενους που πραγματοποιούν απαλλασσόμενες πράξεις ή πράξεις φορολογητέες εκτός Ελλάδας, με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών, σε ποσοστό τουλάχιστον 50% του συνολικού κύκλου εργασιών τους κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο και περιλαμβάνονται σε κατάλογο επιχειρήσεων, διεκπεραιώνονται κατά προτεραιότητα και χωρίς έλεγχο.

Στον κατάλογο αυτό περιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις, των οποίων το αιτούμενο προς επιστροφή ποσό κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος ανέρχεται έως και 20% του συνολικά αιτούμενου προς επιστροφή ποσού από όλες τις επιχειρήσεις κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος και οι οποίες κατατάσσονται κατά φθίνουσα σειρά με βάση το ύψος του αιτούμενου ποσού, εφόσον πληρούν σωρευτικά τα παρακάτω κριτήρια:

Κατά τις τελευταίες τέσσερις προηγούμενες διαχειριστικές περιόδους:
i) Έχουν ελεγχθεί για τουλάχιστον τρεις φορολογικές περιόδους και το σύνολο του επιστραφέντος κατόπιν ελέγχου ποσού δεν διαφέρει από το συνολικά αιτούμενο ποσό σε ποσοστό άνω του 5%.
ii) Δεν έχουν διαπράξει φοροδιαφυγή.
iii) Έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα το σύνολο των δηλώσεων ΦΠΑ, απόδοσης παρακρατούμενων φόρων μισθωτών υπηρεσιών και φορολογίας εισοδήματος, καθώς και των ανακεφαλαιωτικών πινάκων του κώδικα ΦΠΑ.

β) Έχουν τακτοποιήσει τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές με οποιονδήποτε από τους προβλεπόμενους νόμιμους τρόπους (ρύθμιση ή αναστολή), κατά τον χρόνο αξιολόγησης της αίτησης επιστροφής ΦΠΑ.

Ο κατάλογος επιχειρήσεων αυτών καθορίζεται κατά τον μήνα Ιανουάριο κάθε έτους. Ειδικά για την πρώτη εφαρμογή θα καταρτιστεί άμεσα με τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης και θα ισχύει για όλες τις εκκρεμείς αιτήσεις επιστροφής, που έχουν υποβληθεί από 1.1.2014 από τις επιχειρήσεις που θα περιλαμβάνονται στον κατάλογο, με την προϋπόθεση ότι δεν έχει ξεκινήσει ο έλεγχος.

Σε περίπτωση που για μία ή περισσότερες από τις επιχειρήσεις του καταλόγου αυτού διαπιστωθεί η μη πλήρωση αθροιστικά των κριτηρίων συνέπειας, η επιχείρηση διαγράφεται από τον κατάλογο. Η διαγραφή γίνεται οποτεδήποτε εντός του έτους ισχύος του καταλόγου και άμεσα με την ανωτέρω διαπίστωση.

Σε κάθε περίπτωση, εφόσον ο αρμόδιος προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. διαθέτει στοιχεία από τα οποία προκύπτουν ισχυρές ενδείξεις παραβατικότητας της επιχείρησης, υποχρεούται να ζητήσει τη διενέργεια ελέγχου πριν την επιστροφή.

Μετά τη διενέργεια της επιστροφής διενεργείται ετησίως δειγματοληπτικός έλεγχος στις επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται στον κατάλογο.

Στην απόφαση προσδιορίζονται οι φορολογικές παραβάσεις που θα λαμβάνονται υπόψη από την εφορία ως κριτήριο για την άμεση επιστροφή του ΦΠΑ.

Σύμφωνα με τον πίνακα παραβάσεων για χρήσεις μέχρι 31.12.2013 οι παραβάσεις αυτές είναι οι ακόλουθες:

1. Μη τήρηση βιβλίων πρωτογενών καταχωρήσεων ή τήρηση κατώτερης κατηγορίας ή μη τήρηση ισοζυγίου γενικού αναλυτικών καθολικών.
2. Μη τήρηση πρόσθετων βιβλίων της παρ. 5 του άρθρου 10 του ΚΒΣ ή της παρ. 23 του άρθρου 4 του Κ.Φ.Α.Σ. ή του βιβλίου κοστολογίου οικοδομών καθώς και η μη καταχώρηση ή ανακριβής καταχώρηση στα βιβλία αυτά.
3. Παρεμπόδιση του προληπτικού ελέγχου με θετικές ενέργειες ή μη επίδειξη βιβλίων και στοιχείων για δεύτερη και επόμενη φορά.
4. Μη καταχώρηση ή ανακριβής καταχώρηση στοιχείων ή καταχώρηση ανύπαρκτης αγοράς, πώλησης, εσόδου, εξόδου.
5. Μη καταχώρηση ή ανακριβής καταχώρηση ως προς την ποσότητα στο Βιβλίο Απογραφών εμπορεύσιμου περιουσιακού στοιχείου ή καταχώρηση ανύπαρκτου στοιχείου απογραφής.
6. Μη έκδοση φορολογικού στοιχείου ή ανακριβής έκδοσή του ή μη καταχώρηση σερβιρισθέντων ειδών στα δελτία παραγγελίας.
7. Μη έκδοση στοιχείου παράδοσης κτισμάτων.
8. Μη διαφύλαξη βιβλίων, στοιχείων και άλλων δικαιολογητικών εγγραφής καθώς και φορολογικών μηχανισμών.
9. Έκδοση πλαστών ή έκδοση- λήψη εικονικών (μερικώς ή ολικώς) φορολογικών στοιχείων.Οι αιτήσεις, θα πρέπει να υποβληθούν για την πρώτη εφαρμογή του νέου μέτρου έως τις 20 Οκτωβρίου και η σχετική εφαρμογή αναμένεται να «ανέβει» εντός των ημερών στο Taxisnet.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο