«Χέρι» στις καταθέσεις, «βεζύρης» στους Οικονομικούς Εμπειρογνώμονες και Big Brother στους φοιτητές

«Χέρι» στις καταθέσεις, «βεζύρης» στους Οικονομικούς Εμπειρογνώμονες και Big Brother στους φοιτητές

Ρεπορτάζ: Ντίνα Καραμάνου 

Δέκα σημεία - «παγίδες» κρύβει η περιβόητη ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, που ούτως ή άλλως αποκαλύπτεται ότι αφορά ένα ιδιαίτερα μικρό αριθμό οφειλετών. 

Επιπλέον, κρύβει ένα πρόσωπο-κλειδί, για το οποίο προορίζεται μια νευραλγική θέση στο υπουργείο Οικονομικών και για το... χατήρι του οποίου, μια γενική γραμματεία «σπάει» σε δύο. 

Με τη βοήθεια του αντιπροέδρου των φοροτεχνικών Νικόλαου Πατέλη διαβάζουμε... κατ' άρθρο την τροπολογία και αποκαλύπτουμε τα 10 σημεία που ανακαλύψαμε: 

Ρύθμιση για όσους έχουν να πληρώνουν

1) Στη ρύθμιση εντάσσονται μόνο όσοι έχουν φορολογική ενημερότητα καθ' όλη τη διάρκειά της. Αυτό σημαίνει πως, όσο διαρκούν οι δόσεις, ο οφειλέτης πρέπει να είναι συνεπής όχι μόνο ως προς αυτές αλλά και προς κάθε άλλη του υποχρέωση: φόρο εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, ασφαλιστικά ταμεία. Δεν υποχρεούται, μεν, να εξοφλήσει τα ποσά άπαξ, όμως πρέπει να πληρώνει τις δόσεις του με θρησκευτική ευλάβεια.

2) Οι «100 δόσεις», αφορούν ποσά μέχρι και 15.000 ευρώ. Αν κάποιος έχει, πχ., μια οφειλή 20.000 ευρώ, θα «βάλει» σε 100 δόσεις τις 15.000 και τις υπόλοιπες 5.000 σε λιγότερες.

3) Παρ' όλα αυτά δεν μπορεί να... «σπάσει» το χρέος του, δεν μπορεί να διαλέξει, δηλαδή, ποιες οφειλές του προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία θα εντάξει στη ρύθμιση. Αν χρωστάει ταυτόχρονα σε εφορία, ΟΑΕΕ και κάποιον άλλον δημόσιο οργανισμό, είναι υποχρεωμένος να τα «μαζέψει όλα σε ένα» προκειμένου να ενταχθεί στη ρύθμιση. 

«Οι συγκεκριμένες διατάξεις διευκολύνουν μόνον εκείνους αυτούς που δεν χρωστάνε “διάσπαρτα”, δηλαδή όσους δεν έχουν πολλά "ανοιχτά μέτωπα"», διαπιστώνει ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών, Νικόλαος Πατέλης. 

Το υπουργείο Οικονομικών με τη σειρά του διευκρινίζει πως «σε αντίθεση με παλαιότερες ρυθμίσεις, δεν υπάρχουν περιοριστικές προϋποθέσεις για την υπαγωγή στη ρύθμιση, ούτε εισοδηματικά ή περιουσιακά κριτήρια». 

Και συνεχίζουμε την ανάρτηση των σημείων που πρέπει να προσέξουν όσοι κάνουν χρήση της τροπολογίας. 

Καμία προστασία από το «λαίμαργο» κράτος 

4) Οι οφειλές του φορολογούμενου προς το κράτος συμψηφίζονται με τις οφειλές του κράτους προς τον φορολογούμενου και μέρος των χρημάτων πηγαίνουν στις δόσεις. Βέβαια αναφέρεται -και περιλαμβάνεται και στην διευκρινιστική ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών μετά τις πρώτες αντιδράσεις – ότι:

«Η δυνατότητα της Φορολογικής Διοίκησης να προβαίνει σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη κατά του Δημοσίου περιορίζεται σε ποσό που αντιστοιχεί στο 1/7 των δόσεων που υπολείπονται».

5) Το κράτος μπορεί, αν θέλει, να του υποθηκεύσει την περιουσία, ακόμη και αν ενταχθεί στη ρύθμιση, όσο συνεπής κι αν είναι, κάτι που προβλέπεται στην τροπολογία ρητά. 

«Χέρι» στις καταθέσεις

6) Το κράτος μπορεί να παρακρατεί μέρος χρηματικής απαίτησης του οφειλέτη έναντι τρίτων. Αν, δηλαδή, ένας έμπορος που χρωστάει στο δημόσιο μπει στη ρύθμιση, δεν προστατεύεται από την «λαιμαργία» του κράτους το οποίο ακόμα και τώρα θα μπορεί να βάζει «χέρι» σε χρήματα που ο έμπορος περιμένει να εισπράξει από ιδιώτες.

7) Τα ασφαλιστικά ταμεία θα μπορούν να βάζουν «χέρι» σε τραπεζικούς λογαριασμούς, με τη βοήθεια του φοροεισπρακτικού μηχανισμού «ΗΔΙΚΑ Α.Ε». Μέχρι σήμερα, τα ασφαλιστικά ταμεία ενημέρωναν την ΗΔΙΚΑ για τα ποσά που διεκδικούν, η ΗΔΙΚΑ με τη σειρά της το διασταύρωνε και ενημέρωνε τις τράπεζες και η «διαφορά» παρακρατούνταν και στελνόταν στα ασφαλιστικά ταμεία. Τώρα τα ταμεία θα συνεννοούνται απευθείας με τις τράπεζες: «Κατόπιν σχετικής συμφωνίας με την ΗΔΙΚΑ ΑΕ, οι φορείς που καταβάλλουν πάσης φύσεως, πληρωμές, επιδοτήσεις, αποζημιώσεις, επιχορηγήσεις και δανειοδοτήσεις, μπορούν να αποστέλλουν οι ίδιοι στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τα τελικά ποσά προς πίστωση των δικαιούχων και τα ποσά προς πίστωση των λογαριασμών των ασφαλιστικών οργανισμών κατόπιν της ανωτέρω διασταύρωσης από την ΗΔΙΚΑ ΑΕ.».

Συνεχίζεται... η έκτακτη εισφορά

8) Μπορεί επικοινωνιακά να προτάχθηκε η μείωση της Έκτακτης Εισφοράς κατά 30%, η ουσία όμως βρίσκεται στη διατύπωση του συγκεκριμένου εδαφίου: «προβλέπεται η επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα, όπως ορίζεται στο άρθρο 29 του ν.3986/2011, και μειώνονται από 1/1/2015 οι συντελεστές υπολογισμού της, κατά 30%». 
Δηλαδή, η έκτακτη εισφορά - ακριβώς επειδή είναι «έκτακτη» και σύμφωνα με τους προηγούμενους νόμους που επιβλήθηκε- είχε πάψει να υφίσταται αφού θεσπίστηκε μόνο μέχρι και το 2014. 
Με την τροπολογία αυτή, καθιερώνεται η Έκτακτη Εισφορά και για τα επόμενα δύο χρόνια.

«Μεγάλος Αδελφός» στους φοιτητές

9) Με την συγκεκριμένη τροπολογία θεσπίζεται και η παρακολούθηση των φοιτητών από τα ασφαλιστικά ταμεία. Η λέξη «παρακολούθηση» αντλείται αυτούσια από το κείμενο. Η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. διασταυρώνει τα αρχεία του Ενιαίου Συστήματος Ελέγχου Πληρωμών Συντάξεων και του Εθνικού Μητρώου Ασφάλισης – Ασφαλιστικής Ικανότητας με τα μητρώα μισθωτών της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών, το μητρώο μισθωτών του ιδιωτικού τομέα του πληροφοριακού συστήματος Εργάνη, τα στοιχεία των προστατευόμενων μελών του εντύπου Ε1 της φορολογικής δήλωσης και τα στοιχεία του εντύπου Α21 του ΟΓΑ. Στο πληροφοριακό σύστημα της Ηλεκτρονικής Ακαδημαϊκής Ταυτότητας των φοιτητών και σπουδαστών, εισάγεται ο ΑΜΚΑ και ακολούθως διασυνδέεται με το μητρώο ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ για την παρακολούθηση της διατήρησης της φοιτητικής και σπουδαστικής ιδιότητας των προστατευόμενων μελών των ασφαλισμένων.

«Αυτό γίνεται για να "γλυτώσουν" κάποια χρήματα τα ταμεία από τα προστατευόμενα μέλη. Θα παρακολουθούν τους φοιτητές αν συνεχίζουν τις σπουδές τους, αν γράφονται κάθε έτος στις σχολές. Αν όχι, θεωρούνται εργαζόμενοι ή άνεργοι. Έτσι μπορούν να ξεκινήσουν δική τους ξεχωριστή ασφάλιση», λέει ο αντιπρόεδρος των φοροτεχνικών. 

Ξεσκονίζοντας τις καρέκλες του υπουργείου

10) Με την τροπολογία, επέρχονται και αλλαγές στο οργανόγραμμα του υπουργείου Οικονομικών. Η γενική γραμματεία Οικονομικής και Δημοσιονομικής Πολιτικής «σπάει» σε δύο: στη γενική γραμματεία Οικονομικής Πολιτικής και τη γενική γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής. Ταυτόχρονα, προβλέπεται πως με απόφαση του υπουργού τα καθήκοντα του Προέδρου του Σώματος Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων μπορεί να ανατίθενται, χωρίς αμοιβή, στο Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Οικονομικών».

Για ποιον... ξεσκονίζουν την καρέκλα;

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο