current views are: 24

3 Ιουλίου 2016
Δημοσίευση16:46

Όλα τα «λουκέτα», οι εξαγορές και αποχωρήσεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ

Τρίμηνη «ανάσα» έδωσε στην αλυσίδα Μαρινόπουλος, η απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών, κατά την οποία δίδεται προστασία από τους πιστωτές (υπαγωγή στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα) μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, οπότε και θα εκδικαστεί ξανά η υπόθεση.

Δημοσίευση 16:46’

Τρίμηνη «ανάσα» έδωσε στην αλυσίδα Μαρινόπουλος, η απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών, κατά την οποία δίδεται προστασία από τους πιστωτές (υπαγωγή στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα) μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, οπότε και θα εκδικαστεί ξανά η υπόθεση.

Τρίμηνη «ανάσα» έδωσε στην αλυσίδα Μαρινόπουλος, η απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών, κατά την οποία δίδεται προστασία από τους πιστωτές μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, οπότε και θα εκδικαστεί η κύρια αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα.

Όμως «σεισμοί» στον κλάδο των σούπερ μάρκετ την τελευταία 15ατία, έχουν αφήσει  ανυπολόγιστες ζημιές, «λουκέτα»,  συγχωνεύσεις, εξαγορές , εργαζόμενους στο δρόμο, σε έναν χώρο που την εποχή της οικονομικής ευφορίας, φάνταζε σίγουρη επένδυση με υψηλή κερδοφορία.   

Οι κυρίαρχοι της αγοράς

Έξι είναι οι ισχυροί «παίχτες»  του κλάδου των σούπερ μάρκετ, έτσι όπως έχει  διαμορφωθεί, το τοπίο μετά και τις πρόσφατες εξελίξεις με τον «γίγαντα» Μαρινόπουλο, ο οποίος έχει το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων ανά την Ελλάδα και όχι μόνο.  ΑΒ Βασιλόπουλος (πάνω από 341 καταστήματα),  Όμιλος ΜETRO (πάνω από 240 λιανικής και 50 χονδρικής),  Σκλαβενίτης, Lidl η οποία είναι μία από τις άκρως αναπτυσσόμενους στο κλάδο,  Μασούτης (260 καταστήματα της αλυσίδας, τα 80 βρίσκονται σε ιδιόκτητα ακίνητα) και ΕΛΟΜΑΣ. 

Τα κανόνια


Το κλείσιμο της αλυσίδας Ατλάντικ αποτελεί αναμφισβήτητα το πιο ηχηρό «κανόνι», στον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Συμπεριλαμβάνονταν στις πέντε μεγαλύτερες αλυσίδες της χώρας. Την δεκαετία του ’90 είχε εξαγοράσει τις εταιρείες ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ, ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ στην Αθήνα, την ΚΥΨΕΛΗ στην Πελλοπόνησο, την ΙΜΑGE στα Τρίκαλα και την ΦΑΡΜΑ ΤΕΤΡΑΣ η οποία είχε βγει και εκτός Αττικής. Το 2001 προχώρησε σε εξαγορά μέσω ανταλλαγής μετοχών με την ΓΑΛΗΝΟΣ ΛΑΟΥΤΑΡΗΣ που ήταν κυρίαρχος στην Εύβοια καθώς και με την ΑΡΙΣΤΑ που έναν πανελλαδικό συνεταιρισμό μικρών σούπερ μάρκετ.

Υπάρχει ένας πολύ μεγάλος αριθμός αλυσίδων, κυρίως τοπικών οι οποίες δεν μπόρεσαν να αντέξουν την πίεση και κατέβασαν ρολά. Από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι αυτή της ΜΠΑΛΗΣ στα Τρίκαλα, της ΓΑΛΑΓΑΛΑΣ στην Καρδίτσα  και της ΛΑΡΙΣΑ ΜΑΡΚΕΤ η οποία είχε βρεθεί κοντά στην εξαγορά από την Μαρινόπουλος, και των ΠΑΥΛΟΥ και ΠΑΜΒΩΤΙΣ στην Ήπειρο.

Ο Μαρινόπουλος και το deal με τον Σκλαβενίτη που «ναυάγησε»

Ενδεχομένως αν η συμφωνία της αλυσίδας Μαρινόπουλος, είχε προχωρήσει πριν από μικρό χρονικό διάστημα, οι εξελίξεις να ήταν τελείως διαφορετικές. Το πρώτο deal προέβλεπε τη μεταβίβαση των 33 υπερμάρκετ της Μαρινόπουλος σε νέα εταιρεία που θα δημιουργούσαν η Μαρινόπουλος και η Σκλαβενίτης.  Το μέλλον του Μαρινόπουλου, θα κριθεί το Σεπτέμβριο, με όλο το καλοκαίρι οι διεργασίες να είναι έντονες.  
Οι εξαγορές

Μετρό – Βερόπουλος

Ένα επιτυχημένος  «γάμος» είναι όπως όλα δείχνουν αυτός της εταιρείας Metro και του Βερόπουλος. Από τη συνένωση  δημιουργείται ένα σχήμα που ευελπιστεί να έχει τζίρο την επόμενη τριετία 1,5 δισ ευρώ και κέρδη κοντά στα 45 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Η εξαγορά, όπως ήταν αναμενόμενο, μεταφράζεται αναγκαστικά και σε κλείσιμο κάποιων καταστημάτων. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδη, από τα 179 καταστήματα που αριθμεί σήμερα το δίκτυο της «Βερόπουλος» θα κλείσουν σε πρώτη φάση 19 σημεία πώλησης –πρόκειται κυρίως για μικρά καταστήματα– ενώ, σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις που έδωσε ο ίδιος, οι θέσεις εργασίας είναι διασφαλισμένες, καθώς οι εργαζόμενοι των καταστημάτων που θα κλείσουν θα απασχοληθούν σε άλλα καταστήματα. Μάλιστα, ο κ. Παντελιάδης υποστήριξε ότι ο σχεδιασμός προβλέπει την πρόσληψη 1.000 επιπλέον εργαζομένων, ενώ στην πλήρη ανάπτυξή της η εταιρεία θα απασχολεί πάνω από 10.000 άτομα, αποτελώντας έναν εκ των μεγαλύτερων εργοδοτών της χώρας. Όλα τα καταστήματα θα μετονομασθούν σταδιακά σε «My Market», που αποτελεί το σήμα με το οποίο δραστηριοποιείται η Metro AEBE στη λιανική πώληση. 

Carrefour Μαρινόπουλος

Η δραστηριότητα της εταιρείας Μαρινόπουλος 

Η εξαγορά της CΟΝΤΙΝΕΝΤ από την Carrefour ήταν η πρώτη μεγάλη κίνηση που έγινε στην Ελλάδα. Η Carrefour Μαρινόπουλος εξαγόρασαν παράλληλα την αλυσίδα ΞΥΝΟΣ στην Αθήνα και ΠΕΙΡΑΪΚΟΝ στον Πειραιά καθώς και τις αλυσίδες ΛΑΛΙΩΤΗΣ στην Βοιωτία και της ΚΡΟΝΟΣ στην Πάτρα η οποία όμως παρέμεινε στην αγορά με την επωνυμία της. Πριν την συγχώνευση με την Carrefour η οικογένεια Μαρινόπουλου έχει προχωρήσει σε δυναμικές εξαγορές που την είχαν καταστήσει Νο1 στην αγορά. Πρόκειται για την αθηναϊκή ΤΡΕΣΚΟ το 1990, την ΠΑΣΧΑΛΙΑΣ στην Κεντρική Μακεδονία, ΚΡΕΤΑ ΜΑΡΚΕΤ στα Χανιά, ΡΕΘΥΜΝΟ ΜΑΡΚΕΤ, ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ στο Ηράκλειο και ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στην Ρόδο. Μία από τις κινήσεις… ματ, ήταν και η απορρόφηση της αλυσίδας DIA. 

 ΑΒ Βασιλόπουλος

Συγκρατημένες είναι οι επενδυτικές κινήσεις  του ΑΒ Βασιλόπουλος. Το 2000 εξαγοράζει την αλυσίδα ΤΡΟΦO και τα cash & Carry ENA – τα οποία διατηρούν ακόμη και σήμερα το όνομα τους –  και το 2008 τα καταστήματα της PLUS – γερμανικής εκπτωτικής αλυσίδας που απέτυχε στην χώρας μας και έφυγε σε χρόνο ρεκόρ. 

Σκλαβενίτης

Ο Σκλαβενίτης αγόραζε μεμονωμένα καταστήματα αλυσίδων όπως 18 της αλυσίδας ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥτο 2007, 9 της ΑΤΛΑΝΤΙΚ το 2011, 5 της ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ και 4 της ΔΟΥΚΑΣ το 2013 καθώς και 9 της ΕΧΤRA ΠΡΩΤΑ ΚΑΙ ΦΘΗΝΑ την ίδια χρονιά. Η μεγάλη κίνηση ήρθε με την εξαγορά των 9 ΜΑΚRO CASH & CARRY που πρόσφατα κατέβασαν ταμπέλες και μετονομάστηκαν σε The Mart.

Αποχωρήσεις

Βραχύχρονη ήταν τελικά η παρουσία του γερμανικού κολοσσού των σούπερ μάρκετ Αldi στην Ελλάδα. Η εταιρεία αποχωρεί από τη χώρα μας ”λόγω προβλημάτων βιωσιμότητας”. 

Ο όμιλος επιχειρήσεων ALDI Sud διέκοψε την λειτουργία των 38 καταστημάτων της στην Ελλάδα. Ενώ επικεντρώθηκε στην περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου της στις υπόλοιπες εννέα χώρες (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Σλοβενία, Ουγγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Η.Π.Α, Αυστραλία).

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η Aldi δεν κέρδισε όπως ήλπιζε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην Ελλάδα, λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού από την εδραιωμένη από χρόνια Lidl στον χώρο των σουπερμάρκετ.

Γ.Λ.


σχετικα αρθρα