current views are: 8

19 Αυγούστου 2017
Δημοσίευση17:05

Τη μάχη της… επαρχίας δίνουν αυτό το καλοκαίρι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ

Τη μάχη της περιφέρειας δίνουν αυτό το καλοκαίρι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς η αύξηση του τουρισμού καθιστά τον τζίρο στις περιοχές εκτός Αττικής και των άλλων μεγάλων αστικών κέντρων σε κρίσιμο παράγοντα για την οικονομική τους θέση.

Δημοσίευση 17:05’

Τη μάχη της περιφέρειας δίνουν αυτό το καλοκαίρι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς η αύξηση του τουρισμού καθιστά τον τζίρο στις περιοχές εκτός Αττικής και των άλλων μεγάλων αστικών κέντρων σε κρίσιμο παράγοντα για την οικονομική τους θέση.

Τη μάχη της περιφέρειας δίνουν αυτό το καλοκαίρι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς η αύξηση του τουρισμού καθιστά τον τζίρο στις περιοχές εκτός Αττικής και των άλλων μεγάλων αστικών κέντρων σε κρίσιμο παράγοντα για την οικονομική τους θέση.

Πέραν της σημαντικής ενίσχυσης του τουρισμού, τα δεδομένα κατά την τρέχουσα θερινή περίοδο έχουν αλλάξει δραστικά από την ύπαρξη πλέον εκτός Αττικής της αλυσίδας «Σκλαβενίτης», καθώς και από την έμφαση που δίνουν στην ανάπτυξή τους εκτός πρωτεύουσας και οι άλλες κορυφαίες αλυσίδες του κλάδου, όπως η «ΑΒ Βασιλόπουλος», η «Lidl» και η «My Market».

Σύμφωνα με την ”Καθημερινή”, μεγάλος χαμένος στη μάχη για την απόκτηση των μεριδίων στην περιφέρεια είναι οι τοπικές αλυσίδες. Διαθέτοντας μικρότερα καταστήματα με λιγότερους κωδικούς και παρέχοντας περιορισμένο αριθμό υπηρεσιών (όπως οι άνετοι χώροι στάθμευσης και η διανομή κατ’ οίκον όσων έχουν προμηθευτεί οι καταναλωτές), αλλά κυρίως πωλώντας τα προϊόντα σε υψηλότερες τιμές, καθώς έχουν περιορισμένες δυνατότητες να προβούν σε προσφορές και εκπτώσεις, έχουν συγκριτικό μειονέκτημα έναντι των «πρωτευουσιάνων». Στην καλύτερη περίπτωση οι τοπικές αλυσίδες εξαγοράζονται από τις μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου, πρακτική την οποία έχει εφαρμόσει ουκ ολίγες φορές η «ΑΒ Βασιλόπουλος».

Ειδικά στις περιοχές στις οποίες παραθερίζουν Ελληνες τουρίστες που κανονικά διαμένουν σε μεγάλα αστικά κέντρα, μεταφέρουν τις αγοραστικές συνήθειές τους και στον τόπο διακοπών. Σε αυτό, άλλωστε, στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό ειδικά η «Σκλαβενίτης», η οποία για πρώτη φορά στην ιστορία της δραστηριοποιείται εκτός Αττικής, μέσω του πολυάριθμου δικτύου της «Μαρινόπουλος». Σημειώνεται ότι από τα 400 καταστήματα της «Μαρινόπουλος» που μεταβιβάστηκαν στην εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» και λειτουργούν υπό το γνωστό σήμα «Σκλαβενίτης», τα 240 βρίσκονται εκτός της Αττικής.

Τα στοιχεία δείχνουν μεν ότι καμία περιφέρεια της χώρας δεν έχει μείνει αλώβητη από την οικονομική κρίση, οι απώλειες ωστόσο διαφέρουν σε έκταση και ένταση από περιοχή σε περιοχή. Η υποχώρηση του τζίρου, για παράδειγμα, που καταγράφηκε μέσα στους πρώτους πέντε μήνες του έτους υπολογίζεται ότι πλησίασε το 6% στη Μακεδονία και τη Θράκη, ήταν πολύ μικρότερη στη Θεσσαλία και την Πελοπόννησο (3% και 1% αντιστοίχως), ενώ υπάρχουν και περιοχές όπου ο τζίρος αυξάνεται, όπως είναι για παράδειγμα η Κρήτη (2,7%).

Αλλαγές στα δίκτυα

Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι άλλωστε το γεγονός ότι με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, μπορεί στην Αττική να μειώθηκε το 2015 ο αριθμός των καταστημάτων σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με το 2014, σε άλλες περιοχές όμως της χώρας αυξήθηκε μέσα σε διάστημα ενός έτους και μάλιστα εν μέσω βαθιάς κρίσης. Το 2015 από τα συνολικά 2.490 σούπερ μάρκετ σε όλη τη χώρα (στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI), τα 865 ήταν εντός Αττικής και τα υπόλοιπα 1.625 στην υπόλοιπη χώρα.

Αν και το 2015 ο συνολικός αριθμός των καταστημάτων μειώθηκε έστω και κατά οκτώ καταστήματα σε σχέση με το 2014, παρατηρούμε ότι αυξήθηκαν κατά 20 τα καταστήματα στην Κεντρική Ελλάδα, κατά 8 στην Κρήτη και κατά 1 κατάστημα στην Πελοπόννησο. Μείωση των σημείων πώλησης καταγράφηκε στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη.

 


σχετικα αρθρα