Υποχώρησε κατά 2,5% ο τζίρος των σούπερ μάρκετ

Υποχώρησε κατά 2,5% ο τζίρος των σούπερ μάρκετ

Τη μεγαλύτερη μείωση σε ετήσια βάση, 6,4%, κατέγραψαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τον Σεπτέμβριο του 2015, εξέλιξη στην οποία αποτυπώνεται η έντονη πίεση που άσκησε στο καταναλωτικό κοινό η πολιτική και κατά συνέπεια η οικονομική αβεβαιότητα. Ο Σεπτέμβριος, μήνας ο οποίος παραδοσιακά χαρακτηρίζεται από αύξηση της κατανάλωσης, καθώς οι πολίτες επιστρέφουν από τις διακοπές, ήταν φέτος και μήνας εθνικών εκλογών, με την οικονομία να διανύει ήδη τότε τον τρίτο μήνα επιβολής ελέγχων στην κίνηση των κεφαλαίων.

Από την άνοιξη

Σύμφωνα με την Καθημερινή, η υποχώρηση των πωλήσεων όχι μόνο τον Σεπτέμβριο, αλλά από την άνοιξη και έπειτα, ύφεση που διαδέχθηκε την αισιοδοξία για ανάκαμψη στις αρχές του έτους, έχει ως αποτέλεσμα ο τζίρος στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου να κινείται καθοδικά με τον ρυθμό υποχώρησης να έχει αυξηθεί σημαντικά σε σύγκριση με το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2014. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας έρευνας αγοράς IRI, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στο εννεάμηνο του 2015 υποχώρησε κατά 2,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ το εννεάμηνο του 2014 σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2013 η μείωση του τζίρου ήταν πολύ μικρότερη, μόλις 0,8%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η υποχώρηση του τζίρου κατά 2,5% είναι αποτέλεσμα κυρίως της μείωσης του όγκου πωλήσεων και όχι των τιμών, καθώς μάλιστα αυτές από τα τέλη Ιουλίου κι έπειτα αυξήθηκαν σε αρκετά προϊόντα σούπερ μάρκετ μετά τις αναπροσαρμογές που εφαρμόστηκαν στους συντελεστές ΦΠΑ. Ειδικότερα, από τα στοιχεία της IRI προκύπτει ότι ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,3% στο εννεάμηνο ενώ οι τιμές ανά μονάδα όγκου κατά 2,5%. Ακόμη και το 2013, χρονιά βαθιάς ύφεσης (με τον ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ στο -6,1%), και ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είχε υποχωρήσει στο εννεάμηνο κατά 3,5%, ενώ ο όγκος πωλήσεων είχε μειωθεί κατά 0,1%.

Μείωση παρατηρείται στις πωλήσεις και των τριών βασικών ομάδων προϊόντων που διαθέτουν τα σούπερ μάρκετ: κατά 3,5% στα προϊόντα νοικοκυριού, κατά 3,1% στα είδη προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και 2,2% στα τρόφιμα. Μεταξύ των επιμέρους βασικών κατηγοριών αύξηση παρατηρείται μόνο στις πωλήσεις κατεψυγμένων τροφίμων (5,1%), συσκευασμένων τροφίμων (2,9%) και σνακς (1,7%). Η αύξηση στις πωλήσεις των κατεψυγμένων τροφίμων οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στο γεγονός ότι είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχα νωπά, ενώ υπάρχει δυνατότητα μεγαλύτερου χρόνου συντήρησης. Ας σημειωθεί ότι τα τρόφιμα αυτά, όπως και τα τυποποιημένα μακράς διάρκειας (ζυμαρικά, όσπρια, κονσέρβες), έγιναν εξαιρετικά δημοφιλή από την επιβολή των capital controls κι έπειτα. Από την άλλη, μία από τις βασικές κατηγορίες τροφίμων, όπως είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, καταγράφει κάμψη πωλήσεων κατά 5,1% στο εννεάμηνο.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο