current views are: 9

12 Ιουνίου 2016
Δημοσίευση16:50

Απολύσεις: Ο ισχύων νόμος, τα δεδομένα και οι πιέσεις των δανειστών

Τα πάνω κάτω έρχονται πριν την εκκίνηση των διαπραγματεύσεων για τα εργασιακά, καθώς οι δανειστές φροντίζουν να “ανοίξουν” την ατζέντα, προκαταλαμβάνοντας τις συζητήσεις και βάζοντας στο τραπέζι την απελευθέρωση των απολύσεων.

 

Δημοσίευση 16:50’

Τα πάνω κάτω έρχονται πριν την εκκίνηση των διαπραγματεύσεων για τα εργασιακά, καθώς οι δανειστές φροντίζουν να “ανοίξουν” την ατζέντα, προκαταλαμβάνοντας τις συζητήσεις και βάζοντας στο τραπέζι την απελευθέρωση των απολύσεων.

 

Τα πάνω κάτω έρχονται πριν την εκκίνηση των διαπραγματεύσεων για τα εργασιακά, καθώς οι δανειστές φροντίζουν να “ανοίξουν” την ατζέντα, προκαταλαμβάνοντας τις συζητήσεις και βάζοντας στο τραπέζι την απελευθέρωση των απολύσεων.

Την περασμένη εβδομάδα αίσθηση έχει προκαλέσει η γνωμάτευση του γενικού εισαγγελέα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ο οποίος αποφαίνεται ότι η διοικητική έγκριση των απολύσεων, που ισχύει στην Ελλάδα, δεν είναι συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο. Ουσιαστικά ο ανώτατος κοινοτικός παράγων ζητεί απελευθέρωση των απολύσεων για τις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα ή βρίσκονται σε υπό καθεστώς αναδιάρθρωσης. Ουσιαστικά ζητεί άμεση κατάργηση της πρόβλεψης της ελληνικής νομοθεσίας ακόμα και των τυπικών προϋποθέσεων για έγκριση των ομαδικών απολύσεων από το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας!

Η εισήγηση του εισαγγελέα αφορά για τις ομαδικές απολύσεις έγινε με αφορμή τις απολύσεις που έγιναν το 2013 στην ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ, και σύμφωνα με αυτή η ελληνική νομοθεσία (τυπική έγκριση των απολύσεων από το υπουργείο Εργασίας) δεν είναι συμβατή προς το κοινοτικό Δίκαιο και συγκεκριμένα η απαίτηση από τους εργοδότες να λαμβάνουν διοικητική έγκριση πριν προβούν σε ομαδικές απολύσεις.
 
Υπ. Εργασίας: Δεν είναι δεσμευτική η εισήγηση
 
Από την πλευρά του το υπουργείο Εργασίας σχολιάζοντας την συγκεκριμένη εξέλιξη σημειώνει ότι “οι προτάσεις του Γενικού Εισαγγελέα στο Δικαστήριο της ΕΕ, δεν είναι δεσμευτικές, και προσθέτει για την ουσία της εισήγησης ότι καταγράφει αντίθεση σχετικά με το όργανο που αποφασίζει τις ομαδικές απολύσεις.
 
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, α) οι προτάσεις του Γενικού Εισαγγελέα δεν είναι δεσμευτικές, αποτελούν εισήγηση προς το δικαστήριο, β) οι προτάσεις θεωρούν ότι υφίσταται αντίθεση με το ευρωπαϊκό δίκαιο κυρίως ως προς το όργανο που αποφασίζει σχετικά με τις ομαδικές απολύσεις και ως προς ορισμένες άλλες διαδικαστικές παραμέτρους, όχι σε σχέση με τις ουσιαστικές εγγυήσεις προστασίας καθ’ εαυτές, οι οποίες ενσωματώνουν στο ελληνικό δίκαιο κοινοτική οδηγία.
 
Το πλαίσιο άλλαξε το 2014
 
Στο θέμα παρενέβη και η ΓΣΕΕ η ηγεσία της οποίας βρίσκεται στη Γενεύη για την ετήσια σύνοδο τους Διεθνούς Γραφείου Εργασίας. Η Συνομοσπονδία σημειώνει ότι τα συγκριτικά στοιχεία από όλη την Ευρώπη, “έχουν καταδείξει ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα είναι εναρμονισμένο με τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανόνες”.
 
Στη βάση  των συμπερασμάτων αυτών, και οι εργοδοτικές οργανώσεις δήλωσαν από κοινού με τη ΓΣΕΕ το 2014 (στη Συμφωνία της Γενεύης) ότι δεν χρειάζονται αλλαγές στο εθνικό πλαίσιο για τις ομαδικές απολύσεις και «επιβεβαίωσαν την εμπιστοσύνη τους στις τριμερείς διαδικασίες του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας (ΑΣΕ), όπως τροποποιήθηκε τότε (επί υπουργείας Γ.Βρούτση) Μάλιστα πρότειναν στην κυβέρνηση μέτρα για την θεσμική ενίσχυση και ενδυνάμωση του ΑΣΕ και συμφώνησαν πως “το Γραφείο θα μπορούσε να βοηθήσει ως προς την παρακολούθηση της λειτουργίας του για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα”.
 
Ήδη έχει επιβληθεί από το 2010 πληθώρα αντεργατικών ρυθμίσεων που έχουν μειώσει παράλληλα και την προστασία από την απόλυση και το ύψος της αποζημίωσης απόλυσης. Καμιά βέβαια από αυτές τις απορρυθμίσεις, δεν οδήγησε στην πολυπόθητη ανάπτυξη, ούτε απέτρεψε το κλείσιμο επιχειρήσεων, ούτε πολύ περισσότερο δημιούργησε νέες πραγματικές θέσεις εργασίας.

 

 


σχετικα αρθρα