Η κρίση μας έφερε κοντά στη λιτή μεσογειακή διατροφή (μελέτη ΚΕΠΚΑ)

Η κρίση μας έφερε κοντά στη λιτή μεσογειακή διατροφή (μελέτη ΚΕΠΚΑ)

Αλλαγή των διατροφικών συνηθειών των Ελλήνων, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερο δυσκολεύονται να αγοράσουν βασικά είδη διατροφής όπως το κρέας και τα γαλακτοκομικά και έχουν στραφεί περισσότερο στη μεσογειακή διατροφή, λόγω οικονομικής δυσπραγίας, καταγράφει νέα έρευνα του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ).

Στην έρευνα, η οποία δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα και πραγματοποιήθηκε το διάστημα 8/7/2016-28/9/2016, συμμετείχαν 1.059 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.

Ένα από τα βασικά ευρήματα είναι επίσης η μεγάλη μείωση των γευμάτων εκτός σπιτιού αλλά και η συχνότερη λήψη γευμάτων σε σχέση με το 2011.

Εκείνο όμως που είναι το σημαντικότερο είναι η στροφή των καταναλωτών τόσο για λόγους υγείας όσο και για οικονομικούς λόγους στη μεσογειακή διατροφή, που αποτελεί την παραδοσιακή μας διατροφή και η οποία είναι αναγνωρισμένη, παγκοσμίως, ως η πιο ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή.

Έτσι, το ψωμί, τα λαχανικά και τα φρούτα έχουν μπει, σχεδόν καθημερινά, στο τραπέζι των καταναλωτών ενώ τα κρέατα (κόκκινα), ψάρια, τηγανητές πατάτες και αναψυκτικά έχουν περιοριστεί, σε μια φορά την εβδομάδα. Αντίστοιχα, τα γλυκά, τα όσπρια, τα ζυμαρικά, το κοτόπουλο, τα αυγά και το γάλα καταναλώνονται, ελάχιστες φορές την εβδομάδα ενώ η κατανάλωση αρνιού και κατσικιού περιορίζεται, σε μια φορά το μήνα.

Σε σχέση, με την αντίστοιχη έρευνα του 2011, η διατροφή μας φαίνεται να βελτιώνεται.

Το 2011 η ακρίβεια ήταν το σημαντικότερο πρόβλημα, σε ποσοστό 44,16% και το 2016 έπεσε στο 26,20%. Το 2016 εντύπωση προκαλεί η αύξηση κατά περίπου 23 μονάδες του ποσοστού των καταναλωτών που δηλώνουν ότι δεν έχουν κανένα πρόβλημα, με τα τρόφιμα, (από 11,25%, σε 34,83%) συγκεντρώνοντας το μεγαλύτερο ποσοστό από όλες τις επιλογές.

Το 59,45% των καταναλωτών δήλωσαν ότι έχουν αλλάξει οι διατροφικές τους συνήθειες. Το 2011 το ποσοστό που δήλωνε ότι είχε αλλάξει διατροφικές συνήθειες  ήταν 72,16%. Παρουσιάζεται μια μείωση, κατά 13 μονάδες, αυτών, που άλλαξαν διατροφικές συνήθειες, σε σχέση με το 2011, αλλά αυτή η μείωση πρέπει να συνεκτιμηθεί μαζί με το ποσοστό του 2011.

Βασική αιτία της αλλαγής των διατροφικών συνηθειών το 2011 και το 2016 είναι η υγεία, με αυξανόμενα ποσοστά (41,76% και 48,45% αντίστοιχα), ενώ η οικονομική κατάσταση που το 2011 επηρέαζε 19,91% των καταναλωτών, τώρα επηρεάζει το 27,49%. Υπάρχει μια σημαντική εκτίναξη, κατά περίπου 8 μονάδες.

Το 63,06% των καταναλωτών, δηλώνει ότι επηρεάστηκαν οι αγοραστικές συνήθειες προϊόντων διατροφής λόγω οικονομικής κρίσης.

Σε ό,τι αφορά τη λήψη γευμάτων επίσης παρατηρείται τάση βελτίωσης στη συχνότητα καθώς από περίπου 2,5 γεύματα την ημέρα κατά μέσο όρο το 2011 σήμερα η συχνότητα αγγίζει τα 3 γεύματα την ημέρα.

Σε σχέση με το 2011 αυξήθηκε  κατά 15 περίπου μονάδες το ποσοστό των καταναλωτών που δεν τρώνε κανένα γεύμα εκτός σπιτιού (από 25,28% το 2011, σε 39,70% το 2016).

Επίσης, μειώθηκε το ποσοστό των καταναλωτών που γευματίζουν μόνο μια φορά την εβδομάδα εκτός σπιτιού (από 37,60%, το 2011, σε 31,00%, το 2016).

Μειώθηκε κατά περίπου 4 μονάδες το ποσοστό των καταναλωτών που γευματίζουν συχνά (2-4 φορές, την εβδομάδα) εκτός σπιτιού (από 28,32% το 2011, σε 24,20% το 2016), κάτι που αποδίδεται στις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν υποχώρησαν οι τιμές στα καταστήματα εστίασης.

Μεγάλη μείωση, της τάξης του 12%, καταγράφεται και στην κατανάλωση fast food (από 48,96%, το 2011, σε 60,08%, το 2016).

Τέλος, μειώθηκε ο αριθμός των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 14 μονάδες (51,85% το 2011 και 37,94% το 2016) και αυξήθηκε ο αριθμός των καταναλωτών που αγοράζουν με την ίδια συχνότητα μικρότερες ποσότητες (19,30% το 2011 και 33,12% το 2016).

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο