Reuters: Πόσο πραγματικά συμβάλλουν στην ελληνική οικονομία οι εφοπλιστές

Reuters: Πόσο πραγματικά συμβάλλουν στην ελληνική οικονομία οι εφοπλιστές

Στον ναυτιλιακό τομέα της Ελλάδας, τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνει και στο πόσο τελικά συμβάλει στην οικονομία στέκεται το πρακτορείο Reuters σε ειδική ανάλυσή του. «Οι έλληνες πλοιοκτήτες ισχυρίζονται ότι είναι πολύ μεγάλοι για να φορολογηθούν», σχολιάζει το πρακτορείο, αλλά όπως αναφέρει «εάν η Αθήνα μετρούσε τη ναυτιλία με τον τρόπο που κάνουν άλλες χώρες, ο τομέας αυτός θα ήταν πολύ μικρότερος». 

Οι έλληνες εφοπλιστές που έχουν στην κατοχή τους έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους στον πλανήτη, αντέδρασαν κάθε φορά που η Ελλάδα σκόπευε να τους φορολογήσει, λέγοντας μάλιστα πως η αποχώρησή τους θα πλήγωνε ανεπανόρθωτα την οικονομία της χώρας, σημειώνει το δημοσίευμα. Συνεχίζει αναφέροντας πως «τα τελευταία χρόνια οι δανειστές πίεσαν τις ελληνικές κυβερνήσεις να τους φορολογήσουν, ωστόσο οι πλοιοκτήτες αντιστάθηκαν σε κάθε τέτοια προσπάθεια». 

Βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, συνεχίζει το Reuters, η ναυτιλία συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία περί τα 9 δισ. δολάρια ετησίως, ή αλλιώς το 4% του ΑΕΠ της χώρας. Εάν σε αυτά προστεθούν και συναφείς τομείς της οικονομίας το ποσοστό ανέρχεται στο 7,5% ή 17 δισ. δολάρια.  Ωστόσο, όπως αναφέρει το Reuters, οι ανάλυση του πρακτορείου δείχνει ότι ο «ηρωϊκός ρόλος της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία είναι στο μεγαλύτερο μέρος του ένας μύθος». 

Αυτό γιατί κατά την ανάλυση του πρακτορείου, οι έλληνες πλοιοκτήτες περιλαμβάνουν στα στατιστικά στοιχεία τους δισεκατομμύρια δολάρια τα οποία στην πραγματικότητα δεν μπαίνουν ποτέ στην ελληνική οικονομία. Εάν η Ελλάδα μετρούσε μόνο τις πληρωμές σε ελληνικές εταιρείες και σε μεμονωμένα άτομα, όπως κάνουν οι άλλες χώρες με αναλόγου μεγέθους ναυτιλιακό τομέα, η συμβολή της ποντοπόρου ναυτιλίας θα ανερχόταν περίπου στο 1% του ΑΕΠ. 

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, για την Ελλάδα το κόστος των φοροαπαλλαγών προς τους πλοιοκτήτες ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Παρότι είναι μικρό ποσό σε σχέση με το ελληνικό χρέος, πολλοί πολίτες αναγκάστηκαν να σφίξουν τα λουριά. Η χώρα αναγκάστηκε να κόψει τα επιδόματα προς τους ανέργους, να μειώσει τις δαπάνες τις υπηρεσίες υγείας, ως αντάλλαγμα για τα χρήματα των πακέτων διάσωσης στο διάστημα από το 2009 έως και το 2012.  Οι μεγιστάνες της ναυτιλίας από την άλλη, έχουν τις φοροαπαλλαγές τους γραμμένες μέχρι και στο Σύνταγμα, τονίζει το Reuters.

Στη συνέχεια το δημοσίευμα κάνει μία αναδρομή στις προσπάθειες των κυβερνήσεων να φορολογήσουν τους εφοπλιστές κατά το παρελθόν, από τα τέλη του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου και έπειτα και επανέρχεται στη σημερινή εποχή. 

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, αντί τα ελληνικά πλοία να επανδρώνονται από Έλληνες ναύτες, η ναυτιλία στη χώρα αποτελείται κυρίως από μικρά γραφεία στον Πειραιά που συλλέγουν τα τέλη μεταφοράς εμπορευμάτων για λογαριασμό των μητρικών επιχειρήσεων που βρίσκονται σε φορολογικούς παραδείσους. Οι εταιρείες διαχείρισης επιβλέπουν τις κινήσεις και τη συντήρηση των πλοίων τα οποία σπάνια (αν όχι ποτέ) επισκέπτονται στην Ελλάδα. 

Παράλληλα, σύμφωνα με το πρακτορείο, δεν είναι ξεκάθαρο πόσες δουλειές δημιουργεί ο κλάδος. Το 2012 σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, 5.100 Έλληνες εργαζόταν σε πλοία με ελληνική σημαία. Μελέτες που στηρίζονται από επιχειρήσεις του ναυτιλιακού κλάδου προσθέτουν ακόμα 6.000 εργαζόμενους στα πλοία με σημαία ξένης χώρας, και 15.000 εγχώρια. 

Οι εταιρείες και κυβερνητικοί αξιωματούχοι υποστηρίζουν – όπως αναφέρει το Reuters- ότι στον ελληνόκτητο στόλο απασχολούνται κυρίως ναύτες από τις αναπτυσσόμενες χώρες. Τα μερίσματα που πληρώνουν πολλές ελληνικές ναυτιλιακές χώρες, συνεχίζει το δημοσίευμα, παραμένουν και αυτά εκτός χώρας.  Μία τέτοια παγκοσμιοποιημένη δομή, σχολιάζει το πρακτορείο, είναι αρκετά συνηθισμένη. Δεν είναι συνηθισμένος όμως ο τρόπος που η Ελλάδα μετράει το μέγεθος της εν λόγω βιομηχανίας

Για παράδειγμα, η Βρετανία ή η Νορβηγία υπολογίζουν μόνο τις αμοιβές των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν εγγραφεί στα εγχώρια μητρώα. Αυτό γίνεται εν μέρει για να υπάρξει σαφής καταγραφή της οικονομικής πραγματικότητας, αλλά γιατί τα στατιστικά γραφεία δεν μπορούν να υπολογίσουν με αξιόπιστο τρόπο τα χρήματα που πληρώνονται οι τους υπαλλήλους που απασχολούνται από τις εταιρείες στους φορολογικούς παραδείσους, αναφέρει ο Ρόμπιν Λίντς, που διεξήγαγε έρευνες για το ΑΕΠ στη Βρετανική Υπηρεσία Στατιστικών Στοιχείων. 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο