ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Έκρηξη» στις πωλήσεις ΙΧ - Σε ποιες κατηγορίες στρέφουν το ενδιαφέρουν τους οι αγοραστές

του Θάνου Πασχάλη - Δημοσίευση 13 Οκτωβρίου 2017, 09:56 / Ανανεώθηκε 14 Οκτωβρίου 2017, 15:45
«Έκρηξη» στις πωλήσεις ΙΧ - Σε ποιες κατηγορίες στρέφουν το ενδιαφέρουν τους οι αγοραστές
Facebook Twitter Whatsapp

Ανέλπιστη είναι και η ανάκαμψη στις πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ τα τελευταία τρία χρόνια, μετά την δραματική πτώση που σημειώθηκε τα πρώτα χρόνια της κρίσης.

Στροφή από τους υποψήφιους αγοραστές σε μοντέλα Ι.Χ ανώτερης κατηγορίας, με ειδικό ενδιαφέρον στα SUV και μάλιστα σε ειδικές και προσεγμένες εκδόσεις, καταγράφει τα τελευταία χρόνια η αγορά των Ι.Χ.

Ανέλπιστη είναι και η ανάκαμψη στις πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ τα τελευταία τρία χρόνια, μετά την δραματική πτώση που σημειώθηκε τα πρώτα χρόνια της κρίσης. Το 9μηνο Ιανουάριος - Σεπτέμβριος, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ), κυκλοφόρησαν στη χώρα μας 121.904 αυτοκίνητα (καινούργια και εισαγόμενα μεταχειρισμένα) έναντι 101.296 το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι.

«Η αγορά αυτοκινήτου γνωρίζει περιορισμένη, αλλά σταθερή άνοδο τα τελευταία τρία έτη», δηλώνει στο Newpost ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, Δημήτρης Πάτσιος. «Αυτό», συμπληρώνει, «μπορεί να απέχει πολύ από τις 270-290.000 της προηγούμενης δεκαετίας, όμως η εκτιμώμενη άνοδος φέτος κοντά στις 90.000 μονάδες μόνο θετικά μπορεί να κριθεί. Άλλωστε, η υποχώρηση της αγοράς τα πρώτα έτη της κρίσης υπήρξε δραματική, καθώς είχε καθηλωθεί στις 58.000 ταξινομήσεις».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η στροφή πολλών αγοραστών προς τα βενζινοκίνητα Ι.Χ αντί των ντιζελοκίνητων που αποτελούσαν τα τελευτασία χρόνια πόλο έλξης.

«Με την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης το 2011 υπήρξε εύλογη μεταστροφή του αγοραστικού ενδιαφέροντος στα diesel επιβατικά, όμως η σύγχρονη εξέλιξη οικονομικών βενζινοκινητήρων, ίσως και οι απειλητικές πολιτικές στην ΕΕ κατά του πετρελαίου, έχουν περιορίσει τη ζήτηση», λέει ο κ.Πάτσιος, «σε επίπεδα ιδιωτικών πωλήσεων ήδη κάτω του 40%».

Αναφορικά με τις πωλήσεις ειδικών κατηγοριών αυτοκινήτων ο κ. Πάτσιος διευκρινίζει:

«Όσον αφορά τις πωλήσεις αυτοκινήτων premium ή niche, η πίεση στην οικονομία είχε αποτέλεσμα να περιοριστούν εξαιρετικά, σχεδόν να μηδενιστούν, χάρη όμως σε ένα καλύτερο, για όλους, φορολογικό που «τρέχει» από το περασμένο καλοκαίρι, βρίσκουν ξανά μια καλύτερη θέση στην αγορά, σε καμιά περίπτωση όμως σε κανονικά μεγέθη.

Η φορολογία στα καινούργια αυτοκίνητα, ειδικά στα μικρά και μικρο-μεσαία, παραμένει εξαιρετικά χαμηλή, τόσο στην αγορά (Τέλος Ταξινόμησης), όσο και στην χρήση (τέλη κυκλοφορίας), με αποτέλεσμα να διαπιστώνεται η προαναφερθείσα μικρή πρόοδος. Σε αυτήν, έχει συντελέσει επίσης σημαντικά η αύξηση των εταιρικών πωλήσεων προς εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων, λόγω της προόδου στον τουρισμό».

Τέλος, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων αναφέρεται στα προβλήματα συντήρησης των Ι.Χ, αλλά και στην έλλειψη ελέγχων που αντιμετωπίζει η αγορά του αυτοκινήτου, καθώς και στις αθρόες εισαγωγές μεταχεισμένων Ι.Χ από ευρωπαικές χώρες αμφιβόλου ποιότητας.

«Σημαντικά ζητήματα για την αγορά», λέει, «είναι η έλλειψη ελέγχων στην αγορά της συντήρησης /επισκευής, όπου οι καταναλωτές γίνονται αποδέκτες ανταλλακτικών υποδιέστερης ποιότητας, χωρίς να το γνωρίζουν, ενώ η αποφυγή καταβολής του ΦΠΑ και άρα έκδοσης παραστατικών τους στερεί από την εγγύηση επί των εργασιών που δέχθηκαν».

Πολύ κακή όμως είναι η εικόνα στα ΚΤΕΟ, που θα έπρεπε να λειτουργούν ως «στρόφιγγα» απομάκρυνσης των υπέργηρων οχημάτων, απεναντίας όμως αυτά διατηρούν ποσοστά απόρριψης (κοψίματος) που ζηλεύουν χώρες όπως η Γερμανία ή Ελβετία. Θετικό είναι πάντως, ότι έστω διατηρείται ένας αριθμός σοβαρών επιχειρήσεων ιδιωτικών ΚΤΕΟ που επιδιώκει τον καλό έλεγχο των αυτοκινήτων και συμβουλεύει τους ιδιοκτήτες για τις ανάγκες /κατάσταση των οχημάτων τους.

Το πλέον σοβαρό πρόβλημα όμως όλων είναι οι αθρόες εισαγωγές μεταχειρισμένων επιβατικών και φορτηγών από την Ευρώπη, με τη χώρα μας να έχει γίνει πλέον το «νεκροταφείο» παλιών οχημάτων, συχνά με παραποιημένα στοιχεία. Η ανάγκη του εγχώριου αγοραστικού κοινού για «καλά και φθηνά αυτοκίνητα», συνθήκη που προφανώς δεν μπορεί να υπάρξει, σε συνδυασμό με το ιστορικό που εκ των πραγμάτων παραμένει άγνωστο για τα ξένα μεταχειρισμένα, οδηγεί σε ακριβότερες τελικά λύσεις ή και τελωνειακές επιπλοκές.